Horloges hebben altijd al mijn interesse gehad, als kind al.
Maar zo rond 2010 begon ik een beetje serieus naar horloges te kijken, vooral automaten dan.
Het begon met een Hamilton (vandaar de nickname), Tissot, Oris etc. daarna Kwamen de “echte” merken zoals Omega, Breitling en zelfs een paar Rolexen. Daarnaast kocht ik nog veel goedkoop spul als er iets in de aanbieding was, automaat, quarts het maakte niet veel uit. Na een tijdje niet actief te zijn geweest op het forum besloot ik maar eens een hoop te verkopen, had ongeveer geveer 25 horloges op dat moment en wilde naar een paar horloges toe. De Rolexen brachten natuurlijk veel meer op dan ze ooit gekost hadden in 2013-2014. Op een gegeven moment was de spaarpot goed gevuld en werden de Rolexen ingeruild op andere horloges, Nieuwe speedmaster saffier, Nieuwe Speedmaster racing, 2e hands Zenith chronomaster, 2e hands Seamaster 300, 2e hands Seamaster PO etc. Op dit moment is mijn maximum 10 horloges, als er 1 bij komt moet er 1 uit. Had besloten om nooit meer Seiko’s te kopen (kocht voorla op vakantie wel eens een Seiko duiketje van ca 400 euro) Tot er laatst een Seiko MM200 voorbij kwam op het forum met stalen band.
Ik had op een gegeven moment 22 g-shocks. 90% ervan verkocht en me op wat andere merken gefocused. Uiteindelijk had ik 2 Tudors een Breitling en een Omega Seamaster. Drie verkocht en ben gaan beleggen in crypto en één Tudor overgehouden. Al mijn geld ging naar horloges en dat was niet slim. Kan ook erg genieten van een Steeldive Duiker die maar 90 euro kost met saffier, keramische bezel en Seiko uurwerk.
Ik sluit niet uit dat er weer eens een wat duurder model bijkomt maar meer dan 1K vind ik al te duur. Heb andere plannen en horloges genoeg.
Heel herkenbaar
Heel veel jaren ook gelukt maar vandaag toch weer uit de blauwe hoek een SNE573P1 incoming.
Gelukkig heeft deze wel saffier (ik haat hardlex of hoe ze het ook noemen) en geen weekdag aanduiding.
Ik heb dat momenteel ook een beetje. Nu een aantal horloges boven de 10k gehad, maar ik kom er nu achter dat ik net zoveel plezier heb van mijn BB58 en Serica.
Ik heb, in al die jaren, nog nooit meer dan zo’n 2,5K aan een horloge uitgegeven en dat zie ik eigenlijk ook niet gebeuren. Nou ja, misschien één keertje aan m’n grail, een vintage Heuer chrono. Maar goed, ik heb ook nooit het idee gehad dat ik van een horloge van > 10K gelukkiger word dan van een super leuke duiker van zeg 1.000 Euro. Ik koop gewoon wat ik mooi vind, goed in elkaar zit en, wat mij betreft, reëel geprijsd is. Doe ik al een jaar of 30 en je weet wat ze zeggen: ‘Never change a winning formula!’.
Dus, nou ja, veel plezier met je horloges en je nieuw verworven inzicht.
Sluit me aan bij @TagEd hierboven.
Ik heb bijv. als duurste horloge wel een Oris x Cervo Volante welke nu list €2150,- is, maar er zelf wel minder dan de helft voor betaald heb. Ben er alleen pas (onverwacht) achter gekomen dat ik ook net zo blij kan worden van een San Martin van €180,-, welke gewoon een puik afwerking heeft en écht goed om de pols voelt voor dit geld…
Tuurlijk lijkt het me machtig mooi om bijv. een Speedmaster om de pols te hebben/voelen, en zal mij dat ongetwijfeld in zekere zin trots maken. Waarom? Waarschijnlijk toch de ‘reputatie’ en het gevoel dat je een ‘echt’ horloge met een bepaald logo om de pols hebt. Alleen zoals net al gezegd ben ik er inmiddels achter dat het hier niet alleen om gaat, en je net zo gelukkig kan worden van een ander horloge; zolang het gevoel maar klopt !
Hierdoor, en zoals Ed al zei weet ook ik niet of ik meer dan +2,5K aan een horloge zal spenderen. Ik vind het ook een fijne gedachte dat ik voor mijn eigen persoonlijke gevoel gewoon onbezorgd een horloge om de pols kan slingeren, en niet bang hoef te zijn voor een krasje of iemand anders die er wellicht op aast.
Dit schrijvende bedenk ik me wel dat ik pas enorm ben gevallen voor de nieuwe Longines Conquest 2023 versie (2,1K). Bij dit horloge krijg ik Aqua Terra (vind ik prachtig) achtige vibes, en volgens mij een heel premium horloge voor een redelijk schappelijk bedrag. Zeg dus nooit nooit, al zit deze nog wel net mooi onder 2,5K
Een wijs gezegde vertelt dat
“Het verstand komt met de jaren…”
Ik vind ongeveer 1000 piek voor een horloge voldoende.
Temeer omdat ik eens met mijn Seiko 5 om de pols bij Tensen naar een Rolex dd ( exhibition only) ging kijken en ik nauwelijks verschillen zag.
Toen wist ik het!
Goed punt! Hier vergelijkbaar verhaal, steeds duurder en nu weer eens een microbrand horloge gekocht van Lorier. Beste aankoop tot nu toe en dat voor een fractie van andere horloges. Meer geld is niet altijd meer fun, ook al koop je wel vaak meer kwaliteit met meer geld