Hi iedereen.
Ik ben nu 21 jaar. Sinds mijn 16e ongeveer ben ik heel erg gepassioneerd over horloges. In de loop der jaren heb ik gemerkt dat ik een probleem heb.
Als ik een horloge op het oog heb, dan ben ik daar heel gefocust op en moet ik dat horloge koste wat het kost aanschaffen. Ik overtuig iedereen (incl mezelf) ervan waarom het een goede aanschaf is etc.
Zodra ik het horloge heb gekocht, heb ik eigenlijk vrijwel direct een ander op het oog, waarna ik het horloge dat ik zojuist heb aangeschaft bijna gelijk weer verkoop… en zo gaat dat dan de hele tijd door.
De mensen om me heen worden er een beetje moe van, maar eerlijk gezegd word ik er zelf helemaal gek van. Ik kan nooit rusten namelijk.
Zoals nu, ik heb laatst mijn (dacht ik) droomhorloge gekocht, maar ik wil hem nu alweer weg doen, omdat ik het niet bij me vind passen en mijn prioriteiten anders wil hebben.
Is dit een geval van dat de zoektocht leuker is dan wanneer je het horloge daadwerkelijk bezit?
Mijn droom is om gewoon een horloge jaren lang te bezitten, alleen kan ik dat nu oprecht niet.
Hebben jullie dit ook? Denk het niet, maar ik vraag het alsnog.
Hebben jullie hier tips voor? (nu komen er van die flauwe reacties, so be it)
Wat jij nodig hebt is een collectie zodat je kan afwisselen. Haal daarbij een beater waarvan het sop de kolen niet waard is om door te verkopen zodat je deze wel moet houden. Zo zal je uiteindelijk in ieder geval 1 horloge hebben die je jaren lang zal hebben. Dat is hoe ik het doe in ieder geval. En je mag dit checken, over de 5 jaar dat ik hier lang kom heb ik niet heel veel verkocht.
Ja, en wat jij ook doet je zult niet tevreden zijn. Je bent ook nog jong. Accepteren en door of hulp zoeken waarom jij deze drang zo hebt. Ik zou mij er niet te druk over maken.
Een obsessie heet dat, heel herkenbaar, helaas. Voor mij helpt het dat ik nu een bescheiden collectie heb met daarin juist ook betaalbare horloges die het verkopen niet waard zijn. Bezit van de zaak is het einde van het vermaak, stelt men hier vaak.
Het klinkt alsof de zoektocht je ook niet veel plezier brengt maar meer dat dit een gewoonte/compulsie is geworden.
Ik zou het gewoon even een paar maanden laten rusten. Niet meer zoeken, even geen forum meer etc. Met wat afstand wordt vaak wel helder wat je eigenlijk echt belangrijk vindt.
Je geeft waarschijnlijk teveel toe aan je impulsen. Bouw als experiment twee weken bedenktijd in voordat je op de (ver)koopknop drukt. Meestal zakt de impuls dan wel weg.
Daar hebben horden anderen hier last van, inclusief mijzelf
Typisch symptoom van het ongeneeslijke horlogevirus. Alhoewel… ik ken iemand die het gelukt is om er vanaf te komen. Hij heeft geen enkel horloge meer in zijn bezit terwijl hij hier ooit bekend stond als de Flipperkoning. Ik vermoed toch dat het virus bij hem ergens latent nog rondwaart
Allereerst goed van je dat je dit herkent, het aankaart en er wat mee wil doen! Trust me… Je bent nooit de enige.
Alle adviezen hierboven zijn valide maar mijn advies is om hier eens goed naar te kijken en te zien of je de oorzaak weg kan nemen in plaats van de symptomen bestrijden. Startpunt is om te begrijpen wat er aan de hand is en volgens mij ben je al een mooi eind op weg.
Laatst eens wat gezien/gelezen over koopverslaving… Wellicht dat je met die zoekterm al eens wat houvast krijgt.
Je hebt de flipperitus. Een besmettelijke aandoening die veel voorkomt bij horlogefans. Geen zorgen, dit gaat uiteindelijk over en nadat je een (te) grote collectie hebt zul je steeds meer verkopen en uiteindelijk met een 3 piece collectie een tijdje tevreden zijn. Dit heet de remissiefase. Als je na een langere tijd één horloge overhebt waar al het geld in zit van je collectieen waar je blij van wordt, ben je genezen.
Dit is een hele goeie waar ik zelf helemaal niet over heb nagedacht.
Ga ik absoluut doen. Het begint nu namelijk irritant te worden haha. Wil in alle rust van een horloge genieten.
Thanks voor je woorden en advies🙏🏼
dat is het dus… ik heb (dacht ik) mijn droomhorloge gekocht en had verwacht dat t nu over zou zijn. Maar het is niet over. Nu wil ik juist downgraden, omdat ik vind dat dit gewoon niet bij mij/mijn leven past.
hulpeloos hahaha