Kairos only!

Wel dan zal ik hier wel voorlopig de enige blijven :slight_smile:

Wat een soap bij dit project zeg. Niet verwonderlijk gezien dat ze als eerste een automatische smartwatch met toled weten uit te brengen.
Dat concept kon ik erg waarderen en stapte als early bird in 2014 in t bootje. Man, wat een stormachtige tocht werd me dat…
Het ging dus echter allemaal niet van een leien dakje.
Zo bleek fraaie de open lugs niet haalbaar voor de fabrikant.

De complexe structuur van de lederen band bleek ook te moeilijk om te maken, waardoor ze een imho cheap ogend faux alligator look hebben gebruikt.

Ook paste niet alles in de slanke kast.

Het ontwerp waar ze dus een red dot award honorable mention voor kregen pakte totaal anders uit.

Het werd dus een dik brok staal…

En de resolutie van het scherm Is niet te vergelijken met de mooie renders waar je mappen en foto’s op ziet.

Bovendien is het glaasje nogal wazig. De gedetailleerde wijzerplaat Is irl bijna nooit te zien.

Ze zaten bij Kairos echter niet stil. Dat moet ik ook bekennen. Om de transparantie te verhogen boden ze ook een icon versie aan. Maar dan ga je terug naar het semafoon/pager tijdperk van 1 regel tekst… Niet echt handig voor een snelle blik of een notificatie belangrijk Is. Dus ik bleef bij de dot matrix.

Een andere optie die ze bodem Was een witte wijzerplaat. De details op de dial schijnen daarop beter zichtbaar te zijn. Echter vernam ik een recente review dat het witte scherm icm de witte wijzerplaat amper in zonlicht af te lezen Is. Dat vermoeden had ik destijds al, dus blij dat ik bij de zwarte wijzerplaat bleef.

Een paar maanden later wist de fabrikant toch de open lugs te maken. Aangezien dat m’n oorspronkelijke keus Was en ook het originele ontwerp Had ik deze verandering doorgegeven. Ik dacht, een paar weekjes langer wachten Is wel de moeite waard. Wel, ik begon dus in 2014 en anno 2016 2 jaar later nog niks binnen…

Keer op keer vertalingen en uitstel. Ook beetje.mn eigen schuld, want door de overstap naar de.open lugs, miste ik dus de lichting met gesloten lugs. Hier en andere fora rond gevraagd of ik er 1 van iemand kon overnemen. Op WUS iemand die em voor het 3 vorige vd hand wilde doen. Dat Was me iets te veel, en weer verder afwachten.
Afgelopen week was ik het wachten beu en heb d’r eentje vd Baai geplukt.
Uit Rusland wel te verstaan. Beetje vrees voor fikse vertragingen en import heffingen. Maar niets Was minder waar. Binnen een paar dagen Was ie al binnen. De Russische track en trace liep wellicht iets achter, maar nog best em redelijke indicatie.
Nu maar hopen dat er niet alsnog een naheffingen in de bus valt.

Het horloge zelf Is als verwacht een joekel en zwaar. Vooral de dikte zal velen tegen staan. Dit icm de lugs zorgt er imho voor dat andere/normale bandjes zonder de aansluitende aanzet niet mooi staan. En dat terwijl ze fijn leek dat alles in de kast zou zitten en je niet gehinderd wordt met banden swappen, zoals bij m’n omate bleek. Daar zit de GPS antenne erin verwerkt.
Ook de lugbreedte valt me een beetje tegen. Ik Had al geopperd om met zo een brede kast 24mm te kiezen. Dat deden ze niet en met 22mm en de brede lugs krijg ik er beetje een nieuwe submariner gevoel bij. Wel is lug2lug redelijk te doen door de gebogen lug om.
M’n tip over de lume is ook niet opgevolgd. 2 puntjes (blokjes eigenlijk) zijn voor mij in t donker namelijk niet te onderscheiden welke voor de uren en welke de minuten Is.

