Ketelaars Watch "new project" deel2

Ach een X aantal glazen kan weinig kwaad mits men de splinters maar niet doorslikt…
:innocent:

3 likes

Klopt helemaal. Het effect op je lichaam is vergelijkbaar met een kater. Moet je wel voldoende drinken, geen idee hoeveel, nooit geprobeerd.

1 like

Zo, als je stuk wilt van de osmotische druk… Nooit doen.

Voor wie het hele verhaal interesseert.

1 like

Hoe meer ik aan ETA uurwerken werk, hoe meer ik achter slordigheden kom van de fabrikant.

Enkele voorbeelden:

zuiverheid van het messing valt erg tegen, dit is tevens mijn limiterende factor van de anglage, bij het polijsten komt de kwaliteit van het materiaal echt naar boven, onzuiverheden hebben vaak een andere hardheid waardoor dit gemakkelijker weg gepolijst word, Dit resulteert in erg fijne kraters die gelukkig alleen onder de microscoop zichtbaar zijn met 50x vergroting, maar toch jammer.

Bij het frezen van de uurwerk bruggen springt vaak de rhodium plating er vanaf, dit is alleen mogelijk als er fouten zijn gemaakt gedurende het proces, bvb bij het platen van licht geoxideerde bruggen. Dit maakt gelukkig niet uit gezien ik deze toch blank schuur.

Bij het polijsten van de click krijg je diepe kraters in het geharde staal, dit is van dusdanig beroerde kwaliteit dat een polijstwerk wat normaal gesproken 10min kost al snel 1 uur kost omdat deze telkens opnieuw geschuurd moeten worden tot de oppervlakkige onzuiverheden er uit zijn. Voor de grap heb een click gepakt uit een st36 (china variant van de ETA6497) de materiaalkwaliteit is bij dit onderdeel zelfs beter :sweat_smile:

Bij het polijsten van de opwind radar schroeven precies hetzelfde, zodra de geblauwde oxidatie laag er vanaf geschuurd is kun je de afwerkingsgraad van deze schroeven goed zien. Ook aan de oppervlakte van dit onderdeel zitten ongelofelijk veel slordigheden.

Je merkt dat ETA toch links en rechts wat steken laat vallen. Ik heb een tijd terug deze punten die ik hier boven heb genoemd gecontroleerd bij de oudere types ETA6497 die afkomstig waren uit zakhorloges, grappig genoeg lag de kwaliteit van de afwerking van deze uurwerken een stuk hoger dan de hedendaagse “high end” modellen van ETA6497.

27 likes

Ongelofelijk, Stefan. Vooral je opmerking over de Chinese kloon, die beter metaal gebruikt, vind ik schokkend. Goed dat je dit deelt!

1 like

Toch het probleem van te weinig concurrentie? (Of het denken dat)

1 like

Het lijkt me duidelijk: er hoort geen ETA in een echte Ketelaars!

3 likes

De Chinees koopt zijn staal in Zwitserland en de Zwitser de zijne in China :grin:

5 likes

Heb je een beter alternatief? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Inhouse :smiley:

5 likes

Ik wil niet veel zeggen hierover, maar een ander merk koop ETA in, gooit de bruggen en mainplate weg en maakt dit vervolgens allemaal zelf opnieuw… :slight_smile:

Je hebt de apparatuur, de middelen en de kennis. Misschien scheelt het je zelfs werk in het nabewerking.

Dat is zonde van de investering. Daarbij moet Stefan dan je ook nog eens een hoop tijd en moeite besteden aan het fabriceren van vervangende onderdelen.

1 like

Eens. Maar het ligt een beetje wat voor product Stefan wil verkopen. Kwalitatief mooi en goed product die past bij zijn eisenpakket, of accepteert hij de “mindere” kwaliteit van ETA? Kan beide legitiem zijn, want de gewone ETA is voor veel anderen goed genoeg. Of dat ook voor een Ketelaars goed genoeg is, kan alleen hij beantwoorden.

5 likes

Vissen kunnen niet in overleven zie ik wel maar dat heeft meer met zuurgraad te maken blijkbaar .

Vissen kunnen er niet in leven voornamelijk bij gebrek aan zuurstof in dit water.

2 likes

Geen grapje: je kunt beter gedenatureerde ethanol gebruiken, dat is 98% ethanol plus 2% denatureermiddel. Het is dan accijnsvrij en nog een voordeel ethanol in deze hoge concentraties ruikt heel erg lekker.

Als je de onderdelen wilt reinigen en ontvetten, kun je dat erg goed doen met thinner.
Pas op, erg brandbaar, is giftig, ruikt ook niet goed, maar reinigt prima en droogt geheel schoon op.

3 likes

Trouwens, Chloroform, Trichkooretheen (tri) en tetrachlooretheen (per) zijn ook uitstekende oplosmiddelen.

1 like

Vakantie zit er op! Nieuw huis dus afgelopen 4 weken hard gewerkt. Meer dan 4 weken krijg ik niet verkocht aan mezelf dus vanaf aanstaande maandag begint het horlogemaken weer en zullen weer nieuwe updates dit draadje binnen vloeien.

De werkruimte heb ik een lagere prioriteit gegeven gezien ik nog een werkruimte aan het huren ben tot eind dit jaar.

Tot nu toe zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd aan mijn werkruimte in de vakantie:
-tussenmuur er uit gehaald.
-een deel van het plafond en de muren opnieuw gestuct zodat de 2 ruimtes 1 werden.
-2 muren geverfd en het plafond voor de helft.

Aankomende 2 weken ga ik in de avonduren de kabel/stopcontactgoten monteren, speakers ophangen, tafelbladen aan de muur monteren, verlichting monteren op de tafels.

Als dit alles klaar is kan ik beginnen met overhuizen.

Hier een foto om een impressie te krijgen van de ruimte (dit is nog voor het schilderen)

42 likes

Zeer nette ruimte, kijk je wel uit met je handen tijdens het klussen, het zijn inmiddels jouw instrumenten geworden :face_with_monocle:

1 like

De cirkelzaag heeft overuren gedraaid met van alles en nog wat maken, hier wat voorbeelden:

Tv meubel

Plankjes

Eetkamer tafel:

Tussenwand:

Maar ik ben extreem voorzichtig geweest zodat mijn handen geen letsel opliepen. Dat zou echt een enorm probleem zijn :sweat_smile:

Ik moet toe geven dat het veel voldoening geeft als je grote dingen maakt. Je ziet ook sneller resultaat in tegenstelling tot bvb een schroef polijsten.

Maandag de 13e komen ze trouwens langs voor een interview vanuit Autodesk, dat is ook de deadline voor mijn werkruimte om deze volledig af en ingericht te hebben. Maar met nog een paar avonden werk en het weekend alles over huizen moet het wel lukken om alles af te krijgen.

Ik heb echt enorm veel zin om in mijn nieuwe werkplaats te gaan werken. Tijd voor een nieuw hoofdstuk :ok_hand:

52 likes