Ik ben in dubio over een nieuw horloge. Oorspronkelijk dacht ik aan een Citizen AQ6110-10L, maar vanwege leveringsproblemen ging dat niet door. Nu is die dan toch weer leverbaar. Maar kan ik niet beter een Grand Seiko SBGW 259 kopen, of als minder dure optie een Farer Jackson chronograaf?
Ik neig naar de Grand Seiko vanwege het model en de kleur van de wijzerplaat, en het is een handopwinder. De Citizen is echter bijzonder vanwege zijn nauwkeurigheid, en is ook erg mooi en bovendien 1.400 euro voordeliger. De Farer Jackson kwam in het vizier toen de Citizen even niet leverbaar bleek. Een horloge dat met een prijs van EUR 2.395 veel minder kost dan de andere twee. En ik vind het nog steeds een mooi ding. De maat van de Farer (39mm) past ook goed. Want horloges moeten niet te groot zijn. De GS is 38mm, de Citizen 37,5mm.
Wat denken jullie? Voorkeur gaat uit naar een klassiek ogend horloge. Maar een chronograaf met blauwe wijzerplaat heb ik nog niet, en vind ik ook erg mooi.
Ik denk dat je van zowel de Citizen als de GS de wijzerplaat in het echt moet zien voor een definitief oordeel. Het liefste naast elkaar bij daglicht en niet in licht van spotjes. Zo op de foto’s komen die wijzerplaten echt niet over
Vind zowel de GS, als de Citizen mooie horloges. Maar ik zou ze gewoon weinig tot nooit dragen. Veel te netjes/braaf voor mij. Een auto chrono heb ik nog niet en zou ik wel willen en, denk ik, ook wel dragen. Deze Farer vind ik best aardig gelukt. Dus hierop gestemd. Zijn allemaal afschrijfkanonnen, als je ze nieuw koopt. Dus dat maakt weinig uit.
Ja, eens. Maar ik vrees dat ik het met de foto’s moet doen. De modellen zijn, bij mijn weten, nergens in Nederland of België te bekijken (d.w.z. nergens op voorraad). De GS kan wel besteld worden door de dealer, maar dat ga ik voorlopig niet doen.
De Citizen is ook prachtig en tevens klassiek ogend. Alleen die adelaar had van mij niet echt gehoeven. Blijft lastig. Ik vind ze alle twee prachtig (de Farer ook, maar in een andere categorie). Ik kan alleen de lug-to-lug afstand van de Citizen nergens vinden. Ik neem aan dat dat ook best iets kan uitmaken voor hoe een horloge staat op de pols, een eventueel kleinere lug-to-lug van de Citizen (weet ik dus niet) in combinatie met een net iets kleinere diameter zou de Citizen wat kleiner kunnen doen lijken op de pols? Zo vond ik de Grand Seiko SBGW231 (37,3mm) echt te klein om de pols (in vergelijking destijds met een 40mm SBGA293), maar mijn Seiko SARB035 (die volgens mij 38mm is) vind ik dan weer helemaal prima!
De GS 259 is dezelfde kast / lijn als mijn 253. Die valt iets groter dan de 231 lijn. Die 231 had ik eerst ook, maar vond ik altijd net te klein. De 253 was daarin voor mij de ideale maat. Maar de 259 heeft de donkerblauwe wijzerplaat, dus valt wellicht anders dan de witte plaat van mijn 253.
Persoonlijk zou ik voor de Citizen gaan, als ik hem kon betalen…
De Grand Seiko als tweede keus, en de Farer is een prachtig horloge voor een nog enigszins betaalbare prijs, maar in mijn ogen zeker geen klassiek ogend horloge.
Daarmee lig ik exact in lijn met de resultaten van de stemming (en néé, die heb ik pas gedaan nadat ik mijn keuze had bepaald).
Maar dit zijn slecht mijn 2 centen…
Voor zo’n grote aankoop zou ik m altijd in het echt bij daglicht willen zien. De Seiko en Citizen zijn beide prachtig dus het komt op de details aan. De Farer is mooi maar een compleet ander horloge, ik begrijp niet zo goed dat je kiest tussen deze en de Seiko/Citizen anderzijds.
Ik laat me graag beïnvloeden en hoor graag meningen. Want het is ook weer niet zo dat ik het een of het ander echt het allermooist vind. Soms hoor je dingen die je een andere kijk op zaken geven. Bij de Farer Jackson hoorde ik zo toevallig via dit forum dat er een bijzonder soort mechaniek (movement) in zit, namelijk een modulair geval i.p.v. een geïntegreerde movement. Dat schijnt wat minder goed te zijn. Overigens zou dat aspect me uiteindelijk niet weerhouden de Farer te kopen (nu mijn eigen Chopard Mille Miglia kennelijk ook zo’n modulaire movement heeft en ik daar al 20 jaar lang zeer tevreden mee ben :D).
Soms heb ik ook weer wat bevestiging nodig, doordat anderen je wijzen op die ‘echt prachtige wijzerplaat van de Citizen’. Om de schoonheid van dingen te kunnen zien, hebben mensen soms wat aanmoediging nodig. Soms zie je de schoonheid van iets niet direct uit jezelf.
In ieder geval, de Citizen is echt prachtig. Maar ten opzichte van de GS twijfel ik nog even over die adelaar (maakt 'm net wat minder klassiek en eenvoudig) en ik vraag me af of 37,5mm niet te klein wordt. De Grand Seiko SBGW231 van 37,3mm vond ik eigenlijk te klein. Maar als ik de Citizen zie op beelden op YouTube, dan lijkt het toch echt ook weer een perfecte maat te zijn. Moeilijk…
Ik zeg Grand Seiko, puur op gevoel. Denk dat die net een tandje mooier is dan de Citizen.
Maar wat ik zeg puur op gevoel, heb ze beide nog nooit vast gehouden of gezien.
De Farer is ook zeker mooi, maar wat wil je? Dress of chrono?
Ik was op zoek naar een horloge met blauwe wijzerplaat, en eerst keek ik naar dressers (de Citizen had ik al besteld, maar vanwege leveringsproblemen weer geannuleerd, levering werd keer op keer uitgesteld), maar toen kwam ook de Farer voorbij. Ik houd wel van klassiek ogende horloges, maar chronografen zijn natuurlijk weer niet te vergelijken met een echte dress watch, en de Farer Jackson ziet er verder prima uit. Tegelijkertijd zijn de Citizen en GS ‘bijzonderder’, exclusiever (ook mooier afgewerkt) en klassieker, dus ik denk dat het uiteindelijk één van die twee wordt. De Farer heb ik erbij gezet, omdat ik die echt overwoog (overweeg) omdat het een mooi horloge is, en ik Farer een heel sympathiek merk vind. Maar uiteindelijk ben ik nu denk ik op zoek naar de ultieme dress watch met blauwe wijzerplaat
Wat je zelf al aangegeven hebt, de Farer is van een andere klasse en daarmee moeilijk in de vergelijking mee te nemen.
De Citizen en GS zijn alle twee prachtige horloges. Toch zou ik duidelijk voor de Citizen gaan: uniek uurwerk, meest accurate ter wereld. Hele bijzondere wijzerplaat. En zo’n beetje de mooiste en meest prestigieuze Citizen die er is.
De GS is ook mooi. Maar ik zou dan voor een andere GS gaan, eentje met een wijzerplaat waar zij dan weer bekend om staan.