Vandaag horloges wezen passen.
Wat een 'snoep’winkel, een juwelier.
Nieuw glinstert zo mooi.
Mijn shortlist; niet helemaal eerlijk, maar gaat tussen de Longines HydroConquest en de Oris Aquis Date. Niet eerlijk omdat ik de ‘standaard’ Longines automaat mooier vind als de versie met ceramische bezel.
Beide stonden erg mooi. Ik heb wat voor- en nadelen:
De Longines kan ik 250,- goedkoper aanschaffen door een interessante ING deal. Daartegenover staat dat ik eigenlijk geen liefhebber van een metalen band ben. Desalniettemin waren beide horloges vandaag met een band van staal en stonden erg mooi.
De Oris is uitvoerbaar met een metalen én een rubberen band. En eenvoudig onderling te wisselen. Dan heb je in een handomdraai toch een heel ander horloge. Een lossen band kost zo’n 325,- (ongeacht welke) volgens de juwelier. Maar met wat geluk zou ik er hier een kunnen vinden. De glazen bodem is wel echt gaaf. Je ziet het dan wel niet als je hem draagt, maar geeft wel een extra glunder moment als je deze af en om doet. De prijs vind ik minder, zeker het dubbele als de Longines, bij de bezocht juwelier.
Qua kleur, blauwe wijzerplaat en band of zwarte wijzerplaat en band. Zwart spreekt me meer aan maar blauw is leuk ter variatie naast mijn Tissot Couturier.
De Oris vind ik interessanter en bijzonderder, maar heb deze nog niet in een mooie combinatie met band gepast.
De Longines vind ik misschien toch net iets mooier qua wijzerplaat en seconde aanduiding. Sowieso dat mooie rode bolletje op de secondewijzer.
En toch grote twijfel. Ik kan het geld maar een keer uitgeven.
Misschien hebben jullie nog tips vanuit jullie eigen visie?
Ben fan van Longines voor mij zou de keuze makkelijk zijn en stalen band is bij aanschaf later altijd veel duurder dus gewoon op staal kopen en later een mooie leren of rubberen band opzetten.
Mooi horloges beide . Maar ik vind ze ook beide redelijk groot staan op de pols.
En dan is er gelukkig altijd de optie om de jacht nog wat langer te laten duren ️
Beide zijn ontzettend mooie horloges, maar ik vind zelf Longines de edge hebben qua prijs/prestatieverhouding, zeker bij de chrono versies (met name vanwege die prachtige column wheel versie van de 7750).
De stalen banden van beide zijn uiterst comfortabel. Volgens mij heeft Longines op de nieuwe ceramic versies ook rubber beschikbaar; wellicht dat men die ook kan bijbestellen voor de aluminium versie?
De Oris vind ik een stuk mooier dan de Longines! Het lijkt me zoals al gezegd wel verstandig om de stalen band erbij te nemen, een leren band is redelijk goedkoop achteraf aan te schaffen. De streepjes indices van de Oris zijn echt mooier dan de grote cijfers van de Longines , maar je moet je niet door mij laten beïnvloeden!
Ik zou voor de Oris gaan. De Longines vond ik zelf wat minder kwalitatief aanvoelen.
Zou wel de 39,5 MM Aquis eens passen, denk dat die je nog beter zal staan.
Succes met de keuze, ze zijn beide mooi alleen de Oris is mooier
Om even een spaak in de wielen te steken: heb je die Seiko SBDC053 gezien in het verkoopforum? Erg veel horloge voor het geld, en met standaard 20mm bandaanzet makkelijk op een andere band te gooien.
Het is niet mijn advertentie overigens, maar ik heb 'm zelf ook en ben er erg tevreden van:
Mijn keuze is ook de Oris. Ik vind de Longines zeker niet verkeerd, maar hij lijkt mij teveel op een Orient of iets dergelijks. De lume schijnt ook niet zo sterk te zijn.
Oris all the way
Oris. Ik houd niet van die grote cijfers, en de bezel is rustiger. En sowieso een prachtig horloge. Er staat een Aquis hier te koop zag ik, nog geen jaar oud.
Ik vind die cijfers van de Longines een beetje jammer. Te groot lettertype en ook een vrij lelijk lettertype. Bij Longines vind ik het ook jammer dat ze een beetje van een ‘exclusief’ merk zijn afgedaald naar iets ondefinieerbaars. Ik weet ook nooit wat ik van hun horloges moet vinden, een paar modellen daargelaten (de legend bijv.).
Maar hey, jij moet het dragen dus je moet vooral je eigen gevoel volgen!
Ik zou ook voor de Oris gaan: oogt rustiger zonder die gigantische cijfers, de datum is in kleur van de wijzerplaat en de wijzers vind ik verfijnder. Het geheel toont wat daardoor minder goedkoop.
Daarnaast vind ik Longines een merk van elegante dresswatches en vintage high end horloges. Die sportieve modellen zijn (imho) door Swatch aan de collectie toegevoegd omdat zij persé vinden dat elk van hun merken alle types in de collectie moet hebben. Hetzelfde zie je met Hamilton, Tissot, Certina enz. Dus voor mij rijmt Longines niet helemaal met dit type horloge, maar dat is persoonlijk natuurlijk. De Legend Diver doet dat een of andere manier beter
Veel succes met de keuze alleszins, sowieso wordt het een mooie aanwinst!