Keuzestress Omega Seamaster Diver

Ik ben op zoek naar mijn volgende aanwinst en ik neig weer naar Omega.

Mijn oog is gevallen op de Seamaster Diver 300M maar er zijn enorm veel verschillende modellen.
De nieuwe limited bond waar eerder ook al over is geschreven doet mij niet zoveel.

Momenteel twijfel ik tussen deze 2 parels. Beide met zwarte dial, zwarte bezel en een stalen band.

Omega Seamaster Diver 300M Co-Axial Master Chronometer
210.30.42.20.01.001

Een prachtige bezel! De indices en markeringen vind ik erg gaaf.
Aan de gegolfde dial en de date window op 6 uur zou ik wel moeten wennen.
Dit model is overigens wel aan de prijzige kant (ook als occasion).

Omega Seamaster Diver 300M Co-Axial
212.30.41.20.01.003

De dial vind ik geweldig door de eenvoud en het is fijn dat de date window op 3 uur zit. De bezel vind ik wel wat minder sterk, net als de markeringen bij de indices.
De prijs maakt dit model daarentegen wel erg aantrekkelijk.

Kortom; beide modellen hebben voors en tegens waardoor ik het lastig vind een keuze te maken.

Met welk model hebben jullie ervaring en waarom vind je die zo bijzonder?
Ik begrijp dat een keuze geheel persoonlijk is maar wellicht dat jullie inzichten mij toch kunnen helpen.

5 likes

Die datum op 6 ben je zo aan gewend. Ook vind ik de crownguards een stuk mooier bij het nieuwere model. Die golven op de wijzerplaat ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik denk dat ik dat eigenlijk best wel tof vind.

Eigenlijk komt het vooral neer op je eigen smaak (en wat je ervoor wil neerleggen uiteraard) want ze zijn allebei gewoon goed. Succes met je keuze!

1 like

Persoonlijk zou ik voor de eerste gaan ik vind de wijzerplaat met golfjes iets sprekender de andere wijzerplaat is wat te eenvoudig imho, maar zoals gezegd het is persoonlijk en over smaak valt niet te twisten.
Succes met je keuze Jeroen

1 like

Helemaal mee eens! Op het oudere model lijken ze ietwat organischer qua vorm.
Al denk ik niet dat ik me daaraan ga storen.

Dat is inderdaad wel zo! Het maakt het horloge wel bijzonder.
Ik ga even bij de AD langs om het te checken. Op de foto’s vind ik het er wel erg “heftig” uitzien namelijk.

3 likes

De golfjes vind ik zo’n lelijke “verbetering” van de oudere golfjes.
Dan liever die mooi strak zwarte dial :ok_hand:t3:‘N

1 like

de afwerking van het nieuwe model is perfect👌

10 likes

In het blauw weliswaar…

Aanvankelijk twijfelde ik ook over de verschillende varianten. Wat mij uiteindelijk over de streep trok om voor de nieuwe te gaan? De wave dial in combinatie met de master chronometer certificering. Ook vind ik de datum er net iets minder uitspringen dan op de oude variant.

7 likes

Doe maar een goed bod, dan is deze van jou (ja ook op staal).

Deze is zo veel mooier dan de nieuwe. Die diep zwarte dial met glimmende bezel maakt het een geweldig horloge wat niet snel verveeld. Zelf ben ik wel meer fan van de zealande strap dan de stalen band op de SMPc

17 likes

:point_up:️

1 like

Doe mij deze maar.

Stuk tijdlozer en minder druk.

7 likes

Vorig jaar heb ik in april voor de SMPc gekozen en (vanaf afbeeldingen op de Omega website) niet voor de nieuwe versie. Toen ik een paar maanden later de nieuwe Seamaster voor het eerst in het echt zag, werd de juistheid van mijn keuze bevestigd. De nieuwe Seamaster is echt heel erg mooi, maar de Seamaster zonder golfjes (m’n SMPc dus) vind ik toch mooier.