En last but not least, de vlindersluiting steekt oncomfortabel in m’n pols. Maar dat heb ik wel vaker met dat soort sluitingen.

Conclusie, ik denk dat dit zoals zo velen van jullie al meenden, niet iets voor een WIS Is. Maar voor een gadget WIS hybrid, is dit horloge een leuke combi tussen de 2 werelden. Weliswaar met compromissen aan beide kanten, zoals een groot lomp horloge. En de power reserve van het smart gedeelte van 5 dagen… Ik mag blij zijn als ik de dag doorkomen. Ja oled Is relatief zuinig en ja het scherm heb ik niet nodig om de tijd af te lezen. Echter de kleine accu Is zo door z’n juice heen. Zelfs als het scherm uit staat.
En de smartfuncties zijn beperkt. Zo heeft ie geen fitness functies, geluid, tracking, bediening voor muziek, camera toestel terugvinden, etc. Het Is een simpele notificatie companion. Dat doet ie best redelijk voor de belangrijkste zaken. Alleen agenda notificaties mis ik erg.

Toch voor een eerste Hybrid ben ik er blij mee. Nu nog een tip om op het hoofdmenu datum en tijd te laten tonen… Want dat Is toch helaas lastig aflezen op deze klok :slight_smile:

Maar het avontuur Is nog niet afgelopen. Mijn eigen early bird Kairos heb ik dus nog niet binnen. Ben benieuwd hoe de open lugs me gaat bevallen…

5 likes

Mag ik only toch wel hopen?:grin::grin::grin:
Maar wel een grappig verhaal!:slight_smile:
Klinkt als horror. Mag wel diep in de nacht…:blush:

1 like

‘Het ergste moet nog komen’

Arthur Schopenhauer

Maar ik denk dat het smartwatchconcept zijn piek gehad heeft.
Gewoonweg te ondiep.
Gelukkig maar.

Grt.

1 like

leuke review, wat een WIS toch lijden kan. Btw the tijd van de grote klokken is ook over de piek als ik de verhalen mag geloven.

1 like

Leuk om te lezen. Ik stond 2 jaar geleden ook op het punt om een Kairos aan te schaffen, toch maar niet gedaan. Jammer dat je nu nog steeds op je bestelling wacht na een kleine 2 jaar.

Overigens blijven de klokjes me wel aantrekken.

1 like

Jammer dat het niet helemaal is gelukt om de plannen te verwezenlijken. Het idee erachter spreekt me zeker aan. Wat mij destijds tegenhield was de dikte van de kast, en dat er enkel renders waren van hoe het er wss uit zou gaan zien. Tenslotte ben ik niet zo geduldig, dus je raadt het al: geen Kairos voor mij.

Komende jaren zullen er vast betere alternatieven verschijnen.

1 like

Was indertijd ook zeer enthousiast. Ben toen ook ingestapt als early bird. Maar hoe meer duidelijk werd wat allemaal wel en niet kon, wou ik er gauw weer uit. Ondanks een ‘no refund for early birds’ policy, heb ik ze toch zover gekregen om mijn geld terug te geven. En zo te zien gelukkig maar.
Toch leuk te lezen hoe het verder ging.

1 like

Kweenie, ik denk dat als de ontwikkelingen verder zijn, zoals kleiner (we vinden tw steel al oversized, al zitten sommige Smartwatches d’r niet veel naast), betere accu (dagelijks opladen vinden we teveel moeite, ook leggen we em toch af voor het slapen en al doen we het ook dagelijks met de smartphone), goedkoper (sommige zijn haast zo duur als een Mid range smartphone), mooier (ipv een vierkante tv scherm om de pols), apps waar we wat aan hebben (ipv beetje je hartslag bijhouden), etc etc

Ik denk dat de piek nog moet komen en het midden-lage segment vd horloge industrie de invloed niet moet onderschatten.
Nu is het nog een gimmick. Maar wearables gaan imho wel steeds meer een belangrijkere rol spelen.

