Keuze voor juwelier of webshop

Op diverse fora lees je regelmatig terug dat je ook goed je horloge kan aanschaffen bij een webshop.

Als de keuze voor een horloge is gemaakt is het handig om uit te zoeken waar je prijstechnisch goed terecht kunt. Natuurlijk speelt het gevoel bij de verkopende partij ook een rol en een stuk service is ook belangrijk.

Bij gerenommeerde juweliers valt er vaak weinig te doen met de advies verkoopprijs.

Vreemd aangezien je niet heel veel speurwerk hoeft te doen om een scherpere aanbieder te vinden via het web, het verschil kan oplopen tot 20% (aanbiedingen uitgesloten) wat toch een behoorlijk marge is, bovendien verdient de webhandelaar er natuurlijk ook aan.

Wat heeft de gerenommeerde juwelier meer te bieden? Waarin kan hij zich onderscheiden?

Hoe komt een webhandelaar aan de horloges en geeft hij dezelfde garantie/service?

Ik vind het fijn om een horloge eerst te zien/voelen/passen. Bovendien kan hij op gelijk maat gemaakt worden door de juwelier en heb ik een aanspreekpunt voor garantie.

Een juwelier zal altijd duurder zijn dan een webshop, aangezien hij een winkelpand en vaak personeel heeft wat betaalt moet worden. Kies je voor service en het gemak van een juwelier of voor het voordeel van een webshop? Ik denk dat dat voor ieder verschillend is.

1 like
  1. Webhandelaren hebben minder overhead (dure winkel, reclame);
  2. Ik denk dat een deel van de webhandelaren niet inkopen via de officiele kanalen, en dan ook met verkoopprijs lager kunnen gaan zitten dan wat een officiēle dealer mag;
  3. Een officiēle dealer zal meer ‘last’ hebben van servicevragen, kleine reparaties.

Zo bezien zal deze de hogere marge wel nodig hebben, wil hij voortbestaan.

1 like

Het stukje directe service is duidelijk, alhoewel bij veel webshops deze service ook wordt geboden, dit geldt ook voor de garantie.

De service en gemak voor de juwelier is handig, maar als je 5k uitgeeft bij de juwelier en voor 20% minder oftwel 1k minder bij een webshop ben je toch dief van eigen portemonnee als je dit verschil betaalt voor het op maat maken van een horlogeband!

Daarom vind ik het erg vreemd dat andere kanalen (webshops en handelaren) hetzelfde product met dezelfde garantie kan leveren.

Zou dit niet uiteindelijk killing zijn voor de vakman/juwelier?

Het liefst koop ik mijn horloge van een echt persoon. Verder koop ik in principe geen horloge dat ik niet eerst in het echt gezien heb. Maar het probleem van juweliers is dat het assortiment vaak beperkt is, de prijs hoog en ik de eerste juwelier die écht horlogegek is (zoals ik, bijvoorbeeld) nog moet tegenkomen.:sunglasses:
Toch kom ik regelmatig bij juweliers. Horloges bekijken is gewoon heerlijk en af en toe koop ik ook nog wel 'ns iets. Hoewel dit de laatste keren eigenlijk steeds voor mijn vriendin en kinderen was.

ben t over t algemeen wel eens over de genoemde voor- en nadelen van elk. maar t verschilt ook wel wat. sommige webshops verkopen alleen via internet en dan is directe service wat moeilijk/niet mogelijk. aan de andere kant zijn er ook juwelier die ‘niks kunnen’ en alle opsturen.

daarnaast is bij n juwelier (maar net zo goed als bij de mediamarkt, mycom, etc) ook wel wat korting te bedingen. soms zelfs tot die genoemde 20%. mogelijk wat minder makkelijk dan bij n webshop die t standaard al zo laag aanbied.

aan de andere kant zijn er ook mensen die t er voor overhebben om bijv bij n luxe v willegen in r’dam hun horloge kopen voor de volle pond ipv naar n ‘vaag zaakje’ gaan waar geen chefkok staat die gelijk wat hapjes en n wijntje aanbiedt :sunglasses:

Simpel,

Op internet en bij webshops is veel meer keuze dan bij de gemiddelde juwelier
waar het aanbod ook vaak bedroevend is.

Vervolgens zoekt men een goede horlogemaker
in de buurt voor evt. servicebeurt of reparatie.
Of men raadpleegt dit forum.

Grt.

1 like

drex Schreef:

Simpel,

Op internet en bij webshops is veel meer keuze dan
bij de gemiddelde juwelier
waar het aanbod ook vaak bedroevend is.

