Kastje, muur... Deutsche Post/PostNL

Uitdaging…

Twee weken terug via eBay (Paypal) kleine aankoop voor mijn Sinn gedaan in Duitsland. Volgens Deutschen Post is het pakketje op 22 juli jl. overgedragen aan PostNL:

Die Sendung wurde am 22.07.2018 im Zielland erfasst. Die Sendungsverfolgung des Bestimmungslandes bietet keine Datenverknüpfung zur Sendungsverfolgung der Deutschen Post AG an. Weitere Informationen stellt möglicherweise das Postunternehmen des Ziellandes auf der eigenen Homepage zur Verfügung.

www.deutschepost.de/sendung/simpleQueryResult.html

Ik heb naar aanleiding van deze melding vandaag maar eens even contact opgenomen met PostNL, waarom ik na een week het pakketje nog niet hier heb. Da’s op zich niet erg gebruikelijk, zo is mijn ervaring.

Ik krijg een redelijk voorspelbare reactie van de dame aan de telefoon, …PostNL kan helemaal niks vinden! Normaliter krijgt een pakket uit het buitenland direct bij het inscannen een code van PostNL [wat een onzin trouwens, trackcodes zijn in de meeste gevallen al aardig gestandaardiseerd], maar in dit geval geen enkel resultaat. Ook op postcode/huisnummer is er niets te vinden. “U moet zich wenden tot de verzender”, tja.

Oftewel PostNL zegt het pakket niet te hebben ontvangen, Deutschen Post heeft het naar eigen schrijven al op 22 juli jl. overgedragen. Gevalletje: Kastje muur! Und jezt?

Mocht dit nou helemaal misgaan, zijn er hier ervaringen heeft met Buyer Protection c.q. het claimen via Paypal/eBay van zendingen die niet aangekomen zijn. Zo ja: Wat zijn jullie tips?

Thanks! :+1:

Ps Ik heb uiteraard de verkoper op de hoogte gebracht, die baalt er van en probeert via Deutschen Post nog wat te achterhalen. Hij krijgt ook te horen dat het pakket al in NL is overgedragen, tja.

Wachten, vaak komt het wel terecht.

2 likes

Waar mogelijk gebruik ik vanaf heden UPS. Ik gun PostNL geen omzet meer.

Ik ben alle vetrouwen in PostNL verloren nadat ze vorige week een verzekerd verzonden pakket van grote waarde aan een willekeurige medebewoner van het appartementencomplex alhier hebben gegeven. Dat mag namelijk helemaal niet bij een verzekerd verzonden pakket.

1 like

@Mafkees, wat ik zelf wel/niet gebruik als verzender is niet echt relevant in dit verhaal. Er is ook überhaupt nog geen bezorger aan te pas gekomen. Was het maar bij de buren afgegeven, dan wist ik in ieder geval waar 't was… :sunglasses: nu ligt het ergens - kennelijk niet ingescand - op een distributiecentrum van PostNL of… wie zal het zeggen?!

@pulsar96, dat zou mooi zijn! Hoe lang mag ik ze geven denk je? Ik heb vorige week via Fedex iets binnen 26 uur aan de andere kant van de wereld laten afgeven…

1 like

Dat gebeurd bij UPS ook en bij DHL ook.

1 like

Misschien bij je buren informeren of het daar afgeleverd is, of anders bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt. Je weet maar nooit.

Volgens PostNL is het nog helemaal niet in Nederland. Ze kunnen niks vinden en de Oosterburen beweren het wel al op 22 juli te hebben overgedragen…

Ik heb dit zelf ook net achter de rug, alhoewel mijn pakketje van buiten Europa kwam. Het was 2 juli verzonden, 6 juli overgedragen aan PostNL aldus USPS maar PostNL wist van niks. Dat heeft tot 26 juli geduurd en toen was - na nog 3x een foutieve scan - het pakketje ineens boven water.

Kortom, wellicht toch niet al te snel het vertrouwen verliezen. Het is vervelend dat het zo lang kan duren, maar wellicht komt het toch nog terecht.

Verder kun je niet zo heel veel doen. Mijn opties werden toen door zowel PostNL als DHL als volgt verwoord:

  • De verzender kan een onderzoek uit laten voeren
  • Indien dat onderzoek niets oplevert, kan de verzender (indien het een verzekerd pakket betreft) een schadeclaim indienen

Mocht het niet verzekerd zijn, is wat je kunt doen afhankelijk van het medium waarop je gekocht hebt en de wijze waarop betaald is. Heb je met een creditcard betaald dan ben je mogelijk verzekerd. Is via paypal betaald dan kun je mogelijk ook een claim indienen maar ik heb daar geen ervaring mee. Ook niet met Ebay.

Maar hopelijk komt het pakket dus net als bij mij alsnog terecht!

