Keuze stresss

Hoe definieer je kwaliteit?

Een SKX007 van tweehonderd ballen komt zeker net zo goed de oorlog door als een sub van 7000, terwijl een Damasko of Sinn van 1400 nog leeft als de beide voorgangers tot platte blikjes zijn gereduceerd.

2 likes

Ik heb je verhaal met veel belangstelling gelezen. Ik begin net en heb een aantal horloges (op 1 na) via HF forum aangekocht en ik geniet het meeste van mijn Seiko Solar duiker, dit komt mede doordat ik een NATO bij de HEMA heb gekocht en het draagcomfort en de hele nieuwe look erg mooi vond. Hierna heb ik wat betere NATOā€™s gekocht ook via dit forum en kan zo heerlijk bandjes wisselen.
Nu begint het ā€˜echtā€™ te kriebelenā€¦en spaar ik voor iets in het - voor mij dan - hogere segment. Dat zal sowieso een automaat worden en dan van Tissot (PRS 516) of Hamilton Khaki oid.

Doorsparen voor een ā‚¬5.000+ horloge is misschien wel verstandiger, maar het genieten van ā‚¬ 500+ horloges moet mijn inziens ook kunnen en als je dan gedurende je leven uiteindelijk die sub kunt kopen geniet je er misschien nog meer van?

owja, foto van de Duiker die ik het liefste draag:

En de Tissot waar ik voor spaar:

5 likes

Tudor is prince, Rolex is king :grin:

1 like

Mooie collectie!

2 likes

en dan kom je tot de conclusie dat een (bepaald) horloge zoo onbelangrijk kan zijnā€¦ :disappointed:

3 likes

Absoluut. Maar op de dagen voor dat moment heb je er wel van genoten.
Ik ben bang dat er heel veel mensen achterom kijken en denken ā€œhad ik maarā€. Ik vind dat zonde.

1 like

Lekker de Hamilton behouden en van gaan genieten! Ondertussen doorgaan met kennis van horloges opdoen- o.a. via dit forum- en een spaarpotje opzetten.

Je ziet dan vanzelf hoe jouw smaak zich ontwikkelt in de nabije toekomst. Dan kan je altijd de keuze maken: Ć³f een weloverwogen collectie aanleggen in het midden segment met een aantal zeer mooie exemplaren, Ć³f uiteindelijk toch voor de Submariner gaan. Of misschien kan het ooit wel allebei. Je weet nooit wat er in je leven nog allemaal gebeurt.:slight_smile:

Confucius zei vijf eeuwen voor Christus al dat ā€˜de reis mooier is dan de bestemmingā€™ en die gaat voor mij nog altijd op :relaxed:

Geniet van je Hamilton, de rest komt wel! :+1:

3 likes

Gelukkig zijn er veel meer ā€œhad misschien beter nietā€ momenten in mā€™n leven.

Maar de ā€œhad ik maarā€ momenten gaan nooit om consumptie, altijd om dames. Of ervaringen. Of ervaringen met dames.

De meeste had ik maar niet momenten trouwens ook. :grin::grin::grin::innocent:

6 likes

:+1:

Ik ga je wat tijd besparen en mijn persoonlijke bevindingen noteren. Je zal ze met alle waarschijnlijkheid niet volgen, maar het kan maar helpen.

Stap 1:
Stop met nieuw te kopen. Zelfs als je gek bent van een ontwerp kan het gewoon niks zijn om de pols. Ik weet het, je kan het soms terugsturen, maar het gebeurt ook dat je een horloge mooi vindt en toch nooit draagt. Daar kom je pas na een paar maanden achter.

Als/wanneer je dan doorverkoopt, heb je steevast een enorme afschrijving (er zijn uitzonderingen, maar niet veel). Koop je 2dehands voor een eerlijke prijs, dan zet je gewoon verder door aan aankoopprijs. En een extra voordeel is dat je niet hoeft te stressen over dat krasje dat je er hebt bijgezet (bij een nieuwe gaat het dan direct ā€œ-ā‚¬200ā€ in je hoofd.

