En al die horloges bij elkaar kunnen dus minder dan een simpele smartphone
Yep rationeel gezien wel, maar emotioneel gezien raakt die geen snaar
Eens
Ik denk dat er een markt ontstaat met voornamelijk smartwatches en deels high end mechanische horloges, waarbij de trend van high end smartwatches zich blijft ontwikkelen.
Maar quartz, met name high end quartz, en goedkope mechanische horloges zullen niche worden of zijn dat al.
Als je nu al ziet dat menig smartwatch goedkoper kan zijn dan veel gewone quartz horloges.
De functionaliteit vd smartwatch duwt meer mensen deze richting op. Hoe handig om bv OV in en uit te stappen met je smartwatch zoals ik nu in HK zie, of hoe in Nederland ook steeds meer mensen met hun horloge betalen.
Ik denk dat dit een beetje ligt aan wat je voorkeur is. Ik heb lang een all mechanical collection gehad. Recentelijk heb ik ervoor gekozen om te flippen/verkopen en op 1 horloge na naar full quartz te gaan. De duurdere dan wel.
Waarom? Een quartz van 500-1000 euro heeft vaak een zeer goed afgewerkte kast/plaat etc. En aangezien ik toch geen horloges mag dragen in mijn beroep liggen ze meer stil dan dat ze gedragen worden.
Een tissot prx quartz, voor 375 krijg je een horloge met een geweldige bracelet, prachtige sunburst dial en mooi afgewerkte kast.
Neemt dat weg dat ik nooit meer mechanisch ga kopen? Neen, integendeel. Er zijn altijd modellen die je hart blijven bekoren, maar dat is voor als er meer budget is
Zal zeker voor het gros van de mensen gelden. Dagelijks een smartwatch om de pols is ook gemakkelijk. Echter voor de mensen die horloges leuk vinden is zo`n smartwatch een gadget en geen vervanging, want je wilt toch wat afwisselen. En dan sta je ineens op het station of aan de kassa met je automaat zonder dat je kunt inchecken/ afrekenen.
Sinds kort heb ik dan ook maar eens een Apple watch gekocht. Hartstikke handig, maar ik zie het nog niet gebeuren.
Maar is een gps of radio controlled watch wel quartz? Worden de wijzers niet gewoon door n motortje aangedreven? Ik zou ze bijna eerder bij de hybrid klasseren
Ik heb een smartwatch, maar draag 'm zeer zelden. De platte projectie, te weinig sieraad; het pakt me gewoon niet, ondanks de vele mogelijke variaties.
Ik zou graag zien dat de wat “betere” horloges ook in een quartz variant verkrijgbaar worden.
Alleen al vanwege het gewicht, formaat en prijs van de meeste mechanische horloges, uitzonderingen daargelaten. Een mooi glijdende secondewijzer kan ik dan wel weer waarderen.
Ik checkte even de gepubliceerde octrooien voor quartz movements en het is erg opvallend dat de jongste 150 octrooien allemaal in Chinese handen zijn, op één enkele uitzondering na, een octrooi van Swatch, en dat is dan voor een solar skeleton uurwerk.
Dit zou erop kunnen wijzen dat de makers van quartz movements niet meer gericht zijn op innovatie of verbeteringen, en dat China een monopoliepositie aan het verwerven is op quartz movements ?
Dit uurwerk wordt ook door Breitling gebruikt. Bij Certina is hij een stuk goedkoper. Vind een mechanische chrono erg mooi maar qua onderhoud duur en veel zaken die defect kunnen raken. Dit is een heerlijke chrono die ook nog eens rete precies is. Quartz is prima in dit geval.
Dat kan beter
Frequentie van 16 mhz dus…
Met solar heb je meestal minder last qua stroomverbruik (het probleem van de 1e quartzen was dat ze nogal onzuinig waren) aangezien je doorlopend aan het laden bent, terwijl ook de techniek energiezuiniger is geworden.
Oh en wat ik nog vergat: high torque motoren in het uurwerk en uitlijning strak op de seconde als de secondewijzer tikt i.p.v. glijdt.
Daar is Seiko altijd erg goed in.
Omega / Swatch group een stuk minder.
F.P. Journe Calibre 1210
.
.
8 years of development were necessary for this innovative movement that combines a great comfort of use and the performances of an electro-mechanical watch with feminity, elegance and precision. The “élégante” allows the time to be stopped and started again. This is the dream of all watchmakers…
The concept of this electro-mechanical watch features a mechanical motion detector visible on the dial at 4:30. When the “élégante” is motionless, it goes in stand by mode after 35 minutes to save its energy and the hands stop turning. During the standby mode, the microprocessor continues to keep time, while the mechanical parts - gears, rotors and hands - stop moving. When the “élégante” is moved again, the hands sets themselves automatically to the current time, taking the shortest path - either clockwise or counter clockwise.
Dat motortje wordt wel gestuurd door een quartz cristal. Bij mijn Astron staat dit in de manual.
Heb er geen interesse in. Al vind ik vroege quartz horloges dan nog wel grappig.
