KENISSI: TUDOR’s manufacture movements

De ontwerper en constructeur zijn beide weg gekocht toen ze destijds bij Rolex de 4130 hadden ontwikkeld.

Dus in hoeverre is de B01 een Breitling in house uurwerk?

1 like

Ze stonden op de payroll bij Breitling? Dan is het in-house.

Dit :rofl:

Alleen Tudor spreekt zelf nergens (zo ver ik weet) over in-house uurwerken.

Manufactuur is een lekker breed en vaag begrip dus blijft het ook open voor eigen interpretatie.

Zoals Ruud aangeeft het zal altijd een lekker discussiepunt blijven.

2 likes

“In de wereld van het mechanische horloge wordt de Franse term manufacture , of manufactuur in het Nederlands, gebruikt om aan te duiden dat een merk minimaal 1 eigen (zelf-ontwikkeld) horloge-uurwerk in productie heeft.”

Anyway, ze insinueren het zeker wel, en het wordt ook zo opgevat door liefhebbers. Ik vind deze hele discussie erg interessant moet ik zeggen. Heb ook geen klinkklare antwoorden maar het lijkt alsof the higher forces of marketing aan het werk zijn.

1 like

Als je de definitie van manifacture Calibre gaat opzoeken dan spreekt men over het volgende:

As the name “manufacture” (from Latin manus “hand” and facere “to make”) already suggests, manufacture calibre are movements that are developed and produced by watchmakers themselves.

In-house wordt inderdaad niet genoemd. :wink:

Ik vind het allemaal een beetje vaag. Ook vraag ik mij af of je zomaar mag zeggen dat iets in-house is gemaakt als dit niet zo is. Het riekt een beetje naar dwaling.

Heerlijk interessant leesvoer. Dank Patrick!

1 like

Ik vind het interessanter om te zien of er meer mensen opstaan die die vermaledijde 7750 eindelijk eens het graf in kunnen bonjouren door het ontwikkelen van een DUNNERE (!) automatische chronograaf.

Dat zou me wat lijken. Wat me ook nog tegen houdt om een Tudor GMT te kopen, bijvoorbeeld, is het feit dat het een 15mm dik vehikel is.

De nieuwe chronograaf van Tudor is al afgeslankt van 15 naar 14,2mm, dus ze kunnen het. Seiko’s GMT uurwerk is zodanig dat ze de Sharp Edge True GMT op 13,7mm hebben weten te houden, maar Farer maakt een GMT van 11mm dik op basis van een Sellita.

Kort en goed: Het interesseert mij geen reet wie er welke aandelen heeft of wie er waar op de payroll staat, ik hoop de miniaturisatie van de jaren 50 weer terug te zien in horlogeland, en ik hoop dat dit soort nieuwe fabrieken daar een rol in gaan spelen.

Behalve in Japan. Die moeten alles in-house doen omdat er geen miljard merken zijn die onderling kunnen OEMen. :slight_smile:

Bij mijn weten claimt Tudor dat ook niet met die woorden. Maar mij zal het jeuken. Zo lang de technische specificatie waar is en de garantie doet wat het moet is het prima.

1 like

Wat kunnen ze? De kast iets minder dik maken of de dial iets dichter op het glas zetten? Want het uurwerk van de Tudor GMT is hetzelfde als de nieuwe Tudor Pro.
Ik denk daarom dat je de dikte van een horloge los moet zien van de dikte van een uurwerk.

Ik ben het wel met je eens dat het allemaal te dik is. Ik vind mijn Speedy Reduced met het automatische uurwerk (ondanks het waardeloze uurwerk) een verademing met slechts 12mm.

Een Valjoux 7750 is al 8mm dik, terwijl een Zenith high beat automaat 6,5mm dik is. Het is dan ook geen toeval dat Valjoux-gebaseerde horloges 15mm dik zijn, of meer, terwijl Zenith het op 13,5 houdt. :slight_smile:

Uurwerk kleiner maken, desnoods iets met een micro-rotor, ook altijd mooi. Het is tenslotte een engineering vraagstuk: Hoe prop ik een GMT of chronograaf, of beide, in een zo dun mogelijk uurwerkje?

1 like

Dat lijkt dus niet zo’n prioriteit. Overigens hebben die BBs een domed saffiertje. Dat zorgt ook altijd voor wat extra mm’s.

Klopt. Mijn Farer, een handwinder, met domed saffier is 13mm tot de top van het saffier. Da’s net ok. M’n Yema was 15,5 tot de top van het saffier, en dat was net niet goed.

Dus die 2mm maken echt een wereld van verschil in comfor.t

Bvlgari doet het in 7mm…

https://www.bulgari.com/en-int/watches/mens/octo-finissimo-watch-grey-103068

1 like

Het mag dan een dik uurwerk zijn, maar wel oerdegelijk!

2 likes

De GMT is niet te dik. Veel mensen zijn gewoon te klein.

3 likes

Het opschroeven van modules op een al bestaand (niet al te dun) uurwerk helpt niet mee in dit geval. Als je echt een gmt van de grond af opbouwt dan kan je gewoon iets duns creëren. Zo kan het ook: https://www.horage.com/k2

2 likes

Kennelijk is het geen prioriteit van Tudor om dunne movements af te leveren.
Denk dat Tudor / Kenissi ook wel een dunner en kleiner GMT movement zouden kunnen maken… maar kennelijk denken ze dat ze ook genoeg Tudor Pro’s zo gaan verpatsen.

1 like

Yes!! :partying_face: :balloon: Heel benieuwd naar dit verhaal.

2 likes

Jack Forster is meestal Inderdaad leuk. Die man zou meer mogen schrijven op hodinkee.

1 like

Het artikel staat online. :ok_hand:

Een kleine update. Eerder schreef ik over de nieuwe productiefaciliteit van Tudor in het Zwitserse Le Locle (op de grens met Frankrijk) direct naast de kleine faciliteit van Rolex. Eerder dit jaar was het gebouw nog in aanbouw, maar nu lijkt het zo goed als af.

Wat opvallend is dat het gebouw gescheiden lijkt te zijn in twee gedeeltes. De ene kant is rood en daar prijkt groot de naam TUDOR en aan de andere kant van het gebouw, wat zwart van kleur is zien we KENISSI staan. Waarschijnlijk voor de uurwerken die worden geleverd aan andere merken.

4 likes