Keuzestress! Rolex of Grand Seiko

Ofschoon ik met mijn laatste aankoop de pretentie een beetje heb dat ik de horlogehobby heb uitgespeeld (clichés op dit forum zouden “rust”, “ultieme klik” en “afbouwen naar two piece collectie” zijn), weet ik donders goed dat ik op nog een paar van die GS stations uit wil stappen, Henk. Da wittegij ook.

De horloges van @koetsjh , @ElChueco, @ThaPapper en @jehebtWATgekocht zou ik stuk voor stuk graag in de kist leggen.

Het budget is altijd de limiterende factor. Ik verwacht niet dat de TS plots van z’n slavenloontje drie ton in het jaar gaat draaien, en ik denk dat dat realistisch is. Dus “bij een betere baan drie maanden sparen” betekent voor 9 van de 10 burgers in dit land dat ze over drie maanden nipt een Rado Captain Cook zouden kunnen kopen, maar dan wel met knijpende billekes.

Soms vraag ik me wel eens af of mensen wel doorhebben wat de diverse beroepsgroepen zoal verdienen, en of ze weten wat de kreet “modaal” betekent.

Maar goed, als TS na drie maanden een Two-Tone DJ bij elkaar heeft krijgt ie ook geen nee bij de AD hoor. Die zijn allemaal te vinden. En TS heeft aagegeven OP-DJ-DD mooi te vinden, dus dat zijn geen vokking eenhoorns zoals voorradige nieuwe subs voor 20% korting van list. :slight_smile:

5 likes

Een nieuwe 9F-powered GS is (ruim) binnen je budget en is een bijzonder horloge met een bijzonder uurwerk. Ik zou die persoonlijk kiezen boven welke Rolex dan ook… maar het gaat om jouw gevoel dus idd in persoon passen en kijken hoe ie je werkelijk staat.

3 likes

Ik overweeg nu vooral de Snowflake, maar die is wel erg aan de prijs als ik al die andere mooie modellen van GS zie. Nog maar wat passen tot we zeker zijn.

1 like

Als je het wel had gelezen dan had je gezien dat ie al een sarb heeft. Maar ik dwaal nu af :blush:.

Dit :point_up:

3 likes

Zoals al vaker gezegd, passen passen passen. Ik vind GS prachtig, maar ik wacht nog op de dag dat er 36-38mm high-beats / spring drive modellen gaan uitkomen. Deze beginnen nu vanaf 40mm en vind ik te groot voor de stijl van het horloge op mijn gemiddelde pols. Voor de gemiddelde Japanner gok ik dat ze zelfs dik oversized zijn :slight_smile:

3 likes

Tuurlijk, een horloge is ook veel sentiment. En dan een Rolex willen, omdat opa er 1 had, begrijpelijk. Maar jouw grootvader had misschien een Solex. Toen hip en was je dé man. Maar daarom ga jij toch nog geen Solex rijden?

Gewoon een mooie nieuwe GS quartz, keuze zat. Ben je ook helemaal bij de tijd.
Edit: een geen zorgen over duur onderhoud, ook niet onbelangrijk.

2 likes

Dat is de SBGN001, limited edition dus niet meer nieuw te krijgen helaas…

De SBGN005 is ook mooi en nieuw te krijgen voor 2700 euro!

2 likes

Eens, beetje snobistisch hoor.
Ik ben heel blij met mijn OP terwijl het een van de goedkoopste nieuwe Rolexen is op dit moment…met name gekozen vanwege zijn kleur!

13 likes

Wel gaan passen. De kastvorm moet je liggen. En er is tegenwoordig een Skyflake. Die is ook geweldig. :slight_smile:

Die overigens voor een scheet en een knikker exact hetzelfde doen als zowel de GS en de OP. :slight_smile: Zeg niet dat het een rationele hobby is.

Merk op dat voor mensen met een mindere pols er wel echt hele sloten leuke 37-39mm GS Quartz modelletjes zijn. Een bloemlezing:

SBGX295. De goedkoopste ook nog. Als @Chris-o-Maat dit doet kan ie voor de rest van de doekoe een Tag Aquaracer quartz scoren.

Kleurstelling niet OK met die funky geanodiseerde indices? Prima. Zwarte dresser coming up in dezelfde prijs. SBGX297.

Of op staal de SBGX259. De tighty whitey. Deze modellen in 37mm zitten allemaal echt meer dan ruimschoots onder budget van TS.

En dus ook in het blauw, de SBGX265.

En in de creme-goud combo. Of zo. De SBGT238. Die kon wel eens richting budget gaan na import.

En met gebroken wit goodness, merk de iets duurdere bracelet ook op, de SBGT235, terwijl dat ding nog onder 2000 ex import blijft:

Staal niet goed? Pak de gecoate Titanium SBGX267. Ding kost ook nog eens geen reet met de five-piece-link band.

Vintage vibe lobi? Nou, pak dan de SBGX319 en waan je in een jaren 60 thriller. Voor 350 onder budget via Magi.

Kind van de jaren 90? Pak dan de aquamarijnen throw-back, de SBGV217.

Toch liever goud-zwarte bling? Ach, zelfs dat kan met de SBGX269.

Allemaal binnen budget van de TS, allemaal keihard onder de 39mm.

Terecht! Samen met de olijfgroene 34mm en de blauwe 3-6-9 OP toch wel van de coolste kleurstellingen. Speels, leuk, het voelt bijna alsof de kleurconsultant van Nomos uitgeleend was, die dag. :+1:

11 likes

Laat ons weten hoe het binnenkort is om de eerste keer te masturberen met een GS om de pols. Dat schijnt een hele nieuwe ervaring te zijn!

3 likes

Heb hem gepast. Hij is wel enigszins groot, maar anderzijds draag ik nu een 42mm Planet Ocean die een kleine 200 gram weegt en anderhalve centimeter dik is :sweat_smile: Ik ben wel iets gewoon. Ik was vooral verbaasd over hoe licht de Snowflake is door het gebruik van titanium.

De Skyflake staat ook hoog op mijn lijst om eens te passen, maar heb hem hier voorlopig nog niet in de etalage zien staan. Misschien ga ik dit weekend nog eens kijken.

2 likes

Waar ik me persoonlijk aan stoor is wanneer de lume vd wijzers kleiner is dan die vd indexen. Liever had ik dan lume stipjes gehad op de plek v je rooie stipjes.

1 like

Eens, voor de elegantere maten moet je Quartz hebben. Ik heb geen idee wat de afmetingen zijn van een high-beat of spring drive uurwerk. Je zou toch zeggen dat die ook in kleinere horloges moeten kunnen.

2 likes

Springt er echt uit, uit dit rijtje GS’en. :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

5 likes

Hou 'm lekker om je pols, misschien kom ik eind van het jaar weer eens buurten. :slight_smile:

Want je hebt gelijk, deze springt er echt uit.

3 likes

Ik zou doorsparen, en dan een echt mooie Grand Seiko kopen…

1 like

Maar het is volgend jaar voor de afsluiting van de studie, of stel jij nu voor om door te studeren? :grinning:

1 like

de sbga283 en sbga285 zijn spring drives van 39mm bij 12,3mm

1 like

Een Sarb misschien van 10m afstand, maar niet van dichterbij.

Auw :cold_sweat:

1 like