Ja mee eens. Daarnaast is het zo dat er altijd liefhebbers van oldtimers, old school 4x4’s of racewagens zullen blijven bestaan en dus auto’s met verbrandingsmotor ook, ondanks “obsoleet.” Tenzij het echt verboden wordt door overheden.
Ik ben ook bang dat horloges een niche-hobby zal worden. Dus wel zal blijven bestaan, al zal de belangstelling afnemen en het aantal aanbieders dus ook. Op een gegeven moment zal alles vintage worden. Horloges zijn nu een statussymbool, maar dat zal niet altijd zo blijven. In de jaren negentig was een gewone comtoise of Friese stoel- of staartklok al een statussymbool en kostten die 5000 - 10.000 gulden. Nu raak je dezelfde klokken voor 250 euro niet meer kwijt. Ik vrees dat hetzelfde zal gebeuren met de meeste polshorloges. Pateks en dergelijke zullen altijd duur blijven, maar de meeste andere merken zullen op termijn zakken naar tientjeswerk. Het kan nog jaren duren, maar het zal een keer gebeuren.
Er zal altijd wel een niche markt voor zijn.
Ik ga zelf op de 1 of andere manier uit van wat zou dat kosten om dat te maken, naar wat wil ik ervoor betalen.
Dan denk ik waarschijnlijk volkomen onterecht hoor, dat de productie kosten van een quartz veel lager zijn dan van een mechanisch horloge. In jouw straatje, die Mars Omega best geinig maar voor die prijs, nee. Die 3861 speedmaster voor die prijs gaat ie ook pijn aan de portemonnee doen maar misschien misschien misschien… Limiet voor een quartz zal bij mij altijd rond de €1500 liggen.
Als hobbyisten, verzamelaars en horlogejourno’s denk ik dat wij de werkelijkheid een beetje uit het oog zijn verloren. Ik denk dat als je naar alle horloges op alle polsen van alle mensen op straat gaat kijken, je tot de conclusie komt dat:
- Quartz nooit is weg geweest. De meeste mensen dragen wereldwijd gewoon quartz.
- De smartwatch vaker voorkomt dan een mechanisch horloge. Niet dat het quartz is, want ze gebruiken CPU cycles om de gesynchroniseerde tijd bij te houden, en dus is er niet echt een oscillator.
- “Zouden mechanische horloges weer gangbaar kunnen worden?” is een betere vraag.
Dat hangt sterk van het horloge af waar dat quartz uurwerk in zit. En net als met Mechanisch geldt: Wat voor kwaliteit is het uurwerk? Hoe is de afwerking? Als ik F. P. Journe quartz zie gebruiken in een vrij lelijk horloge van 13.000 ballen vermoed ik dat die prijzen gewoon rekbaar zijn hoor.
Maar even een paar voorbelden uit eigen stal. Wat mag zoiets kosten?
Het zijn alle drie onderscheidende quartz horloges. De eerste omdat het een iconisch ontwerp van een Frans modehuis is, de tweede omdat het één van 's wereld’s beste HAQ uurwerken is, en de derde omdat het een high tech HAQ van 24(!) gram is met één van de meest herkenbare Bauhaus ontwerpen ooit.
Maar laat ik eens een grotere broek aan trekken. Hoeveel is één van de drie meest accurate uurwerken ter wereld je waard, met een perpetual calendar, met een wijzerplaat van artisanaal Japans papier, en een uurwerk wat op licht loopt? In een serie van 250 stuks, primair voor de Japanse markt?
Laten we dat niet uit het oog verliezen.
Ook dat is correct. Ik denk dat de gemiddelde quartz van 100 Euro het met een incidentele batterijwissel langer uithoudt dan een mechaniek zonder smering, schoonmaak en service.
Ziedaar het vertekende beeld. Zijn er cijfers over wat nu de niche markt is? Ik vermoed dat de Speedy er zeker deel van uitmaakt.
Als er een oscillator in zit die uit een quartz-kristal bestaat wel ja. Dus jouw Citizen radio controlled is gewoon een zelfstandige huis-tuin-en-keuken-quartz die 15 seconden per maand mag winnen of verliezen, zoals de meeste quartz uurwerken. Dat het horloge zich middels een radiosignaal gelijk zet, eens per dag, betekent dat het altijd op tijd staat, maar het uurwerk an sich is vrij gewoon.
Een Apple Watch synchroniseert de tijd via NTP en je telefoon. Vervolgens gaat hij CPU clock cycles tellen om de tijd bij te houden. Da’s erg secuur, maar er is geen quartz oscillator in het spel, waardoor je dus niet kunt claimen dat een Apple Watch nog quartz is. Op de dag dat ze een Real Time Clock (RTC) circuit inbouwen met oscillator is het dat weer wel.
Bij alle analoge quartz horloges geldt altijd dat de stappenmotor de wijzers aandrijft.
De oscillator in een quartz horloge is te vergelijken met het echappement van een mechanisch horloge. Het meet de verstreken tijd en zorgt dat het aandrijfwerk wat uit batterij-stappenmotor-tandwielen-wijzeras bestaat éénmaal per seconde een impuls krijgt om verder te tikken.
Kuch kuch. Een botsingsvrij uurwerk zonder batterij met 15 sec / maand accuratesse is me ook wat hoor.