Kennis maken met mijn eerste echte aanwinst (Junkers 6060-2)

Goedemiddag Forum leden,

Gezien ik hier al een aardige tijd de verschillende treads aan het volgen ben leek het mij tijd om zelf een keer een bericht te posten.
Ik ben een week of 3 geleden overgegaan om mijn eerste horloge aan te schaffen. Na in het verleden wel eens een Matinique (kledingmerk) horloge met goedkoop quartz uurwerk en een Nautica te hebben gehad werd het tijd om een mechanisch horloge aan te schaffen.

Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen bij een betaalbare optie voor een Bauhaus stijl horloge. Mijn oog is toen gevallen op een Junkers 6060-2. Gezien ik niet een hele grote pols heb leek mij dit een mooi formaat met een 40mm kast. Het glas komt bijna precies tot op de randen waardoor het horloge groter aandoet dan hij in werkelijkheid is. Het horloge heeft een automatisch Miyota 9100 uurwerk dat is aangepast door Pointtec om er een datum, 24 uurs aanduiding en een gang reserve op te plaatsen, dit uurwerk is dan uiteindelijk ook de 9132 genoemd.

Tot op heden ben ik erg tevreden over het horloge, het enige wat op te merken valt is dat de rotor iets wat luidruchtig is maar niet ergerlijk te noemen.
Ik had vanaf het begin al in gedachten om er een bruine band om te plaatsen en ik combinatie met een zwarte wijzerplaat wordt dit meestal afgeraden. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie mening.

De foto’s zijn het makkelijkste te bekijken in het album op deze website:

Hartelijke groet,

Corsten

1 like

Welkom & proficiat met je horloge. Dat rotorgeluid is typisch voor Miyota.
De 9132 is een variant die Miyota zelf produceert:

http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/

Dat maakt het uurwerk bepaald niet minder, want Miyota levert kwaliteit :wink:

Aah vet! Heb zelf ook een flinke tijd over deze klok getwijfeld. Uiteindelijk toch maar niet gedaan, omdat hij toch iets te ouderlijk is voor mij (ben pas 19 lentes oud/jong).

Veel plezier ermee!

Dank!

Aha, ik had begrepen dat dit een aanpassing van Pointtec was maar deste beter inderdaad. :slight_smile:

Ik heb eerst online veel opgezocht over verschillende uurwerken en kwam er achter dat het niet per definitie nodig was om een ETA aan te schaffen. Ik kwam er ook achter dat niet iedereen het daarmee eens is maar dat laat ik even buiten beschouwing… (tu)

Welkom, leuke introductie en unboxing pics. Ik kende dit model nog niet van Junkers, erg mooi! De bruine band vind ik hier goed kunnen, sowieso leuk om mee af te wisselen. Geniet ervan!

Kende dit model ook niet. Erg mooi! Staat juist goed met die bruine band.
Geniet ervan.

Erg mooie klok, en m.i. niks mis met de combinatie van
de zwarte dial en de bruine band,
wat je ook kunt doen is die zwarte dial combineren
met bijvoorbeeld beige/khaki dan springt dat zwart
er nog meer uit.

welkom trouwens :~

grtz. Gerard

Mooie binnenkomer, welkom en veel vermaak hier!

Welkom en een prachtig horloge.
Staat inderdaad mooi op bruin leer.
Bauhaus blijft toch een van de mooiste stijlen.

groetjes Lenno

Mooi horloge,veel plezier ermee.

Welkom en die band kan prima. Zit de vouwsluiting nog lekker zo :slight_smile:

Mooi hoor!

En die bruine band staat 'm heel goed (tu)

Mooi horloge, proficiat!

veel draagplezier, mooi horloge! en nog veel plezier op dit mooie forum.
die zwarte wijzerplaat kun je met heel veel banden dragen,heel donkerrood bv…

Welkom en proficiat! Meestal vind ik tnlogo vh merk nogal aanwezig. Maar bij deze val t reuze mee.

Welkom Corsten in dit Walhalla.

Een mooie combi en strakke klok. Persoonlijk zou ik hem nóg mooier vinden zonder “Junkers” op de wijzerplaat, staat er wel héél prominent op.

Geniet van deze mooie klok.

Welkom, mooie aanwinst (tu)

Mooi horloge!(tu)

Ik heb em zelf ook, ook aan een bruine kalfslederen band.

Het uurwerk maakt bij mij ook wat meer geluid dan andere horloges die ik heb,

Maar ik heb zelf ook al vernomen dat deze door Pointtec is aangepast maar het hoeft hier niet aan te liggen,

Neem het horloge maar eens tussen je duim en je wijsvinger (wijsvinger op het glas en je duim op de caseback) als je het horloge iets steviger vasthoud op deze manier dan hoor je bijna niets meer qua rotorgeluid.

Door het verhoogde plexiglas is de horlogekast een soort klankkastje voor de rotor.

Ik had hier zelf ook al eens een topic over aangemaakt.

Groeten.

Noel.

Hi KenzoDijkstra,

Ik begrijp je overwegingen. Ik ben inmiddels 27 jaar jong en vond dat het wel kon daarbij is het wel eens waar een klassieke klok ik vind m niet heel bepalend zoals bijvoorbeeld een edox met een goude kast… :slight_smile:

Dank voor je reactie! Ik ben zelf ook erg tevreden moet ik eerlijk bekennen. B)-