Een tijdje geleden heb ik mij voorgesteld op het forum. Ik heb toen direct ook een vraagje gesteld aan iedereen, namelijk of ze de Tudor Black Bay S&G of de Tudor Black Bay Blue een mooier horloge vonden en welke beter zou passen als mijn eerste luxe horloge. Nog bedankt aan iedereen die hierop heeft gereageerd!
Echter ben ik, alvorens over te gaan op een koop, nog even verder op het forum gaan speuren naar merken en modellen die ik nog niet kende. Natuurlijk heeft dit een klokje opgeleverd die ik ook heel erg mooi vind. Het gaat hier om de Oris Aquis Clean Ocean. Een horloge dat sinds juni in de verkoop is in een gelimiteerde oplage van 2000 stuks. Jullie snappen het al, nu twijfel ik tussen drie horloges.
Nu ben ik erg geïnteresseerd in jullie mening met betrekking tot een aantal zaken:
(1) Is de waardevastheid van Tudor ten opzichte van Oris iets wat ik moet overwegen?
(2) Vinden jullie het verschil in prijs tussen de Tudors en het Oris horloge terecht? Met andere woorden zijn Tudor horloges terecht zoveel duurder dan vergelijkbare modellen van Oris?
(3) Ik heb er over nagedacht om de Oris te bestellen, simpelweg omdat het een limited edition is en deze over een tijdje misschien dus niet meer beschikbaar is. Ik heb dan altijd nog 2 weken bedenktijd en kan dan met het horloge op zak naar een Tudor AD, om ze echt eens goed naast elkaar te houden om te vergelijken. Klinkt dit als een goede strategie, of volledige nonsens?
Wat ben je rationeel bezig!
Je koopt een horloge omdat je 'm mooi vindt, dat is voor mij het belangrijkste criterium, je koopt met je hart!
Niet omdat je dat horloge later weer door kunt verkopen of dat ie waardevaster is.
Je moet in beleggingen gaan…
Beide een paar keer passen voor de maat. En van de Oris anders eens de gewone versie passen.
De Ltd. is niet zo limited als het lijkt hoor. Veel Oris Ltd’s zijn vaak veel later nog te vinden binnen de EU. En anders komt er vast weer een nieuwe Ltd. in redelijk vergelijkbare kleurstellingen op de markt.
Ik ben niet zo bekend met Tudor, zijn de markers en indices van edelmetaal (rhodium, witgoud) bij deze modellen?
Zo ja dan zeker de Tudor BB Blue.
Als je overweegt het horloge weer te verkopen wél zou ik zeggen, tenzij je wat afschrijving niet erg vindt!
Tudor is een ander merk en ze verkopen andere horloges.
De vraag is: heb jij de premium prijs ervoor over om een Tudor aan te schaffen omdat JIJ die mooier vindt?
Pas ze alletwee en maak dan je keuze; dit is een rare manier om je beslissing uit te stellen!
(Als die limited Oris er niet is; pas een vergelijkbaar model)
Succes.
P.s. my 5 cents: koop een Omega…die zijn veul mooier!
Ze schrijven allebei af, de oris meer dan de tudor, maar als je het horloge echter niet verkoopt maakt dat natuurlijk niet uit
Ik heb de clean ocean ook gepast en was onder de indruk van de wijzerplaat, echter vind ik het eerlijk gezegd geen horloge van 2000+ euro (list, maar daar onderhandel je vast wel wat van af). Die limited zou ik zoals eerder gezegd met een korrel zout nemen, de oris aquis source of life kan je nog regelmatig met redelijke korting op de kop tikken, en die is volgens mij populairder dan de clean ocean.
Als je puur op uiterlijk afgaat kan niemand je natuurlijk vertellen wat de beste keuze is. Als ik echter op het uurwerk afga, dan heb ik wat moeite met de vraagprijs van de meeste Oris horloges. Onpopulaire mening hier misschien, maar ik vind ze vaak overpriced voor wat je krijgt. Dat wil niet zeggen dat ik geen oris zou kopen, want het zijn mooi ontworpen en afgewerkte horloges, maar alleen wel flink onder de vraagprijs.
De tudor met het in House uurwerk is daarentegen een (duurdere) topper (maar wel een dikkertje).
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, want ik heb een prachtige Oris😀. Zojuist heb ik de Oris Aquis Clean Ocean even goed bekeken en wat is die mooi. €2200,00 (als ik de juiste Oris heb opgezocht). De afschrijving zal m.i. naar verhouding niet veel van elkaar verschillen. Mijn keuze zou de Oris zijn, succes en veel plezier met het uitkiezen!
Eerlijk gezegd weet ik niet of de markers van edelmetaal zijn. Ik kan de info zo snel ook niet vinden. Eigenlijk ben ik hier wel van uitgegaan gezien het prijspunt.
Verder wel een goed punt over de limited editions, op chrono24 zie ik inderdaad wat ‘oude’ limiteds voorbij komen.
Op dit moment neig ik het meest naar de Black Bay Blue, maar goed gisteren was dat de Oris
Aangezien het mijn eerste horloge uit een duurder segment gaat worden ben ik wellicht iets teveel aan het denken geslagen. Desalniettemin vind ik het erg leuk om het allemaal tot in de puntjes uit te pluizen.
Denk je dat het bij een dergelijke zaak ook mogelijk is om te onderhandelen? Ik vraag dit omdat ik dus echt nog geen ervaring heb met het kopen van horloges uit dit segment.