Hangt van de smartphone af. Meestal is het antwoord nee.
Als je een iPhone met ook nog een MagSafe case er om heen hebt, ja, dan kan dat. Dat zijn redelijk straffe magneten. In alle andere gevallen wordt de soep niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt.
Bij twijfel: Gewoon proberen. Als je merkt dat je horloge veul te snel gaat lopen koop je gewoon een de-magnetiseurtje voor een paar tientjes en ben je zo weer het heertje.
Veel horloges hebben sowieso een weerstand tegen velden van 4800A/m of 60 Gauss, dus dat zou inderdaad los moeten lopen.
@fdpg1963 … Welk horloge kocht je? Als het bijvoorbeeld een Tissot Gentleman met een silicium balansveer was moet de juwelier zich helemaal de ogen uit de kop schamen dat ie daar überhaupt over begon.
EDIT: Ik zie net dat het over de FC gaat. De FC HIghlife heeft een SW200 aan boord volgens Frederique Constant zelf. De SW200 is echter sinds 2008 niet meer in productie, tegenwoordig heb je nog de SW200-1 en ik geloof ook een 200-2, maar pin me daar niet op vast.
De PDF van de SW200-1 suggereert dat de balansveer van Nivatronic is. Nivatronic is vergelijkbaar met Seiko Spron, en is weliswaar minder anti-magnetisch dan silicium, maar wel meer anti-magnetisch dan de balansveren in een pre-2008 SW200.
Harde cijfers worden niet gepubliceerd, dus ik greep naar GPT om eens te kijken of die iets opgezogen had, en het resultaat was hetzelfde. Interessant genoeg speculeerde de AI dat een Nivatronic balansveer waarschijnlijk ontworpen is om een veldsterkte van 100 a 200 Gauss te kunnen negeren, terwijl de meeste specificaties van horloges 60 gauss als minimum claimen.
Ik kan daar in mee gaan, in die redenatie. Een telefoon-speaker kan maximaal eens 50-100 Gauss uitspugen, maar zit ook nog een stukje onder de oppervlakte van de kast verwerkt. Magnetische veldsterkte neemt rap af met afstand, dus ik zou me niet te sappel maken. Er zit nog een achterdeksel van het horloge en een rand aluminium en plastic van de telefoon tussen de speaker en de balansveer, om van de veerton maar te zwijgen.