Een vriend van mij zag dit voorbij komen en is hier wel in geïnteresseerd.
Ik vraag mij af; zijn deze modellen snel vergeten of zit er bij deze Kickstarter modellen toekomst in?
Iemand met succesverhalen (of juist niet)?
Als ik dat wist, dan had ik nu een andere functie en een flinke hoeveelheid geld
99.9% hiervan wordt snel vergeten en het andere deel brandt op een laag pitje in een nichemarkt.
Het is moeilijk tussen alle gevestigde namen in deze branche.
Het zijn geen aansprekende merken, ook zijn er geen garanties op eeuwigheidswaarde.
Wat ik mij dan afvraag. Waarom komt zoiets vaak niet van de grond. Is het de kwaliteit of bijvoorbeeld gebrek aan markt hiervoor?
Te weinig draagvlak denk ik. Echte horlogeliefhebbers zijn al een nichemarkt. De rest kiest vaak voor bekende fashionmerken. Dus door de naams(on)bekendheid wordt dit een niche binnen een niche en zal het waarschijnlijk de kosten niet dekken of niet genoeg opbrengen.
De kwaliteit zal het niet zijn, het is vooral de markt en naamsbekendheid (marketing).
Dat is mijn gok.
“Selten” zal wel een zeldzaamheid worden.
Bij de volledig onafhankelijke horlogemerken heb je ook nog best wat gradaties. Meest bereikbare voorbeeld is denk ik H moser bijvoorbeeld. Heel ver daarboven heb je merken als voutilainen of dufour. Ik vraag me af hoeveel van die merken een serieuze economische crisis zouden overleven. Voor veel andere merken is dat probleem minder groot om te overbruggen.
Waar zitten de compromissen bij automatische horloges van deze prijs? Minder afgewerkt, mindere kwaliteit uurwerk?
En chinees.
Goede en goedkope productie.
Is dit relevant? Ik vind het belangrijker of je het mooi vind, of je een zwakte hebt voor de te backen fabrikant of dat je hiermee een echte limited edition op de kop kan tikken.
Voor de levensduur van het klokje wil je wel dat deze bestaat uit servicebare onderdelen.
Ze kunnen het beste gewoon off the shelf Seiko-uurwerkjes gebruiken, dan weet iedereen dat het wel goed zit. Kosten een paar tientjes inkoop geloof ik.
Een Dufour heeft voor de rest van zijn leven opdrachten. Zelfs de ergste economische recessie is voor die man niet relevant.
Zo werkt het eigenlijk altijd: de absolute top heeft altijd genoeg vraag.
Wat in mid end zit heeft een probleem. Tussen zeg 5k en 75k Euro is de concurrentie moordend, het aanbod gigantisch en de mogelijkheden je afdoende te onderscheiden beperkt.
Dufour en een aantal anderen die slechts een paar horloges per jaar maken hebben inderdaad wachtlijsten van vele jaren. Ik bedoelde inderdaad net die laag daaronder, de net niet goden onder de horloges. Volgens mij zijn er de afgelopen jaren wel wat merken omgevallen, HYT is er daar bijvoorbeeld een van dacht ik.
Precies mijn gedachtengang.
Deze Selten vind ik er helemaal niet verkeerd uitzien.
Vooral die rotor…gaaf hoor.
De zogenaamde de limited nummering op de zijkant hoeft voor mij dan weer niet.
De meteoriet-dail vind ik er dan wel weer mooi uitzien, maar het benoemen als iets unieks vind ik dan weer wat marketingpraat.
Maar ik denk dat Selten niet een lang leven beschoren is. Waarschijnlijk gaan ze bij een lange rij van Kickstarter-projecten worden bijgeschreven.
Ik hoop het niet voor ze, want 9 van de 10 Kickstarters van horloges zijn erg gedreven en gepassioneerde mensen denk ik.
Het zonnestelsel was ooit een soort gaswolk. In ons geval even oud als die meteoriet die ze vermarkten, waarin meteorieten samen begonnen te klonteren tot planeten, manen en de Kuiper-gordel. Alle mineralen op aarde komen dus ook van meteorieten, alleen zijn ze door de hete kern geprocessed.
Ik vind meteoriet-marketing dan ook een beetje belachelijk.
Maar verder ben ik blij om te zien dat Selten jou geld bespaard omdat “we cut out the middle man”.
Hand assembled
Limited
Oh, en iets met aventurine. Behalve dial materiaal is het een volledig generieke kickstarter campagne.
.