1 like

Helaas wel. Ik loop er nu outdated bij :wink:

De nieuwe concepten zullen de komende tijd ongetwijfeld hard in de markt worden gezet.
Alle haaien hebben zich wel zo’n beetje verzameld rond dit product.

Nadeel is de software, die is vaak na een jaar al achterhaald.
En je stapt met deze horloges in de mallemolen van de
softwareontwikkelaars.
Er zou ook een veel betere recycle procedure van de
fabrikanten moeten zijn.
Een verouderd model inleveren en met een reële bijbetaling een
nieuw model ontvangen.
De tijd zal het leren.

Grt.

1 like

Het Is wel n early adopter iets nog. Ik denk dat irl het de meesten zal tegenvallen. Vooral vergeleken met wat er nu op de markt Is. Hoge resolutie schermen van Huawei bijvoorbeeld. Stijlvolle titanium kasten v Tag Heuer. 2 jaar terug Was er toch wat minder keuze.

Maar tja, de eerste smartphones waren nu ook niet bepaald chill…

“The phone goes the other way around you moron.”

http://www.stereo2go.com/fileSendAction/fcType/0/fcOid/330761584964951865/filePointer/330761584964952055/fodoid/330761584964952019/imageType/MEDIUM/inlineImage/true/NOKIA%209000i%2007.jpg
:wink:

1 like

Die zijn er toch al…

Ik vind dat wel erg netjes van ze. Natuurlijk ook om reputatieschade verder te voorkomen. Ze hebben wel meer mensen hun geld terug gegeven die er vanaf zagen.

Aan de andere kant zijn we bij zo een crowd funding wel soort van investeerders ipv kopers. Dus ze hadden idd geen refund hoeven te doen.

1 like

Begrijp me niet verkeerd. Ik vond het ook ontzettend netjes van hun, en heb ze daar ook op gecomplimenteerd en verder veel succes gewenst met hun project. :blush: Ik wist vanaf het begin dat er in principe geen refund mogelijk was en had het hun ook niet kwalijk genomen als ze het niet gedaan hadden. :wink:

1 like

Die datum van het artikel hè, daar is iets mee :smile:

1 like

Misschien dat op Den duur recycling t waard zou worden. Maar ik betwijfel het gezien de beperkte hoeveelheid aan zeldzame materialen vergeleken met wat er in een mobieltjes zit. Maar wie weet.

En betreft de software mallemolen heb je helemaal gelijk. Android Is bijvoorbeeld al verouderd voordat het goed en wel op je toestel zit.
Zo ondersteunt Whatsapp bijvoorbeeld binnenkort je blackberry, Nokia, ouwe Android ea niet meer.
Je smartwatch kan daar ook aan blootgesteld worden. Als de ontwikkelaar ermee kapt, heb je straks een nieuwe Android (ios, we, etc) versie, is er geen app meer die voor de sync zorgt…
Dus zeker een risico.

Het Is daarom ook niet iets voor een Patek Philippe ofzo. Maar meer voor de midrange horloges die de consument toch wel om de (paar) jaar wilt vervangen. Zo ging t ook met mobieltjes. Jaren gedaan met de eerste paar. Maar afgelopen jaar verslond ik er al 3…

:wink:
Knipoogje alleen accepteert het forum niet. Vandaar nog meer deze tekst erbij… Zucht…

Ik bedenk me net dat deze insider joke misschien niet helemaal aankomt.

De Nokia 9000 Communicator was 1 van de eerste smartphones, in de zin dat een mobieltje PC capaciteiten had.
Val Kilmer gebruikte dit toestel in de film The Saint.

De afmetingen van het toestel waren formaatje koelkast. Je klapte em open om een soort mini laptopje te krijgen met qwerty toetsenbord en al. Wat niet verwacht werd, was dat de microfoon en luidspreken onderop het toestel zaten ipv aan de zijde van het numerieke toetsenbord. Vandaar het misverstand door die ouwe Russische bad guy.

Volgende week weer 1 april.

1 like

Oei, behoorlijk wat tekst fouten gemaakt zo diep in de nacht :blush: