KENISSI: TUDOR’s manufacture movements

Leuk om te lezen! Wat mij verbaasd is dat Chanel het nogal serieus aanpakt. Fashion Watches maar dan op hoog niveau.

Chanel en Louis Vuitton pakken het beiden als mode merken wel serieus aan en zien dus ook de toegevoegde waarde er van ipv een plakmerk te zijn.

Ik zie aan de hele ‘hype’ rondom het uitbrengen van manufacture uurwerken trouwens weinig voordelen voor de consument, mij doet het ook niet veel. Sterker, ik heb een voorkeur voor generieke uurwerken, makkelijk te servicen door de horlogemaker om de hoek en plenty onderdelen voor weinig. Het uitbrengen van eigen uurwerken zie ik meer als een verdienmodel voor de horlogefabrikanten, want voor service moet je daar wel naar terug. Dat brengt gewoon relatief hoge kosten mee en ook langere wachttijden.

2 likes

Het grappige is dat Rolex precies hetzelfde heeft gedaan. Aegler maakte de uurwerken voor Rolex. Rolex heeft Aegler later overgenomen.

Weet ik niet. Ik vond het een leuk weetje, dank je voor het openen van het topic, maar verder kan ik alleen zeggen dat de TAG die je laat zien prachtig is.

De stille hoop die ik heb is dat de veelheid aan fabrikanten van uurwerken (Soprod, STP, ETA, Sellita, Vaucher, Kenissi, SII, Miyota, etc etc) voor de OEM markt er eindelijk eens in resulteert dat er uurwerken met diverse ligne-maten gemaakt worden zodat datumvelden en kleine secondes eindelijk eens fatsoenlijk uitgelijnd op horloges komen te staan.

Want altijd maar die eeuwige Peseux 7001 en ETA 2824-2, daar wordt een mens schijtziek van in alle kasten boven de 37mm.

Geremd? Tudor doet juist alles wat ze bij Rolex niet mogen: Schaamteloos de back catalogue in duiken om vintage-geïnspireerde juweeltjes uit te brengen, rariteiten als de North Flag en P01, vorm-experimenten als de nieuwe Pelagos FXD, partnerschappen met jan en alleman om uurwerken te ontwikkelen, ik vind het tof.

4 likes

Merk wel op dat als je “Kenissi company information” zoekt, je terecht komt bij bronnen die uitleggen dat Tudor het bedrijf Kenissi begonnen is. :slight_smile:

1 like

Leuk en interessant om te lezen!
Bedankt :+1:

1 like

Ik weet niet hoe Kenissi begonnen is, maar ik lees wel dat de majority shareholder niet Tudor is:

That is confirmed by Swiss business registration records, with one of the directors of Kenissi Holding SA being Eric Yvon Pirson, chief of Tudor. And another director of the Kenissi is Jean-Paul Girardin, who was essentially running Breitling until private equity firm CVC took it over. Le Temps names Mr Girardin as the man who will be running the new Le Locle factory. That is perhaps unsurprisingly since Tudor and Breitling have been supplying each other with movements in recent years; the chronograph movement Breitling produces for Tudor is pictured above.

Le Temps adds that the majority shareholder of Kenissi is a “mysterious industrialist” who produces sapphire crystals for many large watch brands. According to records, the third and final director of Kenissi is Philippe Jacques Dalloz, who is also a director of several industrial companies specialised in production and finishing of various watch components, including sapphire crystals.

Dus van ‘inhouse’ kan geen sprake zijn.

1 like

Het is wat raar om te lezen omdat Swatch, Seiko, Casio, Citizen, Orient en Pulsar ook alles zelf doen. En ofschoon ik die merken respecteer voor wat ze in hun segmenten doen, heb ik moeite om het woord “topmerk” te gebruiken.

De Zwitserse horlogeindustrie is juist groot geworden door het delen van OEM kennis en (productie/ontwerp)capaciteit, en in-house hoeft an sich geen zegel van kwaliteit of hoogstaande horlogerie te zijn.