2 likes

Wat @pulsar96 ook al schreef, tja… ik zit natuurlijk weer op (te) hete kolen als er iets leuks aankomt! :innocent:

Toch is het wel waardeloos dat een zending zo maar een paar dagen/weken kennelijk helemaal zoek is in alle volgsystemen en dan ineens weer opduikt. Dat zou anno 2018 toch niet meer hoeven. Nou ja, nog een weekje wachten dan maar.

Mocht het niet goedkomen ben ik evengoed nog wel even benieuwd naar ervaringen met ‘Buyer protection’ van eBay/Paypal.

De telefonische klantenservice van PostNL is waardeloos. Ik stuur altijd een Tweet met mijn gegevens en de vraag. Meestal krijg je binnen 2 uur een adequaat antwoord.

Ik koop regelmatig spulletjes in China. Meer dan dat je zou verwachten is de zending in no time in NL en staat het vervolgens ergens bij PostNL te wachten. PostNL is de vertragende factor.

3 likes

Vanmorgen ook even geprobeerd…

40

Antwoord krijg je wel via Twitter. Adequaat? Tja, hier kan ik natuurlijk helemaal niks mee! :wink:

Ps ben ook al tijden op twee Ali-pakjes aan het wachten, die al in NL zouden moeten zijn. Maar dan zit er ook Douane bij, uit Duitsland niet natuurlijk.

Het is momenteel vakantietijd, ook bij de postdiensten. Ik heb een maand moeten wachten op mijn PRS516 uit Australië. Pakje was binnen een week weg uit Australie, heeft daarna dus een week of 4 bij de douane/postnl gelegen.
Ik snap je frustratie dus ook volkomen, ik werd er ook helemaal gek van. Het enige wat je kunt doen is wachten, helaas.

1 like

Als er douane kosten bij zitten wordt het pakketje (in principe) niet meer thuis afgeleverd, maar bij het dichtstbijzijnde PostNL servicepunt. Zie ook:

Wel iets om in de gaten te houden want zij moeten jou een brief sturen dat het pakket daar aangekomen is maar dit gaat nog weleens mis. Dan blijft het daar liggen zonder dat jij dat weet en wordt het na een paar weken weer teruggestuurd naar de verzender.

Bij mij kwam de brief uiteindelijk wel maar pas 3 dagen nadat ik het pakket al opgehaald had :wink:

Ik vind dat er nog wel een verschil zit tussen zendingen die langs ‘de heffingen’ moeten en zendingen waar geen invoer plaats hoeft te vinden. Ook vind ik het niet erg te moeten wachten, maar doordat ik geen bevestiging krijg dat PostNL het ergens heeft liggen [ze kennen het bestaan er niet van, zie mijn OP] begin ik wel wat ongeduldig te worden. Maar goed, ik moet er maar mee leven!

@Daniel_SJD, pakket komt uit Duitsland met een Duits product. Is binnen de EU. Zijn dus geen (invoer)heffingen op van toepassing… :slight_smile:

I know maar ik reageerde op jouw 2 Ali pakjes :wink:

1 like

Helder verhaal. Thanks.

Klopt, daar heb je gelijk in, er is namelijk een extra station waar vertraging kan optreden, de douane.

Overeenkomst is dat ook in mijn geval PostNL de hele 4 weken niet van het bestaan van mijn pakje af wist, niks te vinden op wat voor trackingsite dan ook. Al kan het natuurlijk dat het die hele tijd bij de douane gelegen heeft en niet bij PostNL.

Overigens heb ik ook wel eens een maand moeten wachten op een pakje uit Duitsland, dat dus ergens was blijven plakken.

Sterkte met wachten. :+1:

1 like

Heb het ook wel eens meegemaakt. Verrassend genoeg kon ik het pakket wél volgen via http://trackitonline.ru (hoe dat mogelijk is begrijp ik ook niet).

Buyer protection van eBay/Paypal heb ik wel eens gebruikt toen een gekocht item niet was zoals beschreven en er geen communicatie was van de verkoper zijn kant. Het geld heb ik toen gewoon terug gekregen. Volgens mij wordt dat dan afgehouden van de verkopende partij. In deze situatie is dat natuurlijk vervelender gezien de verkoper zijn verplichtingen naar alle waarschijnlijkheid wel is nagekomen, en de fout bij de vervoerder ligt.

Ik zou gewoon nog afwachten en eventueel naderhand proberen een klacht bij PostNL in te dienen.

1 like

Als PostNL het zelf niet weet gebruiken ze ook trackitonline.ru

1 like

Laatst ook gehad met een pakje uit Rusland. Dat ding is 3 weken kwijt geweest en zou volgens tracking zijn overgedragen aan PostNL. Maar die wisten van niks natuurlijk. Ruim drie weken later werd het ineens afgeleverd.

1 like