Stap 2:
Wanneer je de ā€œbetereā€ merken gaat beginnen dragen, ga je waarschijnlijk wel door beginnen krijgen waarom ze zoveel duurder zijn. Dat is daarom niet in proportie met de prijs, maar dat een Breitling beter gemaakt is als een Seiko staat buiten kijf. En dat zie je meteen als je ernaar kijkt. Ik heb nu het probleem dat ik het zonde begin te vinden om mijn meer high-end modellen thuis te laten aangezien ze me zoveel plezier geven om de pols.

Je kan trouwens wel zeker en vast een paar goedkopere ā€œbeatersā€ hebben voor in de tuin, op je werk of om te gaan zwemmen etc, maar ik probeer de Japanners te beperken en ik koop nu voornamelijk nog Zwitsers. Chinezen heb ik volledig geband uit de verzameling; het is leuk, maar niet meer dan dat. Overigens heb ik een combinatie van mechanisch en quartz (ik vind quartz persoonlijk heel erg handig en bovendien enorm accuraat). Er zijn puristen genoeg maar je moet je niet schamen over een hoogwaardige quartz!

Stap 3:
Overdrijf niet met de hoeveelheid. Op een bepaald moment had ik er wel 30. Ondertussen teruggedrongen naar 20, maar het moet nog naar beneden. Mijn doel is 1 doosje van 12 stuks te vullen en het daarmee te (proberen) doen. Laat je niet vangen aan dat leuke klokje van slechts ā‚¬100 op Watch2Day: je draagt het toch niet (in mijn ervaring).

Stap 4:
Dit hangt samen met stap 1, maar het is een leerproces: koop ā€œvintageā€! Initieel had ik het zo niet voor ā€œvintageā€, dat zijn dus horloges van 1990 en ouder. Immers zijn ze dikwijls al ā€œgebruiktā€ en dat zie je meestal wel (heeft ook zā€™n voordelen, zoals reeds gezegd). Ondertussen heb ik enkele vintage stukken gehad in de verzameling (en nog steeds) en het feit dat ze al een heel leven achter de rug hebben geeft ze een soort van ā€œzielā€, waardoor het meer wordt dan gewoon een uurwerk. Je lijkt wel een horloge te adopteren ofzo, heel raar :slight_smile:

Bovendien gaat een vintage, als je wat slim koopt, enkel meer waard worden over tijd. Er zijn voorbeelden genoeg; kijk maar eens naar de Omega Speedmaster MKII. Vorig jaar kocht je nog een mooie voor onder de ā‚¬1k, ondertussen vind je geen meer onder de ā‚¬1.5k. Als je dit wat slim aanpakt, dan maak je voortdurend winst en kan je zo de collectie verder uitbouwen.

Stap 5:
Last but not least: have fun! Ik merk soms op dat ik mezelf druk zit te maken om mislukte deals en een gefaalde jacht op die ene grail die ik achterna zat. Of alsmaar zit te kijken naar ā€œde volgende grailā€. Ik vergeet dikwijls te genieten van wat ik al heb, en dat is ondertussen al een mooie verzameling. Val niet in dezelfde valkuil; uiteindelijk is het een hobby waar je van moet genieten en als je dat niet doet, dan is het allemaal voor niks.

Over die Hamilton: prima klok om mee te beginnen, maar doe deze terug en koop er 1tje 2dehands. Er staan er geregeld op horlogemarkt. Ik heb persoonlijk ook een Hammy (Pan Europ) en die krijgt enorm veel wrist time!

10 likes

Ja klopt, luxe problemen zijn ook problemen :wink:

Maar ik ga gewoon genieten van de Hamilton, en ga sparen richting de Sub.

1 like

:+1:

1 like

Thanks, ga er nu gewoon zo in ja. Genieten van de chase :wink:

1 like

Prachtig doordachte post, mooi verhaal.