Verticale integratie als doel voelt voor mij altijd vreemd. Het lijkt mij veel geiniger om als doel te stellen een zo goed mogelijk horloge te bouwen. :slight_smile:

Sterker nog, ik las laatst een stuk over de Tourbillon van Ralph Lauren, en ook Gucci maakt stappen die steeds serieuzer worden.

Tel daar bij op partijen als Van Cleef & Arpels, Piaget, Montblanc en Cartier, en er begint een beeld te ontstaan van horloges als juweel of mode-uiting. :slight_smile:

https://www.cartier.com/nl-nl/geschenk/nieuwste-creaties

Zeg nou zelf, die maken alles van tassen tot parfums, portemonnees, zonnebrillen en zelfs een sleutelhanger met cabuchon voor 500 ballen.

1 like

Topmerken toch ? En je begrijpt de grote lijn echt wel neem ik aan. Titoni is ook een kleine speler die zegt een in-house uurwerk te hebben en dat is wel onderscheidend in hun prijsklasse, die omhoog zal gaan neem ik aan, voor meer marge want een ander doel zie ik niet zo snel.

fashion accessories is geloof ik de correcte term :grinning: Bvlgari heeft die stap ook gemaakt, en succesvol mag ik wel zeggen.

Wanneer is volgens jou dan wel sprake van zin House? Rolex heeft zijn uurwerkfabrikant opgekocht. Mag je dan wel van in-house spreken?

Ik lees dat Rolex de fabrikant opgekocht heeft. Ze zijn dan 100% eigenaar, en hebben alle beslissingsmacht. Ze bepalen helemaal alleen hoe die uurwerkjes ontworpen en gemaakt worden. Die fabrikant dient enkel en alleen de belangen van Rolex.

Dus ja, dat vind ik zeker wel in-house.

2 likes

Met @septentrio eens. Tudor vind ik opzich voor de meeste uurwerken/modellen ook nog wel in-house. Alleen het uurwerk van de Chrono is dat gewoon 100% niet. Gebaseerd op het uurwerk B01 van Breitling én gemaakt door Breitling. Dan is het m.i. gewoon een Breitling uurwerk.

Volgens mij is Kenissi ook gewoon in-house. Volgens hun eigen site zijn het Tudor uurwerken die worden aangepast voor andere horloges:

Today Kenissi offers a wide range of self-winding movements derived from the TUDOR Manufacture calibres. These customisable, high-performance, highly robust movements are entirely developed and produced in Switzerland.

https://www.kenissi.ch/History

We mogen daar best een andere mening over hebben hoor Ronnie. Heb ik geen probleem mee. Ik vind zelf dat, gegeven Tudor geen meerderheidsaandeelhouder van Kenissi is, dat je dan niet over in-house kunt praten.

Ach, voor hetzelfde geld is rolex de mysterieuze aandeelhouder en is de discussie weer heel anders.

Geeft in elk geval aan hoe betrekkelijk de hele discussie manufacture, in-house uurwerken eigenlijk is.

3 likes

De ontwerper en constructeur zijn beide weg gekocht toen ze destijds bij Rolex de 4130 hadden ontwikkeld.

Dus in hoeverre is de B01 een Breitling in house uurwerk?

1 like

Ze stonden op de payroll bij Breitling? Dan is het in-house.

Dit :rofl:

Alleen Tudor spreekt zelf nergens (zo ver ik weet) over in-house uurwerken.

Manufactuur is een lekker breed en vaag begrip dus blijft het ook open voor eigen interpretatie.

Zoals Ruud aangeeft het zal altijd een lekker discussiepunt blijven.

2 likes

“In de wereld van het mechanische horloge wordt de Franse term manufacture , of manufactuur in het Nederlands, gebruikt om aan te duiden dat een merk minimaal 1 eigen (zelf-ontwikkeld) horloge-uurwerk in productie heeft.”

Anyway, ze insinueren het zeker wel, en het wordt ook zo opgevat door liefhebbers. Ik vind deze hele discussie erg interessant moet ik zeggen. Heb ook geen klinkklare antwoorden maar het lijkt alsof the higher forces of marketing aan het werk zijn.

1 like