Keuzehulp en ervaring met militaire quartz?

Dag allen!

Ik ben op het moment aan het tobben over mijn volgende aankoop. Ik ga de komende tijd veel fysiek werk doen en nog twee keer op vakantie en ik wil mij niet zorgen hoeven te maken over wat er aan mijn pols hangt. Ik merk toch dat als ik een voor mij duurdere automaat draag dat ik mij zorgen maak als ik ga kanoën/zwemmen/werken enz.

Nu denk ik te gaan kiezen uit de volgende twee horloges:

CWC RN Quartz mk2 (quartz):

Deze foto is inderdaad van de automaat, maar het is een mooie foto :man_shrugging:


( Hoppyjr, 08/09/2017, WUS, https://forums.watchuseek.com/f7/cwc-rn-divers-mk-2-upgrades-review-4526823-3.html )

Precista PRS-10 Sapphire:

(Precista, 12/06/2019, https://www.timefactors.com/precistaprs10s.htm )

Het horloge wat ik kies zal het enige horloge zijn wat ik draag voor de komende tijd dus het moet functioneel zijn en in meerdere situaties passen. Enige gedachten per horloge:

Precista: Klein formaat (37,1 mm zonder kroon, misschien wel te klein voor mijn 18cm polsen?), drilled lug holes met shoulderless springbars dus de band kan vervangen worden, 10 jaar op één batterij, relatief goedkoop.

CWC: Duikbezel voor timen, fixed lugs waardoor ik geen zorgen hoef te maken over springbar falen (is mij eerder bij een Gshock gebeurt), 41mm zonder kroon, stuk duurder door de CWC heritage en naam.

Ik wilde initieel perse fixed lugs maar bij de Precista is het te overzien door het totaal plaatje. Ik hoef geen Gshock en ik wil een Quartz.

Hebben mensen ervaringen met deze horloges en/of eigen foto’s? Ik kan relatief weinig vinden over beide modellen op enkele WUS threads na en natuurlijk de post hier op het forum van @Galf .

Ongezoute mening, ervaringen, foto’s en alternatieven zijn zeker welkom!

5 likes

Klein kan een voordeel zijn, minder kans op beschadiging, hoe zit het met afleesbaarheid, waterdichtheid, lume etc.
Vanuit onderbuik lijkt Precista een goede optie

2 likes

Klein kan zeker een voordeel zijn, Ik vind het alleen lastig inschatten omdat ik nog nooit een 37 mm heb gehad.

Waterdichtheid is belangrijk, maar de Precista is 100m met schroefkroon en de CWC is 300m met schroefkroon dus dat zit bij beide wel goed.

Beide hebben saffier glas met een ontspiegelde binnenzijde.

Lume is geen prioriteit voor mij en is bij beide matig aanwezig, maar wat ik gelezen heb is de CWC beter op dat vlak.

Afleesbaarheid vind ik lastig zeggen, maar dat zal de Precista misschien net voor liggen.

Ha Jarmo,

Zeker een leuke optie om er bij te hebben zo’n militaire quartz. Het zijn leuke horloges.

Echter maak je niet al te druk om het dragen van jouw DA36 hoor…deze is enorm sterk en kan heel veel hebben, maar goed dat weet jij ook. :wink: Je kunt 'm met vertrouwen dragen bij jouw activiteiten en vakanties. Een lekker watervast bandje erom heen knallen. En een bijkomend voordeel, je kunt iedere dag weer genieten van jouw prachtige Damasko. :ok_hand::sunglasses:

2 likes

Ik zou persoonlijk gaan voor een echte issued military watch, ik noem een CWC G10 Quartz uit de jaren 90 als voorbeeld. Heel robuust en betrouwbaar.

3 likes

Haha ik weet het, maar ik heb een soort angst opgebouwd voor het beschadigen van de DA36. Ik weet niet precies wat een ETA wel en niet kan hebben qua activiteiten. Ik weet dat schokbestendig volgens een bepaalde ISO is maar ik blijf er wel aan denken terwijl ik hem draag, en dat is zonde. Maar ik denk dat ik onderschat hoeveel een uurwerk aankan :thinking:. Als Damasko nou ook een quartz zou maken heb ik een goede reden om er nog een te kopen!

