Keuzes maken is moeilijk

Even wat frustratie delen.

Ik ben begonnen met het verkopen van horloges waarvan ik weet dat ik ze niet ga dragen, maar dat levert meteen een dilemma op want wat is wel goed genoeg en ga ik ze ook echt dragen? Ik heb een kist van 10 horloges waartoe ik me wil beperken, deze zijn op de Breitling na allemaal vintage en grotendeels van de rommelmarkt.

Maar ik heb ondertussen ook een aantal horloges verzameld die ik stiekem ook wel heel erg leuk vind, maar ja er gewoon nog een doos naast zetten dan hou ik mezelf voor de gek en ik wil uiteindelijk ook nog wat budget vinden voor nog een extra grail (vintage Rolex/ Heuer Monaco) spaarpot. En ik heb ook nog steeds geen G-shock en zonder schijnt je collectie niet compleet te zijn.

De Tissot is een kleine maar elegante dresswatch, de Enicar Sherpa is gewoon een topklok (meerdere aanbiedingen op gehad maar is gewoon te cool. Meest prominent is denk ik de Dirty Dozen Timor, super leuk maar ik ben eigenlijk niet voornemens om de andere 11 er ook bij te zoeken. De Monestra kan ik missen maar deze kan echt elke kleur band hebben die er is, de Lamborghini onder mijn horloges :). De LED Pulsar ziet er niet grandioos meer uit maar was van mijn vader. Ik heb vandaag een super geinige Citizen LCD eruit gehaald om ruimte te maken voor deze Omega deVille quartz en dan te bedenken dat er ook nog een Genéve en een Constellation in de projectenbak liggen. De Vostok Komandirskie 3AKA3 is een echte conversation starter. De Seiko 5 is een reminder aan een van de best gelukte makeover’s die ik gedaan heb. En de merkloze Venus 170 chrono was mijn eerste vintage dus tsja…

Nu smokkel ik ook nog want het horloge dat ik draag (vandaag een Buren) tel ik niet eens mee.

Ik heb hiernaast nog drie zakken met in totaal circa 50 horloges waarin ook nog veel leuks zit (o.a. Certina, Omega, Tissot, Roamer, Enicar, Titus, Longines, Pontiac, Prisma allemaal redelijk eenvoudige horloges). Ik heb gewoon veel te veel leuke horloges, en het bizarre is nog dat ik 8 van de 10 dagen mijn Breitling draag. Ik heb een onverklaarbare drang om Palerma horloges te sparen (een soort kwaliteitsplakmerk die ik regelmatig tegenkom en niet kan laten liggen).

Ik heb wel voor mezelf bepaald dat ik geen goudkleurige horloges ga dragen en dat mijn eigen horloges er gewoon goed uit moeten zien. Dit helpt wel een beetje en hierdoor heb ik er de afgelopen weken een stuk of twintig verkocht. Omdat je zoveel moeite doet om de horloges te vinden en ook vaak wat op te knappen is het ook moeilijk om er afscheid van te nemen, maar je wilt natuurlijk ook geen klokjeshoarder worden. Hier krijg ik dus echt zware keuze stress van. Wat is slim, toch de keuzes blijven maken om naar de tien toe te werken of er gewoon nog zo’n doos bij kopen?

Tsja, het is gewoon een virus :slight_smile:
Het gaat vanzelf over, of niet…

Hendrik

Aahah ik ken het probleem, ben ook begonnen met een bescheiden doosje van 5, toen een box van 20, nu 2 boxen van 20… en nog wat in een doos apart (hoofdzakelijk allemaal in erg mooie staat en perfect lopend, wat het er niet makkelijker op maakt, als ik iets verkoop, koop ik me er iets nieuw mee, maar toch grijp ik om te dragen altijd naar de 2-3 zelfde klokjes :slight_smile:

Persoonlijk zou ik naar 5 a 10 top horloges gaan , de enicar is geweldig en zo zijn er meer waar naar toe ‘geflipt’ kan worden

Eerst je horloge budget op peil brengen door alles , behalve de leukste 9 die je nu hebt , te verkopen en dan jezelf toestaan een 10de te kopen. Kom je een mooiere / betere tegen , dan die kopen (heb je er 11) en weer de moeilijke beslissing nemen welke eruit gaat

Enige manier om het een beetjenin de hand te houden en een top verzameling te bouwen in het wat duurdere segment IMO

Ik zou gewoon houden wat je leuk vindt en niet per se een maximum aantal houden. Waarom zou je dat doen? De meeste komen van de rommelmarkt, dus veel brood zullen ze ook niet eten. Maar 50 horloges is wel veel… Kan je niet eens inventariseren bij hoeveel je horloges je “ohja, die heb ik ook nog” denkt? Dan zou je die op de nominatie kunnen zetten om er afscheid van te nemen.

Ik blijf het trouwens geweldig vinden wat je allemaal hebt gevonden op de rommelmarkt. Doe je het nu wat rustiger aan? Ik zie namelijk geen vintage overhauls van jou in het Vintage gedeelte :wink:

Ik koop nog steeds horloges maar ik ben inderdaad al eventjes niet toegekomen aan het beschrijven van poetsbeurten, mijn vrouw is vorige week geopereerd en die heeft nu prioriteit.

