Kan quartz een comeback maken?

Bij quartz horloges denken we al snel aan goedkope rommel. Maar denken jullie dat high-end quartz, zoals Grand Seiko dat bijvoorbeeld aanbiedt tegenwoordig, een comeback zou kunnen maken?

Zo nee, waarom is dat echt niet aan de orde? En zo ja, wat zou het maximum bedrag zijn wat een horloge met een high-end quartz uurwerk zou mogen kosten?

16 likes

Nee joh

5 likes

Ik zou eerder een focus op HEQ in combinatie met HAQ willen zien.

En dan idealiter met solar techniek.

Een Omega Megaquartz F 2.4 Mhz., fully jeweled uurwerk, liefst met glijdende secondewijzer, thermocompensatie en solartechniek en marine chronometer gecertificeerd.

18 likes

Dat zie ik anders. Denk wel dat een horloge nog meer een sieraad wordt omdat het de functionele waarde steeds meer verliest (of stiekem al compleet is verloren).

Sommige zaken hebben niet per se nut. En dat hoeft ook niet. Nappa leer, een gouden ketting. Je leeft prima zonder, maar mooi is het wel.

6 likes

En ik denk: als mijn quartz’je maar acceptabel loopt zodat ik de trein niet mis. Wat een simpele vent ben ik eigenlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 likes

lol
 niemand heeft het momenteel.

262 khz is geloof ik t hoogste nu (Bulova).

3 likes

Is dat zo?
Ik denk bij kwartshorloges in eerste instantie aan Casio G-Shock, Citizen Eco-drive en werkjes van bijv. Ronda.
Niet duur, maar rommel? Dacht het niet.

16 likes

Nog beter: maak er 4.8 Mhz. van

Zet een nieuwe benchmark in blijvende precisie.
Want onderaan de streep is quartz de beste techniek voor betrouwbare stand alone (niet met internet verbonden) horloges die de tijd goed aangeven.

4 likes

Ik heb er geen interesse in.

Geloof direct dat er een fractie van de horloges mechanisch is, het merendeel cheape quartz of smart watches.

De toekomst zie ik in smart watches, niet in highend omdat smart watches daarvoor te snel ontwikkelen.

Quartz is net zo ouderwets als mechanisch wat dat betreft.

3 likes

Quartz zoals in Grand Seiko en The Citizen is al aan een comeback.
Enkele jaren geleden was je bijna gek als je een quartz horloge kocht voor rond de 2k.

Nu is de prijs al gauw 3.
De limited sbgp017 die je toont met open deksel is 4.

Het is wel een Japans dingetje met een bepaald, herkenbaar design wat stoelt op enkele mooie kalibers.
Het duurste quartz horloge van The Citizen in witgoud met het 0100 uurwerk. Ref AQ6010. Max. afwijking van 1 sec per jaar. Retail was 15k.
Ik zou hem met plezier dragen :grin:

36 likes

Ik denk dat we daar nog flink van gaan terug komen.

14 likes

Nee hoor. Bovendien of een horloge ‘goedkoop’ is lijkt me al helemaal niet erg relevant. Er is ook wel dure “rommel” te vinden.

Ik loop zelf sinds begin van dit jaar meestens met een Seiko Astron rond en niet eerder heb ik zoveel waar voor mijn geld gehad. En ook leuk, weer eens een wijzertje wat de secondes aantikt.

Zonder plaatjes geen praatjes 
 :beers:

PS Comeback? Is quartz ooit weggeweest. :thinking:

17 likes

Welnee, Quartz gaat geen comeback maken😀

21 likes

Deze techniek is bij Cirizen nu al te koop voor rond de 5.5 k.

2 likes

Absoluut niet, imho zelfs het tegenovergestelde, het mechanische horloges heeft elementen die alleen maar steviger zullen verankeren

Zal bij menig toekomstige man zijn weg vinden na zijn 30ste

4 likes

Het gaat hier over herenarmbanden voor patsers hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dat zou een een achteruitgang zijn. The Citizen’s A100 zit op 8.4 Mhz :wink: en loopt, autonoom, +/1 1 seconde per jaar, zoals ik zelf kan bevestigen :slightly_smiling_face:

4 likes

Mijn smartphone heeft een afwijking van nul seconde per jaar en een eeuwig durende kalender met nog een heleboel ‘complicaties’, toch kan ik hier niet warm van worden😉

6 likes

Eerstens, dit is een horlogeforum. Tweedens, of je er warm van wordt, mag je geheel zelf bepalen :slightly_smiling_face:

1 like

Ach ik heb zo’n 30 mechanische horloges en niet de minste, en ‘2 vreemde eenden in de bijt’ die de beroemde uitzondering op de regel zijn (EcoZilla & Bulova ‘Moonwatch’) die beiden zijn quartz

Dus voor mezelf denk ik wel te weten waar ik zo’n beetje sta :wink:

2 likes