Vervolgens zoekt men een goede horlogemaker
in de buurt voor evt. servicebeurt of reparatie.
Of men raadpleegt dit forum.

Grt.

de betere juweliers/horlogeries hebben v sommige merken wel n aardig complete verzameling. en anders kunnen ze t 1 en ander ook bestellen. ik bedoel, webshops hebben ook niet altijd alles op voorraad, maar bestellen soms wat de klant vraagt.

maar toegegeven, vaak hebben ze wel grotere voorraad of n sneller ‘lijntje’ aangezien ze t vooral in prijs EN snelheid moeten concurreren. duurt t te lang, dan laat n klant makkelijk n bestellimg vallen. n juwelier stelt als snel dat ie je over n week of wat wel belt wanneer iets binnen is.

Een moderne juwelier zou het prijsverschil met een webshop niet zo groot moeten laten oplopen.

Ik wilde ooit een Rolex GMT kopen bij de juwelier en het leek wel of men niet wilde begrijpen dat je ook stukken goedkoper dezelfde klok direct online kunt kopen. Dat heb ik dan ook uiteindelijk gedaan.

Ja, maar ze moeten wel tot op zekere hoogte. Ze maken kosten voor de huur van het bedrijfspand, personeelskosten, inrichting/meubilair, energiekosten. Deze kosten heeft een webshop niet of in ieder geval stukken minder.

Hangt denk ik ook een stuk van je zelf af wat jij het prettigst vind.
Toen ik 2 jaar geleden was afgestudeerd wilde ik een Longines kopen en zag al een grote prijsverschil tussen webshops en de prijzen bij schaap citroen.
Verschilde 500-600 euro.
Heb uiteindelijk toch gekozen om het te kopen bij schaap citroen, kreeg wel 9% korting met een beetje onderhandelen. Maar vond dat toen het prettigst, aangezien ik nog nooit zo’n dure horloge had gekocht. En ik het toen fijner vond om het dan bij een juwelier te kopen dan online te bestellen.

Vintage1982 Schreef:

Ja, maar ze moeten wel tot op zekere hoogte. Ze
maken kosten voor de huur van het bedrijfspand,
personeelskosten, inrichting/meubilair,
energiekosten. Deze kosten heeft een webshop niet
of in ieder geval stukken minder.

En dan vervolgens alsnog via de achterdeur voor aanzienlijk minder dan dat de klant wilde betalen verkopen aan de grijshandelaar.

Het ligt er volgens mij ook aan welke juwelier je treft.

Zoals Jin aangeeft heb ik ook mijn eerste duurdere horloge bij S&C aangeschaft tegen 8% korting maar als ik kijk wat er tegenover staat…

De band verstellen en dergelijke zou gratis zijn zoals ook de eerste beurt en je hebt een aanspreekpunt, mwoah vindt ik niet echt belangrijk meer.

Na 3 keer de band verstellen krijg je te horen dat de volgende keer in rekening gebracht gaat worden en de afspraak voor een eerste kosteloze service stond nergens op papier dus keek iedereen alsof ze water zagen branden toen het eenmaal zover was.

De juweliers Punte en Helldorfer (laatstgenoemde nog uit de periode dat Hr. Helldorfer zelf nog in de zaak zat)

Zijn beide prima juweliers die als ze merken dat je serieus bent best een hele leuke korting bieden en vriendelijke service leveren.

Zo zijn er vast wel meer waar voor een leuke korting toch nog steeds een vriendelijke service verleend wordt.

Groeten.

Noel.

WesleyW Schreef:

Vintage1982 Schreef:


Ja, maar ze moeten wel tot op zekere hoogte. Ze
maken kosten voor de huur van het bedrijfspand,
personeelskosten, inrichting/meubilair,
energiekosten. Deze kosten heeft een webshop
niet
of in ieder geval stukken minder.

En dan vervolgens alsnog via de achterdeur voor
aanzienlijk minder dan dat de klant wilde betalen
verkopen aan de grijshandelaar.

Zonder garantie en gezeur. Dat is makkelijke winst/opruiming van voorraad.

Vergeet niet dat de meeste webshops horloges gewoon op de site flikkeren, al dan niet met foute specificaties en hoppa kopen maar volk! Gooi het horloge in een kartonnen doosje met een lucht kussentje en klaar is Kees. Mail kan Kees beantwoorden wanneer het hem uitkomt, in plaats van dat hij 2-3 man personeel moet hebben staan voor het volk dat komt kijken (krassen maken op het horloge tijdens het passen) en dan voor minder online koopt.
Web is echt niet te vergelijken met een serieuze juwelier met personeel. De zaak alleen al kost tienduizenden euro’s per jaar. Gevolg: alleen nog maar laag segment (Ice Watch, Seiko etc) en hoog segment juweliers.