Een lijstje maken met welke horloges je draagt en waarom. Horloges van je vader/opa en dergelijke nooit wegdoen. Hetzelfde geldt voor horloges die iemand je kado heeft gedaan. Die hoeven wat mij betreft ook niet bij de verzameling worden gerekend, dat is een categorie apart.
Voor de anderen moet je gewoon eerlijk zijn. Je kan overal een smoes voor verzinnen om ze te houden. Ergens moeite in hebben gestoken is de ‘sunk cost fallacy’. Alles wat je er nu mee doet heeft geen invloed meer op het verleden. De moeite heb je al gedaan en krijg je niet meer terug. Als je ze niet draagt, verkopen dus. Drastisch afbouwen en budget vrijmaken voor grails.

En de moeite die je erin steekt is dus ook de toegevoegde waarde , je kunt ergens wel een tientje voor betaald hebben en er een dag voor onderweg geweest zijn

Als je hem dan voor 40-50 euro verkoopt is de extra 40 euro dus de moeite die een ander er niet in heeft hoeven stoppen

Bedankt voor de tips (en ondersteuning), ik ga toch proberen het binnen de tien te houden (en om mezelf niet helemaal gek te maken tel ik gekregen horloges daar niet bij).

Ik heb ondertussen de Timor te koop gezet, voor mijn spaarpot, die droeg ik namelijk niet omdat ik hem graag zo mooi mogelijk wilde houden, dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik zou toch proberen het bij 10 te houden hoe moeilijk ook.
Je hebt bij ieder horloge wel een uitleg waarom je 'm liever niet weg doet maar die waar je dat gevoel niet bij hebt gewoon weg ermee.
OP een gegeven moment moet je keuzes maken anders staat Peter van de Vorst dadelijk aan je deur.

Die Enicar is trouwens heel geil!

ReneJK Schreef:

Persoonlijk zou ik naar 5 a 10 top horloges gaan ,
de enicar is geweldig en zo zijn er meer waar naar
toe ‘geflipt’ kan worden

Eerst je horloge budget op peil brengen door alles
, behalve de leukste 9 die je nu hebt , te
verkopen en dan jezelf toestaan een 10de te kopen.
Kom je een mooiere / betere tegen , dan die kopen
(heb je er 11) en weer de moeilijke beslissing
nemen welke eruit gaat

Enige manier om het een beetjenin de hand te
houden en een top verzameling te bouwen in het wat
duurdere segment IMO
Precies hoe ik het ook doe! Heb een doos waar er 10 in kunnen en voordat ik een elfde mag kopen van mezelf, moet er eerst ruimte in de doos zijn en moet je weer wat verkopen. Zo blijft je verzameling compact en vol met klokjes die je ook echt draagt. Draag je een van je 10 klokken minder? Dan verkoop je die weer en leg je het geld even opzij. :slight_smile:

Ik ben begonnen om elke dag een ander horloge uit de doos te dragen om te bepalen of ik er een klik mee heb. De oude chrono blijft. de Tissot Seastar gaat er uit, hij is wat aan de kleine kant en ik heb betere alternatieven. De Timor staat al op eBay. De Monestra moet ik eerst nog op een andere band zetten. De Seiko 5, gaat er ook uit.

Dus er komt ruimte in de kist…

Poe nou moet er niet aan denken om maar 10 horloges te mogen houden van alles wat ik verzameld heb tot nu toe , dat zou voor mij veel en veel te weinig zijn , heb zeker 30-40 vintage horloges die bijzonder zijn en waar ik niet zomaar afscheid van zou nemen.
wel heb ik een 20tal Longines uurwerken uitgezocht die wel keer verkocht gaan worden omdat ik ze puur voor het merk verzameld heb en niet omdat ik ze mooi vind.

Ik ben er ook nog lang niet, ik heb echt zakken vol horloges waar ik nog iets mee moet…

Bij de Xenos zijn horloge dozen goedkoper dan de horloges…
Zijn ook houten kisten dus met een viltje eronder kan je ze prima stapelen!

Maar ik ben dan ook van het verzamelen en sommige horloges worden ook maar zelden gedragen maar zijn gewoon voor de verzameling.

Dit is een doos van de Xenos :slight_smile:

Had mijn vrouw voor me meegenomen…

Op naar de Xenos dus…
:slight_smile:

Hendrik

Die Xenos dozen heb ik ook een aantal. Ik ben ook iemand die horloges verzamelt omdat ie ze leuk of interessant vindt.
Dus af en toe komt er weer een Xenos doos bij.

gschoots Schreef:

Ik ben er ook nog lang niet, ik heb echt zakken
vol horloges waar ik nog iets mee moet…

Hahaha hoezo luxe probleem, wat moet ik toch met al die horloges :slight_smile:

Beste:
Waarom staat er niets op het Forum te koop als je zooooooooveel horloges hebt??
Zoals je weet heb ik er nog naar gevraagd??
Mvgr:Omegas.