Ik heb geen likes meer over, maar ik moest echt lachen. Well played, sir!
Nadeel van veel GS automatische uurwerken is echter wel dat ze te dik zijn. Voor dunnere versies kom ik vaak bij quartz uit, of, het moet gezegd, bij de handwinders. Dat heeft ook tot gevolg dat veel GS kasten wat dikkig zijn.
Ik zit op net andere manier te wachten als @matsor, Want er zijn wel kleinere GS SDâs en Automaten, maarrrrrâŠ
Die 23% extra ten opzichte van mân eigen quartz in de 44gs kast is wel een dingetje. Voor wie van plat houdt kan dit een discussiepunt van jewelste zijn.
Daar is net in een ander topic een hoop discussie over geweest omdat de medewerker van de Seiko Boutique een verkeerd mailtje had gestuurd. Dus die info zal ik je besparen, maar hier komt het hele verhaal op neer.
De sbgw231, vast deze 235 ook, is 11,6mm. Dat is niet echt dun voor een handwinder. Er zijn veel automaten van andere merken die dunner zijn, en dat zijn niet eens ultra-thin varianten. Ik wacht met smart op de iets dunnere versie van het spring drive en high beat uurwerk in een iets dunnere kast. In plaats van die dikke duiker waar ze het nieuwe spring drive uurwerk als eerste in gelanceerd hebben
Ik heb de afgelopen 2 dagen een beetje zitten oriënteren binnen Grand Seiko, maar er zijn nog wat dingetjes die ik niet zeker weet.
Klopt het dat de SBGX259 en de SBGX295 identiek zijn op het bandje na? Zie geen verschil tussen die 2. Prijs is geloof ik wel zoân 300 euro hoger bij de 259.
Ik lees verschillende meningen over de spring-drive en de quartz uurwerken. Ik weet nog niet zeker welke mijn voorkeur heeft, maar ik zie meer voordelen bij het kiezen van een quartz. De volgende voordelen heb ik genoteerd bij elk uurwerk, voel je vrij iets te corrigeren/toe te voegen als ik iets over het hoofd gezien heb.
Quartz (9F):
Horloges met dit uurwerk zijn over het algemeen goedkoper dan spring-drives
Even nauwkeurig if not nauwkeuriger dan spring-drive
Uurwerk is dunner dan de spring-drive
Over het algemeen goedkoper onderhoud
Spring-drive (9R):
Sweeping second hand
Een âechtâ mechanisch horloges (ook weer een discussiepunt)
Uniek uurwerk van puur vakmanschap
Hoeft niet elke 3 jaar een batterij te vervangen
Even iets heel anders: importtarieven:
Ik had gelezen dat de EU an Japan een akkoord hadden bereikt over dit onderwerp in december 2018. De bedoeling was dat de importtarieven geleidelijk werden verlaagd (voor sommige producent wel naar 0%!) in de komende 7 jaar. Hoe dit precies zit voor horloges op dit moment kan ik niet vinden. Wel las ik in een publicatieblad van de EU (weet niet of ik hier een linkie mag droppen) dat de importtax zoân 8 tot 13 procent (hangt af van het materiaal) is voor horlogeBANDEN. Dan denk ik dat dit voor horloges dus vergelijkbaar is? Hoe dan ook importeer ik natuurlijk liever niet, dus dan is het maar hopen dat ik mijn horloge binnen de EU ga vinden.
Het verschil tussen de 2 is inderdaad enkel de band. De SBGX259 = 3piece bracelet en de SBGX295 is strap. Staat los van het horloge en hangt volledig van je persoonlijke voorkeur af.
Quarts (9F) is nauwkeuriger dan Spring Drive. Het verschil op 1 jaar zal ongeveer 1 minuut zijn afhankelijk van het type 9F, met of zonder sterretje. Mijn ervaring leert me dat een Spring Drive tussen 0,15 en 0,2 seconden voor loopt per dag. En dit constant, jaar in, jaar uit.
Het onderhoud van een Spring Drive valt ook wel mee hoor. Enkel als je merkt dat er iets fout loopt laat je het servicen. En dat gebeurt pas veel later dan het interval dat Grand Seiko adviseert. Het is ook zo dat de prijs voorop vastgesteld is ongeacht of je het voorgeschreven service interval gedaan hebt of niet. Ze vervangen toch steeds alles wat nodig vervangen moet worden. De niet-chrono Spring Drives servicen ze gewoon ook in Nederland volgens mij.
Met een 9F kan je wel 50 jaar wachten met een service maar om de 3 jaar moet je een batterijtje vervangen. Daar zit je aan vast en dat kost bij GS ongeveer 130âŹ.
Daarvoor doe je het toch⊠Dit is ook de enige correcte weergave van het verloop van tijd.
Dat geldt zowel voor het 9F quarts uurwerk als voor een Spring Drive.
Wat ook je keuze wordt, je zal er ongelooflijk van genieten.
Zelf heb ik een Spring Drive GMT Chrono maar mocht er een SBGN001 in het blauwe gedeelte komen dan zou ik niet aarzelen.