Ketelaars Watch "new project" deel2

Weekend project draaibank.

Afgelopen weekenden ben ik bezig geweest met het herstellen van een wat grotere draaibank die ik in de toekomst nodig heb voor afwerking en het maken van tools en aanpassen van kasten.

Dit is een 15mm wolf jahn. Dat leek mij een mooie toevoeging aan de 8mm wolf jahn die ik dagelijks gebruik. Ik heb ongeveer 2 jaar gezocht naar dit exemplaar of de Lorch variant, maar ik kreeg geen full set gevonden. Per toeval kwam ik deze draaibank 2 maanden geleden tegen en wonder boven wonder is dit een set die al die jaren compleet gebleven is (met ongeveer 30 spantangen)

Mooi groen is niet lelijk, maar toch heb ik besloten om alles te herstellen in de Ketelaars kleur grijs.

Hier enkele fotos van het herstel:

Ik heb hier bij deze draaibank een 50 schroeven en bouten hersteld en gepolijst en geblauwd, een kleine 100 andere onderdelen ontroest, gestraald, primer, geplamuurd, gespoten, vernist of opnieuw gemaakt.

Nog 2 weekenden werk en dat is de draaibank klaar voor gebruik, alleen het bed en de headstock moeten nog hersteld worden,

zodra alles in elkaar zit moet ik de spantang conus van de headstock opnieuw uitdraaien en de collet houder van de tailstock opnieuw ruimen en dan verwacht ik dat deze draaibank in een betere staat is dan dat ze ooit nieuwe uitgeleverd waren. mogelijk vervang ik ook de spindel van de cross slider gezien de techniek wel een stukje beter is geworden afgelopen 50 jaar.

Ik probeer de nauwkeurigheidsgraad van deze draaibank zo hoog te krijgen dat het mogelijk gaat zijn om hier horloge onderdelen op te maken.

41 likes

Wordt tijd voor schijfremmen jonguh, in Valkenswirt rijdt er niemand meer met velgremmen op de racer! :wink:
Mooi werk Stefan! :+1:

1 like

Gelukkig ben ik maar een amateur goed weer wielrenner :rofl:
Bedankt!

1 like

That’s the spirit…doet me denken aan enkele fotografen die sommige apparatuur naar een eigen hogere norm modificeerden, geen ‘goed genoeg’ maar blijven verbeteren!! Groot respect voor je instelling én je producten :clap:

2 likes

De overtreffende trap, als je met een draaibank een draaibank herstelt. :ok_hand:t2:

Ik ben nog niet veel verder geraakt dan de headstock van de mijne uiteen te halen, schoon te maken en terug ineen te zetten met verse smering. Was al ruim trots daarop. :sweat_smile:

2 likes

Foto donderdag:

77 likes

Die laatste (en vermoedelijk ook nr. 3)… :heart_eyes:

1 like

Foto 4?

Heb ik een ontwikkeling gemist? Eigen maak meteoriet plaat?

1 like

Echt schitterend vakmanschap. Het zal vast al eerder gevraagd zijn, maar maak je zelf ook deze prachtige foto’s?

1 like

Heel erg mooi!

1 like

Die blauwe plaat met zwevende kogeltjes….:heart_eyes::heart_eyes: en bijzonder knap gedaan!

1 like

Niet normaal zo mooi :open_mouth:

1 like

Superstrak !! :ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Beestig mooi! :heart_eyes:
Leuk om van het creëren van schoonheid je beroep te kunnen maken.
Ik wou dat ik het ook kon. :laughing:

1 like

Een interessant probleem die opgelost is.

Ik kreeg een horloge maar niet fatsoenlijk afgeregeld.

Amplitude was goed en constant, afwijking was goed en constant, echter had ik rare problemen met mijn beat error en de time graph gaf aan dat er een enorme afwijking zat in de beat error.
(De beat error geeft aan of de balans even veel linksom als rechtsom slingert (tijdsverschil))

(zie 5,6ms)
Wat blijkt, als je de Kompas pen (om de beat error af te stellen) maar ver genoeg beweegt vanaf beat error 0 komen de bovenste lijn en onderste lijn elkaar op gegeven moment weer tegen. Dit geeft een schijn goede beat error aan op het display als je alleen naar de lijnen kijkt.

Hier een voorbeeld na het oplossen van dit probleem.

(zie 0.0ms)

Na al bijna 60 horloges te hebben gemaakt ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Ik heb enorm lang in het uurwerk zelf gezocht naar het probleem, maar alles zag er perfect uit. Je verwacht niet dat de uiteindelijke fout zit in het verkeerd weergeven/interpreteren van de timegraph.

19 likes

Dit is iets aparts, dit gaat een blauwe versie worden van de 3D terra met een geblauwde meteoriet wijzerplaat en gepolijste bolletjes die alleemaal stuk voor stuk met de hand gedraaid zijn en onder de microscoop gepolijst zijn. De bolletjes moeten het effect van een sterrenhemel gaan geven.

Jazeker, maar de echte professionele foto`s die ik gebruik voor mijn website en brochure zijn gemaakt door @malus65

Dat is geweldig, hoe dan ook heb ik hier regelmatig tegenslagen (uitdagingen) dus het is lang niet altijd lang leven de lol. Maar ik zou voor geen goud willen ruilen voor een ander beroep, vooral dit jaar nu de druk wat lager is kan ik echt enorm genieten van mijn werk.

17 likes

Hm, dat zegt me weinig, wel benieuwd nu :slight_smile: wat is die kompaspen? En was het dan een instelling op de timegrapher?

1 like

Pithon houder wordt gebruikt om het uurwerk recht tikkend te maken, de kompas om het uurwerk af te regelen :+1:

2 likes

Wauw, erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien in zijn geheel :+1:

1 like

Foto 1, 2 en 4😲 bizar gaaf en mooi! Wat kleur doet het horloge zo goed.