Anderzijds zijn ook veel juweliers niet met de tijd meegegaan. Die vallen nu met bosjes.

Naast bovengemoenmde argumenten waarom bij een juwelier dan wel op Internet te kopen is het ook de beleving van de aanschaf. Eind vorig jaar kocht ik een nieuwe Datejust bij een gerenomeerde juwelier die mij een aanzienlijke korting gaf. Ik had het horloge zonder de BTW ook op Schiphol kunnen kopen. Aankopen in deze prijsklasse ontstijgen het rationele de afleveringsceremonie en relatieopbouw met de verkoper zijn voor mij een onderdeel van het “feestje”. Als de prijs bij de juwelier in de buurt komt van die van de aanbieder op Internet dan ga ik voor de eerste.

Vintage1982 Schreef:

Ja, maar ze moeten wel tot op zekere hoogte. Ze
maken kosten voor de huur van het bedrijfspand,
personeelskosten, inrichting/meubilair,
energiekosten. Deze kosten heeft een webshop niet
of in ieder geval stukken minder.

En vergeet niet dat een officiele dealer meestal niet met kortingen kan gaan stunten.

Afhankelijk van het type horloge en juwelier denk ik.

Bij een Breitling AD zou ik er zo’n 10% extra voor over hebben vanwege de persoonlijke (after)service.

Maar als ik een Seiko SKX007 voor € 299 geprijsd zie bij de plaatselijke juwelier begin ik toch even te gniffelen en bestel 'm online voor minder dan de helft :wink:

Jin Schreef:

En ik het toen fijner vond om
het dan bij een juwelier te kopen dan online te
bestellen.

Ik weet niet of ze er al waren, maar ik vermoed van wel, alleen wist ik destijds uberhaupt niet dat er grijze handelaren enzo waren. Maar had toch een korting van 17,5% weten te bemachtigen :wink:

n visser Schreef:

Het ligt er volgens mij ook aan welke juwelier je
treft.

Zoals Jin aangeeft heb ik ook mijn eerste duurdere
horloge bij S&C aangeschaft tegen 8% korting maar
als ik kijk wat er tegenover staat…

De band verstellen en dergelijke zou gratis zijn
zoals ook de eerste beurt en je hebt een
aanspreekpunt, mwoah vindt ik niet echt belangrijk
meer.

Na 3 keer de band verstellen krijg je te horen dat
de volgende keer in rekening gebracht gaat worden
en de afspraak voor een eerste kosteloze service
stond nergens op papier dus keek iedereen alsof ze
water zagen branden toen het eenmaal zover was.

Dat van 1e service gratis heb ik ook nog nooit van gehoord. Zeker bij S&C niet.
Ik bedoel, een volledige service gaat bij hen dacht ik naar de fabrikant toe. Dat kost normaal enkele honderden euro’s. Daar gaat de marge…

En betreft bandjes kan ik me ook iets bij voorstellen. Ze gaan er meer van uit dat ze het enkele keren voor je op maat maken, zodat het daarna goed zit. Maar bij mij zitten sommige bandjes in de zomer te strak en in de winter te los. Vooral bij sommige merken als Omega, IWC, etc die met halve schakels enzo werken. Dat betekent in mijn geval elk jaar 2 maal een dozijn of wat horloges laten verstellen. Nu heb ik denk ik meer horloges heb dan Jan Modaal, maar toch. Al zou een 1/10 van hun klanten er last van hebben. Dat zou betekenen dat ze elk jaar rond de zomer en winter honderden dan wel duizenden klanten kunnen verwachten om bandjes te laten wisselen. En ook daar slinkt weer de marge…

Er zijn bijvoorbeeld ook horlogeries die levenslange batterijgarantie geven. Zo een batterijtje kost enkele dubbeltjes bij kwantuminkopen. Paar minuutjes werk.
Maar wil je dat ie weer waterdicht getest wordt, dan kost dat ineens 10 euro ofzo… tja, sommigen nemen dan liever niet het risico en doen dan toch maar zo een test :sunglasses:

Marco-T Schreef:

Bij een Breitling AD zou ik er zo’n 10% extra voor
over hebben vanwege de persoonlijke
(after)service.

Eens. Als je em niet bij die juwelier/AD hebt gehaald, rekenen ze meestal service kosten als je je horloge bij hen langs brengt voor iets.

Overigens zijn er ook genoeg webshops en grijze dealers die goeie (after)service verlenen.