Keuzestress

Binnenkort wil ik een nieuwe dress watch aan mijn (zeer kleine) collectie toevoegen en ik twijfel over de onderstaande horloges.
Welke zouden jullie kiezen en waarom wel of waarom niet?

6 likes

Dresswatch discussie in 3,…2,…1,…

Doe mij de middelste maar.

2 likes

Ik heb zelf de onderste. Ben er nog steeds heel blij mee. Strikt genomen geen dresswatch wat hem juist wat veelzijdiger maakt dan de andere keuzes die ook mooi zijn. Ik zou opnieuw de TH kiezen.

2 likes

De TH is een sportswatch.

Beide Longines zijn mooie dressers. Wit is tijdlozer, dus hangt er wat van af of je dat belangrijk vindt.

4 likes

Nog een tip uit het Longines topic

3 likes

Van @APMV

1 like

Longines Conquest Heritage is tof. De 38 mm optie is beter dan 40mm als je echt meer een classy dresser zoekt.

Die eerste Longines heeft een gangreserve wat ik zelf onzin vind bij een automaat, inclusief datum op de aparte plek van 12 uur. Zou ik voor de meer cleane Conquest Heritage gaan.

Tag Heuer associeer ik met racing en stoere horloges dus dat valt sowieso af als dress watch. :sweat_smile:

2 likes

Misschien dat de vraag nog beter beantwoord kan worden als we weten wat je al hebt. Voor nu zou ik tenderen naar die mooie dressy en nog steeds sportieve Conquest Heritage (2e optie). ik vind het een mooie GADA.

1 like

Ik zoek een net/sjiek horloge. Om die reden schaarde ik de TH daarom ook onder de ‘dresses’. Wat maakt dat de TH een sportwatch is?

1 like

De bovenste niet vanwege de datum maar vooral vanwege de gang reserve meter, het is allemaal teveel.

De middelste eventueel omdat ie aan de meeste eisen van een dresser voldoet al vind ik m net iets te sportief.

De onderste is zeker te sportief al vind ik het objectief wel de mooiste van de drie.

Ik zou het eerder richting goud zoeken met een dunne bezel zoals de bovenste.

2 likes
  1. Druk, door de seconden onderverdeling.
  2. Lume

En als purist zie ik liever geen datum of centrale seconde op een dresser.

1 like

Alleen het woord “Carrera” al… Dit horloge ademt meer auto sport. Uiteraard een heel mooi horloge.

1 like

Hij kan prima bij nette gelegenheden hoor! Maak gewoon je eigen keuze.

1 like

Mijn voorstel:

https://www.longines.com/nl/p/watch-flagship-classic-l4-984-4-79-2

2 likes

Formuleer/definieer eerst jouw eisen en wensen voor je ‘horloge voor bij een pak’. Bijv vorm (rond), wel of geen datum, welke kleur, wel of geen cijfers etc. de drie keuze mogelijkheden verschillen nogal,

Laat me voorop stellen dat het geen van drieën echte dress watches zijn. Ze zijn allemaal voorzien van lume, om maar één ding te noemen.

De eerste Longines Conquest met power reserve is op zich een mooie 38mm groot, maar 12,3mm dik, wat fors is voor een dress watch. De stijl is het meest klassiek, en ook de wijzerplaat is beige met gouden details, wat nog het sjiekste over komt van alledrie.

De tweede Longines, de blauwe Conquest is sportief met inderdaad ook lume, maar is met 38x10,2mm al dunner van snit. Donkerblauwe wijzerplaat met lume op de wijzers geeft mij een minder klassieke vibe dan de bovenstaande.

De Carrera met lumed stick wijzers en een hoekige moderne kast is dan weer 39x11,5mm groot, en plaatst zich zowel qua styling als maat gewoon vierkant in de categorie sporthorloge.

Ik zou optie vier pakken voor een sportief horloge wat toch met goed fatsoen lekker klein en plat is (38x10,2mm), en toch ook klassieke dressy uitstraling heeft:

Dit lijkt mij de ultieme tussenvorm tussen de eerste en de tweede. Het zwart met gilt kan vrijwel altijd en ziet er gedistingeerd uit. Ik heb nog naar een lichte plaat zitten kijken, maar die is wat flets op de renders.

Zelf heb ik deze die rechthoekig 10,2mm dik is, wat voor mijn kastvorm nipt te veel is, eigenlijk. Maar met een ronde klassieke kast gaat dat prima werken:

Dat deed me er aan denken dat dit ook nog bestaat, de Heritage Classic kleine seconde met Sector Dial:

38,5 x 11 mm, en met geweldige wijzerplaat en wijzers. Dit is in mijn optiek beter dan Omega’s sector dial. Geen datum, rustig ontwerp, klassiek van kleur en stijl, dit is mooi dressy, ook al is het een tandje groot.

Als je je budget zou willen verhogen naar ergens tussen de 3500 - 5500 Euro komen dit soort horloges ook binnen bereik:

De GS SBGW serie is 37x11mm van maat en bevat veel dressy pieces met een handopwinder die erg klassiek gestyled zijn, en je vindt voor tussen de 3300-4300 Euro op Chrono24 in diverse kleuren.

De Reverso Grande Taille is voor rond 5K te vinden. Dan heb je een neo-vintage, maar toch. Klassieker dan dit wordt het niet. Van oorsprong een sporthorloge, maar zeer goed dressy inzetbaar.

7 likes

Dit zijn de horloges die ik dagelijks draag:

3 likes

Dan zou de zwart met gilt Conquest Heritage 38mm niet misstaan, maar de Sector Dial met blauwe wijzers ook niet.

1 like

De naam doet zeker aan sport denken maar het design is wel netjes vind ik, niet te druk

2 likes

De minute track heeft hashes voor sub-secondes en cijfers per vijf seconden. Dat maakt de wijzerplaat sportief. De kast is hoekig, modern, en alle hoogte zit ook in de kast omdat het glas niet bijster bol is. Tel daarbij op de stick wijzers met lume, en je hebt echt een modern sporthorloge.

Die stijl vind ik sowieso de minst aansprekende van de drie. Longines is op dit moment veel beter bezig dan TAG Heuer, naar mijn smaak. Maar als je de neiging om de TAG Heuer te verdedigen niet kunt onderdrukken heb je je antwoord ook, dan wil je gewoon een Carrera sporthorloge kopen. :rofl:

Ik zie dat @TagEd hier is om de Carrera ook nog even een veer in de kont te steken, dus bij deze: