ketting aangedreven Hamilton uit het Smithsonian

Onlangs is deze Hamilton uit 1941 tot mijn collectie gaan behoren. T is een mechanische chronometer, met ketting aandrijving. Een gelijkaardig stuk kan men vinden in het Smithsonian instituut.

Aangezien ik altijd geleerd heb dat een goede technicus lui is, (lees :het moet in een keer werken zodat je er niet nog meer tijd moet aan besteden.) Heb ik de beschrijving van het Smithsonian overgenomen.

maar eerst foto’s

This instrument is a specialized timekeeper for determining longitude at sea. It is serial no. 1 from a run of approximately 10,000 similar timekeepers made by Hamilton Watch Co, Lancaster, PA in 1942.

World War II created a dire chronometer shortage for the United States. Before the war, most chronometers for American military and civilian customers were imported. Only a few American firms—including William Bond & Son of Boston and the New York establishments of John Bliss Inc. and T.S. and J. D. Negus—finished chronometers from parts imported from European makers. Chronometer making was a craft, with only a few hundred produced in any given year. When the war started in 1941, European suppliers of parts and finished instruments halted exports to the United States.

Anticipating the arrival of war, the U.S. Naval Observatory had asked American domestic watch manufacturers in 1939 for their participation in mass-producing chronometers. Domestic watch manufacturers Hamilton and Elgin agreed to undertake the design and production, but only Hamilton’s product met Navy accuracy requirements. Hamilton delivered two prototypes to the Navy on 27 February 1942, which passed with an error rate of 1.55 seconds per day. The firm went on during the war to mass-produce 8900 more chronometers for the Navy, 1500 for merchant shipping and 500 for the Army. Between 1942 and 1944, the price dropped from $625 to $390 per timekeeper.

Hamilton’s design for its Model 21 chronometer did not copy traditional European standards. Instead the design introduced key changes to improve accuracy. The modifications included changes to the escapement and the chronometer’s oscillating unit—the balance and hairspring assembly.

To find longitude at sea, a chronometer would be set to the time of a place of known longitude, like Greenwich, England, the prime meridian. That time, carried to a remote location, could be compared to local time. Because one hour of difference in time equals 15 degrees difference in longitude, the difference in time between the chronometer and local time would yield local longitude.

References:

  1. Dick, Steven J. Sky and Ocean Joined: The U. S. Naval Observatory 1830-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

  2. Whitney, Marvin. The Ship’s Chronometer. Cincinnati: American Watchmakers Institute Press, 1985.

LOCATION

Currently not on view

OBJECT NAME

chronometer

box chronometer

DATE MADE

1941

1956

MAKER

Hamilton

PLACE MADE

United States: Pennsylvania, Lancaster

PHYSICAL DESCRIPTION

brass (overall material)

steel (overall material)

glass (overall material)

wood (overall material)

MEASUREMENTS

overall - chronometer case: 7 1/2 in x 8 in x 7 3/4 in; 19.05 cm x 20.32 cm x 19.685 cm

overall - carrying case: 9 1/2 in x 12 in x 10 in; 24.13 cm x 30.48 cm x 25.4 cm

overall - from catalog card: 7 1/2 in x 7 1/2 in x 7 1/2 in; 19.05 cm x 19.05 cm x 19.05 cm

ID NUMBER

ME.314825

CATALOG NUMBER

314825

ACCESSION NUMBER

210893

CREDIT LINE

Department of the Navy. Bureau of Ships

SEE MORE ITEMS IN

Work and Industry: Mechanisms

Time and Navigation

Measuring & Mapping

DATA SOURCE

National Museum of American History

Our collection database is a work in progress. We may update this record based on further research and review. Learn more about our approach to sharing our collection online.

If you would like to know how you can use content on this page, see the Smithsonian’s Terms of Use. If you need to request an image for publication or other use, please visit Rights and Reproduction

57 likes

:heart_eyes:

1 like

dat is toch weer iets anders :ok_hand:

1 like

Buitengewoon tof!

1 like

Geweldig…!

1 like

De krachtbron is natuurlijk de opgewonden veer. De snel met ketting zorgt voor een juiste verdeling van die kracht over het verloop van afnemende keacht van de veer.

Een prachtig uurwerk, in een superconditie zo te zien.

2 likes

:star_struck: Gaaf ding :+1: heb je ook de kast waar in het uurwerk “hoort” ?
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Heerlijk dit uurwerk. Pracht techniek

1 like

Wat een prachtig en bijzonder stuk!

1 like

Super! :heart_eyes:

1 like

Prachtige aanwinst :+1: deze fusee/snail and chain

1 like

Ja

stond in show je hamiltons maar bij deze nog een keer

7 likes

Gaaf stukje techniek :ok_hand:

1 like

Update: zat net nog in de living naast een vrolijk tikkende chronometer uit 1941, ineens een mini knal uit de kast, spijtig genoeg heeft de ketting het begeven

die ketting is onvindbaar zo 82 jaar na datum

1 like

Oei, dat is zuur zeg! Hopelijk lukt het je toch om een vervangende ketting te vinden.

Misschien dat je via deze link verder komt?

1 like

Op TZ UK zit iemand die ze zo nodig kan maken.
Ik heb ook nog een andere ingang voor dat soort werk.

Kost wel serieus geld…

Laat maar weten als je info wilt.

2 likes

page2Manual for Overhaul, Repair and Handling of Hamilton Ship Chronometer with Parts Catalog - Google Pl.pdf (540,8 KB)

2 likes

ik had zelf nog 3 kettingen liggen samen met andere onderdelen in mijn rommelbak… wie wat spaart…
ik wist tot gisteren niet waar de kettingen voor dienden. Nu dus wel.

2 likes

Hopelijk geen andere schade met het plots ontspannen van de veer?