Kast opnieuw gold-platen?

Ik heb vandaag nog mijn mooie gold-plated Zenith A273 gepost…

Ik zag enige tijd geleden dat de het goudlaagje enigszins beschadigd is.

Valt niet heel erg op maar overweeg toch om de kast van een nieuw goudlaagje te laten voorzien.
Goed idee want hij gaat er enorm van opknappen of niet doen want vintage en gebruiksvoorwerp?
Meningen? Ervaringen?
Ik hoor het graag!

6 likes

Kijk hier voor meer info.

Het vervelende van opnieuw vergulden is dat er vrijwel niemand te vinden is die het echt netjes doet. Ze gaan chemisch de oude laag verwijderen, halen vervolgens het ding langs de poetstol en gooien hem in een verguldbad. En daarbij gaat naar mijn beleving altijd te veel van de originele vorm verloren; scherpe randen verdwijnen, vlakken worden afgerond, etc. Daarom zeg ik: niet aan beginnen.

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn, maar dan moet je eerst de kast door een lapidist laten bewerken, en daarna opnieuw vergulden.

4 likes

Als middenweg kun je misschien overwegen alleen de bezel te laten doen, die lijkt vooral aangetast, en lijkt mij een deel. Maar ik stel me voor dat dat issues kan opleveren met kleurverschil.

1 like

Dit is wel waar. Maar gewoon doen. Jouw bezit.

Is het alleen de bezel? In dat geval is het te overzien. Zelf zou ik het niet laten doen (en koop ik geen gold plated horloges).

1 like

Hoe INCA het destijds heeft gedaan weet ik niet, maar de kast van het horloge van de overleden vader van mijn vrouw zier er weer uit als nieuw :innocent:

4 likes

Tja, met die foto ga je mij niet overtuigen. Ik heb zo het vermoeden dat die lugs ooit scherper van vorm waren :thinking:

Maar goed, dat geeft alweer aan dat niet iedereen hier op dezelfde manier naar kijkt. Ik heb liever een iets doorgesleten kast die z’n scherpte nog heeft, terwijl een ander graag een mooi glimmend geheel heeft en niet valt over een wat rond geworden detail hier en daar.

4 likes

Dat kan ik beter beoordelen toch?
Was met dit oude horloge niet het geval :tongue:

Als jij tevreden bent, helemaal prima :+1:

3 likes

Mijn vrouw is er nog steeds zeer mee verguld :innocent:
Happy wife happy life toch?

2 likes

En ouwe ogen helpen ook :joy:

1 like

Ik snap wel wat je bedoelt. Ook al waren de lugs van het horloge van @hendrik altijd al zo, een kleine afronding als gevolg van het polijsten zou minder opvallen. De lugs van mijn horloge zijn heel hoekig en zou ik ook zo willen houden.

Het idee van @David_Gee om alleen de bezel te doen vind ik riskant vanwege het kleurverschil zoals hij ook noemt.

2 likes

Klopt helemaal, jouw Zenith heeft een heel lastige kast wat dat betreft.

2 likes