Ik zat afgelopen dagen lekker een beetje te grasduinen in het blauwe deel en had een paar mooie horloges op het oog. Maar toen las ik het topic over de Seiko 2022 modellen en werd ik hard getroffen door deze schoonheid:
Wauw! Very impressed! Moest ineens aan de (kleinere) geërfde goudkleurige horloges van m’n opa en vader denken en mijn allereerste horloge dat ik had gekocht (of gekregen, dat weet ik eigenlijk niet meer precies) toen ik ging werken. Dat zijn alle drie quartz horloges en zo kwam ik opeens op Frederique Constant. Van dat merk draag ik nu, terwijl ik dit zit te tikken, een mooie slimline en voordeel is dat je mouw er niet steeds achter blijft hangen.
Bij even zoeken kwam ik deze tegen, ruim de helft dunner dan de (voor automaat nmm al niet heel dikke) Seiko:
Zijn weliswaar verschillende horloges (hoewel, rond, een glaasje en een knopje), maar ik vind ze allebei om diverse redenen prachtig. Één van deze twee gaat het worden. Oh, wat maak ik het me weer eens moeilijk…
Ben zeker zeer (lees ook meer) onder de indruk van de Seiko, met name van die wijzerplaat. Over de coating maak ik me echter niet zoveel zorgen, omdat ie zeker geen zwaar leven tegemoet gaat
Er kleven imho wel wat nadelen aan de Seiko cocktails, een domed glas dat niet van saffier is en dus een krassenmagneet is, het horloge is te groot voor een stijlvolle dress watch en ze bieden (zeker voor de list prijs) geen geweldige value for money. Een tweedehands FC is dan nog zo’n gekke optie niet als dress watch.
Ja, die wijzers passen echt helemaal niet bij de wijzerplaat. Ik vind FC best wel wat leuke modellen hebben en ben blij met mijn exemplaar, maar hier zou puur op het uitzicht de Seiko de voorkeur hebben voor mij.
Hoewel ik het wel eens ben met FatC dat de wijzers wat aan de korte kant zijn, zou de FC absoluut mijn voorkeur hebben. Vind hem persoonlijk meer elegant ogen dat de Seiko.
De coating is zeker een dingetje en begrijp ik ook, echter met uitzondering van een zwart exemplaar en een groene G-Shock, zijn al mijn horloges chrome/(brushed) gepolijst. En omdat ik graag een actueel, eigentijds, goudkleurig horloge toe wil voegen aan voormeld drietal en een x karaat gouden horloge buiten budget valt, zal ik het ermee (moeten) doen
Potverdorie, die Seiko is mooi zeg. Daarbij valt voor mij die FC in het niet.
Ik moet erbij zeggen dat ik niet houd van Romeinse cijfers. Maar ook zonder dat: een FC aan de ene kant en een heeeeeel mooie Seiko aan de andere kant.
Als je bereid bent vintage te gaan kan je best een goede gold filled vinden voor de prijs van die Seiko denk ik. Slijt veel minder snel omdat de laag letterlijk vier keer zo dik is. En ik heb nog niet zo heel lang geleden een 18k solide gouden Eterna Centenaire gekocht voor €850, dus dan moet 14k gold filled ook wel mogelijk zijn in jouw budget.
En aan die Breguet zie je ook waar de FC het fout doet. Het lullige datumvenstertje wat veel te dicht naar het midden van het horloge ligt en de positionering van de KS complicatie geven weer dat er een veel te klein uurwerk voor een te grote kast is gebruikt.
Ik snap niet, en dat meen ik oprecht, dat men geen uurwerken ontwerpt die passen in de kasten die men voor ogen heeft. De halve industrie trekt maar één of ander standaard kut-uurwerk van de plank, frommelt daar een veul te grote kast omheen en noemt het resultaat dan een horloge.
Waarom heeft er nog nooit iemand Miyota, Sellita, SII, Soprod, STP of ETA aangeschreven met de boodschap dat ze die uurwerken eens in drie verschillende ligne-maatvoeringen moeten gaan maken?
Sorry. Het is mijn probleem. Ik ben daar op gaan letten, en vervolgens blijft er maar weinig over wat nog goed is. Inclusief 37-38mm Patek Calatrava’s die een uurwerk gebruiken wat. voor een 34mm kast bedoeld is. Iets met bloeddruk en er over op houden.