Kaiserstunde

Goedemorgen HF-liefhebbers, ik heet Bert, en sinds kort aangemeld op het forum, vanwege mijn interesse in vintage horloge’s.
De interesse is onstaan door een horloge die ik in mijn bezit kreeg na het overlijden van mijn vader. We hadden in de 50,60, een garage, en ik weet nog als kind dat we een hond ( boxer) hadden, die de gave had om zelf deuren te openen, en weg, in wij weer op zoek. Mijn vader was er klaar mee, en nu gaat het verhaal dat een vertegenwoordiger onze hond heeft geruild voor dit klokje. Nu ben ik benieuwd of er iemand is die van dit merk iets meer weet.

13 likes

Een vrij onbekend merk dat toch al een ruim tijdje bestaat.

Moet wel een goed hondje geweest zijn als er een 14 karaats gouden horloge voor gegeven werd. :joy:

2 likes

Dank voor uw informatie, en wat de hond betreft, zal mijn vader wel gedacht hebben, een horloge loopt,maar niet weg :joy:

9 likes

:rofl::rofl::rofl: :+1:
En een hond hoef je ook niet op te winden om hem te laten lopen.

Welkom hier Bert, mooi verhaal.
Ik ken een forum lid/horlogevriend die het erg leuk vind omnde geschiedenis van onbekende merken uit te pluisen.

Even kijken of hij tijd heeft: @lexaf !

2 likes

Welkom bij je nieuwe verslaving.

Welkom, zoals gezegd: onze speurhond @Lexaf weet het wel te vinden. Mooi horloge trouwens en op het eerste gezicht in mooie staat :+1:

1 like

Welkom op HF Bert en veel plezier hier gewenst!

Mooi horloge, jouw Kaiserstunde.
Een Zwitsers merk, ze maakten goede, maar niet al te dure horloges.

Lang geleden kreeg ik van een vriend een zakhorloge van het merk Kaiserstunde, als ik het een enkele keer opwind, dan loopt het perfect.

2 likes

Dank voor uw aanbod, heb zelf op internet ook al van alles uitgeplozen, maar zonder resultaat.

1 like

Te veel eer, maar enfin, aan het werk dan maar…

Ik borduur even door op wat @LVA al vond bij Mikrolisk; sowieso de locatie om te beginnen als je iets over een horloge merk wil weten.

Dat levert (hier nog even herhaald) de volgende referentie op:

Dan zoek ik verder op de fabrikanten naam, in dit geval Numa Watch SA en : Dr. Male. Bij Dr. Male vind ik ook een grote lijst met een grote verscheidenheid aan fabrikanten namen maar in die lijst staat ook deze verwijzing:

De relatie met ‘Dr. Male’, een heel oud merk wat in 1909 door Numa is overgenomen, brengt ons al wat verder.
Aardig detail is dat het beeldmerkje van de fabrikant Jean Hess een schilderspalet is. Een naar mijn mening niet toevallige (toeval bestaat niet) verijzing naar / relatie met Dr. Male. Een schilder is ‘ein Maler’ in het Duits’
image

Ook de andere verwijzingen van een aantal merken die aan ‘Male’ zijn gerelateerd hebben een schilderspalet als beeldmerk.

Mogelijk is de geschiedenis van de fabrikant Male uit 1901 begonnen als maker / schilder/ decorateur van wijzerplaten, evenals de nog oudere fabrikant Jean Hess uit 1887. Jean Hess komt voor in de lijst van Male, Male is vervolgens overgenomen door Les Fils de Numa Gagnebin. Het is niet onwaarschijnlijk dat Hess dan zo rond 1900 is overgenomen door Male.

De grote Numa lijst, die tevoorschijn komt als ik alleen op het woord NUMA zoek, levert ook weer een verscheidenheid aan fabrikantennamen en verwijst dan voornamelijk naar 2 fabrikanten, namelijk ‘Les Fils de Numa Gagnebin’ uit Tramelan en ‘Numa Jeannin’ uit Fleurier. Hieronder het eerste stukje van die lijst, maar die gaat alfabetisch nogwel een stukje door…

Verderop in die zelfde lijst komt dan de combinatie Kaiserstunde - Numa Watch SA / Les Fils de Numa Gagnebin weer terug:

Mijn conclusie uit deze verbanden is dat het merk Kaiserstunde van het horloge van @AT1957 is verbonden aan de fabrikant ‘Numa Watch SA / Les Fils de Gagnebin’.