10 likes

Een Master Chronometer is accurater dan een Chronometer en derhalve is het uurwerk ‘knapper’ gemaakt en exclusiever. Daar is de prijs ook naar. De wave-dial en mooie crownguards zijn andere ‘do’s’ voor dat model !!

1 like

Wat je ook in afweging mee moet/kan nemen zijn de toegenomen afmetingen. De nieuwe Seamaster is gegroeid naar 42mm. Dat valt op zich nog mee, maar de lug to lug afstand is met 2mm gegroeid naar 50mm ten opzichte van het oude model SMPc.
Als je een smallere pols hebt dan draagt de Seamaster snel te groot. Voor mij was dat de belangrijkste reden om de nieuwe SMPc niet aan te schaffen.
Mijn blauwe SMPc…

8 likes

Ik ben uiteindelijk voor het nieuwe model gegaan. Een tijd terug ook het vorige model gehad. (ook erg mooi)
Bij van Baal had ik alle kleuren en modellen naast elkaar liggen en uiteindelijk voor de nieuwe in blauw gekozen met stalen band en de rubberen band ook meteen besteld.

Op de eerste plaatst omdat het prijsverschil niet zo groot is waardoor de prijs kwaliteitsverhouding naar mijn idee wat beter is.
Je krijg tenslotte een 8800 uurwerk, verstelbare band, saffier achterkant etc.

Veder vind ik de afwerking super en vind ik dit (persoonlijk) een aantal voordelen t.o.v. de vorige.

  • datum op 6 vind ik mooier.
  • duidelijker afleesbare bezel met keramische cijfers/streepjes en mĂŠt een 10.
  • grotere en dus duidelijkere markers.
  • urenwijzer in dezelfde vorm als de minutenwijzer dus een mooier geheel.
  • mooie keramische wijzerplaat met golfjes.
  • plattere band.
  • mooiere crown guards.
  • mooiere conische heliumventiel en mooiere kroon.
  • uurwerk te zien.
  • duidelijkere secondewijzer.

Alles bij elkaar genomen vond ik dit het prijsverschil voor mij persoonlijk rechtvaardigen.

Waar ik mij aan stoorde bij het vorige model is dat de sluiting tegen de band komt en daardoor een half maantje aan beschadiging.
Het voordeel van het vorige model is dat het formaat iets kleiner is. Dat kan voor anderen weer een nadeel zijn.

16 likes

Netjes ! En een Master chronometer, een niet te verwaarloze plus ten opzichte van de ‘normale’. Een serieus uurwerk ! :+1: Gefeliciteerd. Geniet ervan.

2 likes

Ik zou voor de nieuwe gaan, al was het alleen maar voor de band, sluitng en uurwerk. :slightly_smiling_face::+1:

8 likes

De oude is veel rustiger, wat meer dressy. De nieuwe is meer een versie ‘on steroids’. Voor beide opties is wat te zeggen. Het is maar net welke van die 2 beschrijving je meer aanspreekt.

2 likes

:point_up:️ Maar hij is wel groter zoals al eerder beschreven en draagcomfort is toch ook erg belangrijk imo.

2 likes

Ik kan niets zinnigs over het oude model zeggen, aangezien ik deze nog nooit om gehad heb. Daarentegen heb ik nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van het nieuwe model (in het blauw).

Voor mij was het uurwerk wel een dingetje, daarom heb ik nooit naar de oude gekeken. De maat en de golfjes zorgden bij mij op papier (of foto’s) voor twijfel, maar sinds ik hem in real-life heb gezien zijn die twijfels snel vergeten.

Ik denk overigens inmiddels dat het horloge zonder golfjes veel minder geslaagd zou zijn.

En dat was mijn € 0,02. Nu nog even een minder geslaagd fotootje ter illustratie.

8 likes

De nieuwe, maar dan in het wit… :+1::muscle::innocent:

13 likes