Ik heb twee opmerkingen:

  • Not all Seikoā€™s are created equal.
    Er zijn genoeg GS, Marine Master en zelfs SARX modellen die ik rustig tegen een hoop Breitlings af durf te zetten.

Probeer generalisatie te vermijden. Er is Japanse Kunst en Zwitserse Rommel te vinden, en vice versa. Je weet maar nooit wat je pad kruist, en zelfs merken waar je niets mee denkt te hebben doen briljante dingen. :grinning:

  • De wijsheid van Vintage hangt sterk af van je levensstijl en de tijd die je in de hobby steekt.

Met name de waterdichtheid is een punt in technische zin. Maar ook de hoeveelheid Frankenwatches waar aan gekloot is vergt wat kennis en vaak onderzoek, tenzij je de verkoper blind kunt kopen.

6 likes

Leuk om een oudje van mij hier weer tegen te komen als favoriete duiker!

OT: lekker die Hamilton dragen en doorsparen. Je moet wel serieus hard sparen, want tegen de prijs verhogingen van Rolex valt bijna niet tegenop te sparen. Ik heb vier jaar lang als 'n malle grote munten en kleine briefjes in een (groot) blik gestopt en toen was het grote moment daar.

Anderzijds vind ik de Black Bay een supermooi alternatief voor de Sub, zeker geen ā€œIk wil wel maar ik kan nietā€. Mensen die dat zeggen hebben waarschijnlijk nooit een BB vast gehouden (of Ć¼berhaupt een Sub).

Succes!

6 likes

Klopt wat je zegt. En toch vind ik een Grand Seiko etc niet dezelfde ā€œvibeā€ uitstralen dan een Navitimer oid. Maar als je het ding vastpakt dan is het zeker even goed of zelfs beter gemaakt. SARX vs Breitling, daar zullen we moeten aanvaarden dat we van mening verschillen want er zit wel degelijk een enorm verschil op.

Ik had het trouwens meer over de meer klassieke Seikos die je de revue ziet passeren (SKX, SUN, etc etc).

Wat betreft die Zwitsers bedoel ik uiteraard de gevestigde waarde (Tissot, Certina, Hamilton, etc). Daar had ik wat specifieker mogen zijn.

Wat betreft Vintage: vandaar dat ik zei dat je wel een paar beaters moet hebben om de wat meer risicovolle activiteiten te doen. Tenzij je geld genoeg hebt om een Sub als beater te gebruiken.

Als ik 0.01% van mijn leven doorbreng in water (buiten een bad of douche dan, waar ik altijd mā€™n horloge uitdoe), dan zal het veel zijn. Niet echt een factor om rekening mee te houden.

Maar wat je zegt klopt wel: je moet behoorlijk wat research verrichten (of mensen kennen) om aan vintage te beginnen, maar eens je het doet, ga je niet meer terug in mijn ervaring.

1 like

GrandSeiko keizer. Die hebben ze nu eenmaal in Japan.
:slight_smile:

5 likes

En zo is het.
Amen.

1 like

Kende Muhle Glashutte niet, thx! En ja, snap je punt. Ik bouw lekker mā€™n midlevel collectie op, en een lex komt dan wel als de behoefte blijft. Ken trouwens meerdere merken van je laatste rijtje niet, heel gaaf!

1 like

Hahah mooi dat je met belangstelling mijn frustratie stukje hebt gelezen :wink:

Ik ben al wel een paar jaar bezig, en geloof me, het kriebelen begint nu dus pas ja.
Watch box vol, dan denken van kak, er mag niks meer bij, anders moet er 1 weg. Vervolgens gewoon een grotere watch box kopen, probleem opgelost :stuck_out_tongue:

En dan ga je kijken naar de duurdere klokjesā€¦ Brrr Anyway, gave diver, en die Tissot is ook erg mooi!