Keuzestress

Mag ik jullie een klein dilemma voorleggen? Zo richting het eind van het jaar beloon ik mezelf met een uitbreiding van mijn collectie. Die uitbreiding mag 1000 Euro kosten en er zijn twee kanshebbers. Deze lijken niet op elkaar behalve de prijsklasse in tweedehands en ik ben er nog niet uit. Mogelijk dragen jullie alternatieven aan en maken daarmee de keuze nog iets ingewikkelder. We gaan het zien. Keuze 1: de Oris Big Crown Pointer Date.

De witte met gaaspatroon. Dit vind ik de vetste versie. Er zijn maar twee nadelen. Ik heb een achtergrond met een stukje grafische opleiding. Waarom twee verschillende lettertypes voor datumring en uren? Het stoort me niet echt, behalve als ik er over nadenk. Ik draag geen tweedehands lederen bandjes. Het is alsof ik een tweedehands string aan zou doen. Nu draag ik geen strings, maar jullie snappen het beeld. Welk bandje maakt hem af? Keuze 2: De U-Boat Dark Moon met zwarte plaat en rode cijfers.

Ik heb Das Boot gezien toen deze uitkwam en deze versie vind ik het meest de naam eer aandoen. Door de bolling van het glas zie je nooit de cijfers goed. Het is wat modisch. Maar wel erg lekker.
Een automaat (Oris) vind ik natuurlijk leuker. Maar het grab en go (U-Boat) gehalte van een quartz lonkt ook. Ideeën?

11 likes

Eens

Daar ga je niet uitkomen.

3 likes

Twee totaal verschillende horloges. Ligt er dus aan wat je al hebt. Ik vind de looks van de U-boat toffer. :+1:t3:

1 like
Welke?
  • Oris
  • U-Boat
0 stemmers
2 likes

Goh, dat vind ik nu heel verregaand

Wanneer wel?

Ik wil het niet visueel snappen

Zowieso iets vintage.

Heeft iets weg van een latex string

Zal nog eens nadenken op alternatieven. Die moeten er wel zijn.

10 likes

Nu draag ik geen strings. Sjeezus, Kad, die zag ik niet aankomen :joy:

Sporadisch mooi binnen je budget te vinden (nieuw)

7 likes

Tgoh. Er is ook de raar aandoende bezel. En de gruwelijke wijzers. Met week groene lume - terwijl de indices niet lumed zijn op (gok ik) dat petieterige bolletje erboven na. Want die indices zijn opgelegd en verguld. Net zoals de wijzers. Terwijl de kast staal (hoop ik? Toch geen chroom in 2024) is.

En dan dat gaaspatroon inderdaad (ugh) en die joekel van een kroon en de random lettertypes. Ik vind het een kakafonie van intergalactische proporties. Sorry :slightly_smiling_face:

Das Boot :heart: het boek ook gelezen, van Lothar-Günther Buchheim? Briljant.

Die U-boat is grappig, maar eerder 30-minuten grappig dan jarenlang-lachen grappig.

Ik zou zeggen, kijk nog wat verder… Maar ja, in welke richting dan. Op die twee afgaande kan zowat alles.

2 likes

+1 voor Junghans. Die maken heel knappe dingen in die prijs-regionen. En het kan een pet peeve zijn maar hun belettering is altijd met chirurgische precisie recht in de roos. :dart:

Meister Driver

Chronoscope Max Bill

Meister Chronoscope

Wel geen kleine jongens dus proberen passen als je polsmaat aan de kleine kant is.

11 likes

Kijk ook eens in het blauw. Genoeg te vinden binnen je budget.
Bijvoorbeeld

Van de twee die nu op je shortlist staan, uiteraard de Oris

3 likes

Junghans Meister Automatic…
Ook in wit te krijgen maar ik heb deze heel fijn

3 likes

Ja. Koop nooit die uboat.

Verder heeft die Oris een lichte plaat. Daar past bijna iedere leren band op gods groene aarde op.

Koop wat van Molequin, Delugs, of een platte Shell Cordovan en je bent het heertje.

5 likes

Kunnen we dit niet permanent bovenaan de homepage pinnen, zodat niemand die vergissing nog kan begaan?

7 likes

Ik heb zowel een U-Boat als een Oris gehad. De U-Boat is al tijden weg, de Oris staat nu pas in 't blauw. Ik denk dat je meer plezier aan de Oris gaat beleven.

1 like

Ik ben er ook voor om via de Europese Unie een disclaimer op verpakkingen van U-boat af te dwingen:

“Past u op! Deze doos kan een horloge van U-boat bevatten”

8 likes

Uit deze 2 zou ik kiezen voor de FC die nu in het blauwe gedeelte staat:

Klassieke looks van de Oris, grab-and-go van de U-boat en 500 euro voor het budget van volgend jaar; win-win-win. :slightly_smiling_face:

2 likes

Over smaak valt prima te twisten. Maar zijn er ook andere redenen om U-Boat af te serveren?

Die Oris BCPD natuurlijk. Al zou ik eerder voor een nieuwere versie gaan, 2e hands moet dat (iets boven budget) wel lukken. Een mooi Cervo Volante bijvoorbeeld, die heeft namelijk de mooiste maatvoering van alle BCPD’s (38mm met 46mm lug-to-lug).

NB Ik ben bevooroordeeld, ik heb een Cervo Volante.

1 like

Ik heb geen andere reden nodig dan dat het U-boat is.

Een Hublot Classic Fusion kan ik prima hebben, dus veel merken die haat krijgen kan ik wel om het één of andere model waarderen. U-boat is niet zo’n merk. Het vertegenwoordigt echt de totale anti-these van wat ik van een horloge wil. Als je dan qua prijzen ook nog richting de Tudors en Grand Seiko’s van deze wereld denkt te kunnen gaan, dan ben je me echt helemaal kwijt voor deze gimmicky shizzle.

Hier. Voor minder dan die ellende scoor je een nagelnieuwe Breitling chronomat 36 met Rouleaux bracelet.

Da’s altijd beter en eleganter dan een soort TW Steel hommage van 4000 pietermannen.

10 likes

ik had nog nooit van u boat gehoord. behoorlijk prijzig zeg. wie koopt dat nou voordat geld

1 like