Kickstarter project van Redux & Co, de COURG

Er is weer een nieuw microbrand opgestaan, en wel Redux & Co. Ik kreeg vandaag de tip van @Airmannetje over deze Kickstarter en ik moet zeggen, dat had hij goed gezien. Het project is vandaag live gegaan en had binnen een paar uur de 100% (backing goal) al te pakken.

Niet zo vreemd, want een klassiek - maar met eigen twist - titanium field/pilot klokje met NH35 automatisch uurwerk, 150m waterdicht, vlak saffierglas, draaibare bezel, geschroefde bandpinnen (!), een scherpe prijs van 199 dollar én (dat zie je volgens mij niet zo vaak bij KS horloge projecten) je kunt uit meerdere dials kiezen. Met 39mm lekker compact en de 20mm lugs geven voor de meeste van ons talloze bandopties. Ik heb zo’n vermoeden dat deze COURG net zo’n bandenkoning is als mijn Dagaz Thunderbolt.

Over bandjes gesproken, je krijgt er twee (Italiaans) leren Zulu bandjes bij met matte hardware en volwaardige gesp en een travel roll. Bizar eigenlijk voor dat geld.

Onze vrienden van W&W hebben zoals gezegd er een mooi uitgebreid artikel over.

http://wornandwound.com/2015/07/21/redux-co-launches-today-with-the-courg/

En uiteraard het project zelf:

5 likes

Gaaf horloge!!! Bizar dat de backing goal zo snel is behaald!!! En dan natuurlijk de grote vraag Ide…, ben je een backer😉???

Volg ze al een tijdje (en de productie van het model/concept) via facebook, leuk bedrijf (zoals ik de posts zie dan, nog geen persoonlijk contact gehad) en mooie klokken.

Zeker de moeite waard om even te kijken ja!

Niks kijken… kopen!

1 like

Daar zijn we Nederlanders voor, toch?

Maar ik denk dat ik er uit ben :wink:

1 like

Leuk project?! Had ze ook al gezien!

Leuk!..must resist…must…

Ik vind er weinig aan. Typisch van die klokjes die binnen een maand weer te koop worden aangeboden, omdat er geen klik mee is.

1 like

Nou Al, zou het moeten doen…al is het alleen maar voor het goede gevoel :wink:

  • ga een redelijk zeldzame Seiko niet winnen op auctions yahoo omdat de prijs al belachelijk hoog is en er nog een paar dagen te gaan is
  • heb een fantastische deal op een US webstore gemist omdat ik eigenlijk niet goed genoeg oplette
  • kan geen sarb065 bestellen/ontvangen omdat Rob op vakantie is

Wat een ellende, hahaha

Maar wel een nieuwe ultrabook besteld :slight_smile:

2 likes

Ik vind ze leuk! Als iemand hem op het forum zat is, hou ik me aanbevolen.

Leuke maar voegt het wat toe aan wat er al is? Beetje flauw misschien, maar toch.

Wat ik me wel serieus afvraag is waar nu het ondernemersrisico voor de producent zit. Ik heb me nooit serieus verdiept in kickstarter constructies, maar is het zo dat eerst alles wat mogelijk geproduceerd gaat worden, verkocht moet zijn voor het in productie gaat?

Kan het zo zijn dat hierdoor de laatste tijd de microbrands als paddestoelen uit de grond schieten? Want geen ondernemersrisico? Dan zou er toch ook een keer een soort verzadiging kunnen gaan ontstaan. Of zie ik dat verkeerd?

Of wordt het zo groot dat het een serieuze bedreiging wordt voor het horloge establishment.

Zijn er ook wel eens projecten die niet door gaan door te weinig backers?

In ieder geval wel grappig dat door het WWW nieuwe typen bedrijfsvoering ontstaan.

Groet,

Tecco

Volgensmij is dat inderdaad juist.

Kort door de bocht begin je een onderneming met relatief lage kosten (ik neem dan even dat kennis in huis is) en dan ben je slechts geld kwijt aan het ontwikkelen v/h horloge en de marketing. Per merk hangt er vanaf natuurlijk, er zijn wel meer kostenposten :wink:

Mocht het goal gehaald worden heb je namelijk de grootste kostenpost niet: de inkoop van de horloges. Je hebt ze immers al verkocht. Prachtig toch? Mocht dat niet lukken: ben je maar een klein deel van je investering kwijt, namelijk alleen de eerste kosten.

Ik denk niet dat het echt een serieuze bedreiging word. Ik zie ook genoeg klokken op Kickstarter of van dit soort microbrand bedrijfjes die niveau ‘Daniel Wellington zijn’ qua specificaties en kosten. (En toch worden die ook volledig gebacked…) En af en toe schiet er dan wel eentje uit die het wel ‘goed’ doen.

Interessante discussie in ieder geval!

Leuke pilot, op het eerste gezicht.

De 39 mm diameter spreekt me ook wel aan.
Maar…wederom een bommetje, veel te hoge kast.
Zeker met een leer-nato, een vehikel aan de pols.
De wijzerplaat is prima leesbaar, maar hoe is de lume?
Het uurwerk is niet bijzonder, wel betrouwbaar.

Een piloot zou dit ding nooit om doen.
Ik ook niet.

Naar het ronde archief er mee.

Grt.

2 likes

Heb er niet direct een klik mee. Als ik puur naar de dial kijk dan gebeurt er niet echt veel spannends wat we nog niet / niet echt kennen… Balans en subtiele details zijn niet echt overwogen IMO. Wel knap dat ze zo snel zo veel backers hebben :slight_smile: Persoonlijk vind ik wel dat er op dit moment iets te veel micro-brands uit de grond brullen. De markt raakt een keer verzadigd zou je zeggen. Het merendeel stelt qua ontwerp niet veel voor en dat komt het algemene imago van micro-brands tot circa 1000 Euro voor mij niet ten goede… Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar die zijn op een hand te tellen.

Hier ben ik het roerend mee eens. Het is een leuk project en het is natuurlijk de bedoeling dat je wordt meegesleurd in het enthousiasme en het proces. Bewondering en waardering voor wat ze bereikt hebben.

Maar kijk nou eens alleen naar het horloge. Wat is er nu zo bijzonder? Het design is echt dertien in een dozijn. Ok, de specs zijn niet verkeerd, maar springen er ook niet uit.

2 likes

Booooring.

Minstens twintig jaar voordat je een servicebeurt nodig hebt.
De 6r15 is goed, maar als ik 10 jaar haal ben ik tevreden…

Daddel.

Ik vind 'm als flieger ook niet uitgesproken genoeg, lijkt eerder op een duiker met een flieger-wijzerplaat…

Klopt. Nu zie ik wel in het filmpje dat dat bewust is gedaan.
Maar toch beetje vreemde kronkel.

Nu, voor het geld heb ik al lelijker klokjes gezien.