1 like

Better safe than sorry…dikke prima. Een quartz beater is een goed idee. Zo’n CWC is erg leuk. :ok_hand:

2 likes

Ik geloof dat de issued G10’s geen schroefkroon hebben toch? Ik zat ook naar de huidige CWC G10 GS te kijken maar die komt pas weer in twee maanden.

1 like

Waarom geen gshock? Of beter nog helemaal geen horloge? Wel zo relaxt op vakantie :sweat_smile:

1 like

Ik heb nog een GW-5610 thuis liggen, Maar ik wil een analoge beater erbij hebben. En de analoge Gshocks zijn mij allemaal iets te fors (vooral qua dikte).

edit: en één van mijn springbars is gebroken van de Gshock dus ik vertrouw het niet 100% meer

1 like

Geen schroefkroon nee, maar dat zou ik persoonlijk liever hebben dan een reproductie. Je kan er gewoon mee zwemmen mijns inziens. Een issued G10 kan je voor ongeveer €150 oppikken.

2 likes

http://www.bertucciwatches.com/Bertucci/WATCHES.html
A2-12022d
€130,-

2 likes

Toevallig heb ik beide modellen alleen de duiker niet van CWC maar Zeno (maker van de BroadArrow PRS-3).
Als beater zou ik zeker voor de Precista gaan want de originele G10 heeft een niet betrouwbare WR, geen schroefkroon en (niet een goed argument) plexiglas. Qua grootte is de Precista PRS-10 eigenlijk heel erg ok op mijn 18,5cm pols, het zal alleen wennen zijn als je altijd grotere horloges hebt gedragen.

Lume van beiden is prima, de hele nacht goed afleesbaar.

Nadeel van CWC in mijn optiek: factor 2 te duur t.o.v. concurrerende modellen.
Maar als ik echt de rimboe in zou gaan zou ik die 2 maanden wachten op de CWC G10 Sapphire vanwege de vaste bars en 200m WR. Edit: en dan met datum!

Ik maak zo wel ff wat plaatjes maar ben nu zeiknat geregend, eerst omkleden.

2 likes

Ik heb geen antwoord op je vraag en het model wat ik heb is ook geen echte militair maar ik post 'm toch :wink:

Zou dit iets kunnen zijn?

100 meter waterdicht
schroefkroon (met kroonbeschermer)
Seiko lume
quartz
dag- en datumfunctie
20mm lugwijdte dus een echte bandenswapper

Mocht je interesse hebben; voor €100,- inclusief gratis bond Nato is 'ie voor jou.

2 likes

Gevoelsmatig heeft Jurtz gelijk, nothing beats the feeling of an original G10 maar in dit geval zijn er betere alternatieven voor de gevraagde doeleinden.
De tritium is uitgewerkt op de oude G10’s dus geen lume, unknown WR, een schroefkroon voorkomt ongewenst uittrekken (meermalen overkomen als je mouw weer eens blijft haken) en bijna net zo duur als een nieuwe “repro” die overigens ook origineel is, alleen niet “issued” 2ehands.
Een batterij-levensduur van ca. 10 jaar ipv. 2 is ook wel fijn.

3 likes

Ik heb al vaak op de site van Bertucci rond geneusd, maar de meeste modellen spreken mij niet aan. Jammer want de constructie van de kast en de fixed lugs zijn wel weer goed gedaan!

Ik had er twee, eentje weggegeven en nog altijd spijt van…
Deze is nu weg helaas, maar ik ga er gewoon eentje bestellen, het zijn de prijzen niet.

3 likes

Ja hier over zit ik dus te twijfelen. Nu brengt CWC op zn vroegst in oktober een quartz variant uit van hun 1970 W10 model, die ik erg mooi vind maar dat duurt mij te lang.
Als ik voor een G10 van CWC zou gaan wordt het sowieso de saffier variant. Ik geef in dit geval meer om de specificaties dan de heritage en originaliteit.

Is er een specifieke reden waarom je de duiker niet aan zou raden als beater?

Nee… Die zou ook prima dienst kunnen doen als beater.
Als je iets groter gewend bent past die ws ook beter.

2 likes

Het ligt er ook aan of je wel vaker een wat kleiner horloge om je pols draagt. Ik kan er voor mijzelf niet aan wennen als een horloge onder de 40 mm is.

1 like