Als je dit topic opende met het idee dat je een budget van 500 euro had zou ik daar niet vanaf stappen. Die Baltic ziet er goed uit, maar ik zou hem skippen voor nu.
Het is maar net wat je graag wilt. De SKX is een icoon maar qua specs moet hij voor ongeveer ieder ander genoemd horloge onder doen.
Persoonlijk zou mijn keuze de citizen NY0040-09W zijn:
Je moet natuurlijk een fan zijn. Anders zou ik inderdaad voor een Orient gaan. Laatst zag ik hier een link dat die voor minder dan 200 euro te koop waren.
Er is echt heel veel keuze, heel erg bedankt iedereen voor jullie input! De Orient begint mijn lijstje echt te beklimmen en verder zag ik ook een erg mooie 2e hands Stijnhart (Ocean one vintage, millitary of red).
Ik twijfel erg over de Seiko, hoewel in het begin dit een van mijn eerste keuzes was begin ik met de vele uiteenlopende verhalen er toch iets af te stappen. Misschien eentje voor later.
Ik heb een hekel aan hommages, en dus aan Stijnhard. Da’s een intens persoonlijke mening, maar je moet er wel mee om kunnen gaan dat je met een kloon van wat anders rondloopt.
Ik vind zelf op het eind van de rit de Mini Turtle beter in dat prijssegment, maar die is bijna niet meer te vinden. Zodra je die achter je laat zijn er in mijn hoofd maar drie duik-horloges van Seiko de moeite van het aanschaffen waard:
De SKX is echt een prima horloge, en als je er eentje kunt scoren voor 250 val je er geen buil aan. Hij heeft een zekere iconen-status, maar in principe is de Orient Kamasu gewoon beter dan zowel de SKX als de Citizen NY00040 serie. Dit met name door het gelikte ontwerp met de zwaard-wijzer, en zeker ook door de toevoeging van saffier.
De Citizen zou ik nooit nemen, want ik weet uit ervaring dat Citizen mineraalglas kudt met per0n is. Dan liever hardlex.
Die heeft ook saffier en is wel mooi plat. Ik vind de platen te druk, maar smaakzaak.