Bij quartz horloges denken we al snel aan goedkope rommel. Maar denken jullie dat high-end quartz, zoals Grand Seiko dat bijvoorbeeld aanbiedt tegenwoordig, een comeback zou kunnen maken?
Zo nee, waarom is dat echt niet aan de orde? En zo ja, wat zou het maximum bedrag zijn wat een horloge met een high-end quartz uurwerk zou mogen kosten?
Ik zou eerder een focus op HEQ in combinatie met HAQ willen zien.
En dan idealiter met solar techniek.
Een Omega Megaquartz F 2.4 Mhz., fully jeweled uurwerk, liefst met glijdende secondewijzer, thermocompensatie en solartechniek en marine chronometer gecertificeerd.
Dat zie ik anders. Denk wel dat een horloge nog meer een sieraad wordt omdat het de functionele waarde steeds meer verliest (of stiekem al compleet is verloren).
Sommige zaken hebben niet per se nut. En dat hoeft ook niet. Nappa leer, een gouden ketting. Je leeft prima zonder, maar mooi is het wel.
Is dat zo?
Ik denk bij kwartshorloges in eerste instantie aan Casio G-Shock, Citizen Eco-drive en werkjes van bijv. Ronda.
Niet duur, maar rommel? Dacht het niet.
Zet een nieuwe benchmark in blijvende precisie.
Want onderaan de streep is quartz de beste techniek voor betrouwbare stand alone (niet met internet verbonden) horloges die de tijd goed aangeven.
Quartz zoals in Grand Seiko en The Citizen is al aan een comeback.
Enkele jaren geleden was je bijna gek als je een quartz horloge kocht voor rond de 2k.
Nu is de prijs al gauw 3.
De limited sbgp017 die je toont met open deksel is 4.
Het is wel een Japans dingetje met een bepaald, herkenbaar design wat stoelt op enkele mooie kalibers.
Het duurste quartz horloge van The Citizen in witgoud met het 0100 uurwerk. Ref AQ6010. Max. afwijking van 1 sec per jaar. Retail was 15k.
Ik zou hem met plezier dragen
Nee hoor. Bovendien of een horloge âgoedkoopâ is lijkt me al helemaal niet erg relevant. Er is ook wel dure ârommelâ te vinden.
Ik loop zelf sinds begin van dit jaar meestens met een Seiko Astron rond en niet eerder heb ik zoveel waar voor mijn geld gehad. En ook leuk, weer eens een wijzertje wat de secondes aantikt.
Mijn smartphone heeft een afwijking van nul seconde per jaar en een eeuwig durende kalender met nog een heleboel âcomplicatiesâ, toch kan ik hier niet warm van wordenđ
Ach ik heb zoân 30 mechanische horloges en niet de minste, en â2 vreemde eenden in de bijtâ die de beroemde uitzondering op de regel zijn (EcoZilla & Bulova âMoonwatchâ) die beiden zijn quartz
Dus voor mezelf denk ik wel te weten waar ik zoân beetje sta