Een voorzichtige fantasie / hypothetische veronderstelling zou dan zijn dat de geschiedenis als volgt zou kunnen zijn:

In 1887 ontstond het bedrijf Jean Hess uit St. Imier , mogelijk als maker van wijzerplaten. Dat werd in 1901 overgenomen door het bedrijf Dr. Male uit Tramelan. In 1926 werd Male vervolgens weer overgenomen door Les Fils de Numa Gagnebin uit Tramelan/Dessus, dat vervolgens vanaf 1929 voluit NUMA Watch SA / Les Fils de Numa Gagnebin heette. Dit alles afgeleid uit de kruisreferenties die voortkomen uit de registratievermeldingen van de Mikrolisk database.

Als we zouden weten welk uurwerk het horloge van OP bevat, is er mogelijk nog meer te achterhalen over de geschiedens en de herkomst en met name de leeftijd van zijn mooie 14K gouden horloge, dus AT1957, doe je best en laat ons nog even weten, als het kan met een foto van het binnenwerk, welk uurwerk dit Kaiserstunde horloge aandrijft. Aan de vormgeving / het design van dit horloge schat ik het zelf op medio jaren '60, mogelijk iets eerder.

Op het grote Interweb is Kaiserstunde zeker geen onbekende als het gaat om diverse aangeboden horloges. Het merk Kaiserstunde vind je dan voornamelijk in referenties waarin zakhorloges, soms al gemaakt in het begin van de vorige eeuw, worden aangeboden. Over polshorloges van dat merk vind je voornamelijk… niets. Ook over de geschiedenis van het merk vind je niets meer dat ik hierboven al via de Mikrolisk gegevens heb kunnen achterhalen. Misschien dat onze HF expert in Zwitserse merkengeschiedenis @Maurits nog wat kan vinden in zijn onuitputtelijke bronnen van vermeldingen in Zwitserse Kamer van Koophandel gegevens en - patentvermeldingen. Hij is daar veel beter in thuis dan ik.

Tot zover dus mijn bijdrage.

22 likes

Wij weten wel dat jij dit kunt Lex :+1: en zo worden we allemaal weer wijzer :grinning:

1 like

Niets, niente, nada, rien du tout.
Noch het handelsregister noch de Suisse Horlogère noch andere publicaties die ik gewoonlijk bevraag schrijven iets over dit merk.
Ook het Zwitserse federale archief heeft NIETS.
Verbazingwekkend.

1 like

Inderdaad! En zeker om dat van jou te horen, Maurits!
Maar desalnietteminniettegenstaande, ook namens OP, toch mijn dank voor het zoeken.

In een heel grijs verleden, aan het begin van mijn opleiding als blbliothecaris heeft een wijze docent mij ooit eens geleerd dat je ook heel intelligent kunt weten dat iets er NIET is.
Het zij zo!
Amen.

5 likes

Graag gedaan. Zoeken is altijd interessant.

Samenvatting

Maar je moet wel altijd oppassen dat je niet teveel zijpaden bewandelt.

2 likes

Weet een top verslag met het nodige speurwerk :ok_hand:
toppie moppie :+1:

Als je had gezegd dat het een aardappel met neushaar was had ik je nog eerder geloofd :sweat_smile:

6 likes

Die zijn er ook…

3 likes

Hallo Lexaf, dank voor Uw uitgebreide informatie betreffende de herkomst van mijn kaiserstunde, en ik ga zeker nog een foto van het uurwerk plaatsen.
Met vriendelijke groet, Bert.

4 likes

Welkom op HF Bert. Goede vraag, dank, wij hebben ook weer wat geleerd. Forumlid zijn maakt ons wijzer :grin:

Wat mogen we toch gelukkig zijn met jouw aanwezigheid en bijdragen aan HF… Wilde dat toch even gezegd hebben.

4 likes

De Kaiserstunde van mijn grootvader (geboren 1896). Uit 1929.

3 donors gekocht om deze weer lopend te krijgen…
Financieel natuurlijk onzinnig. Boeit niets.

7 likes

Topperrrrrrrrr :blush: