Kiezen: Certina of Tissot automaat?

Onlangs ben ik begonnen met sparen voor een Speedmaster, maar omdat dit wel erg lang gaat duren😄, denk ik erover om toch maar een minder duur mechanisch horloge aan te schaffen (heb nu behalve een oude opwinder alleen quarts) Op dit moment heb ik twee horloges in gedachten:
Tissot PSR 516 retro
Certina DS 1 Powermatic

Beide vind ik erg mooi, maar omdat ik er nog lang niet van overtuigd ben welke van de twee (of…) het moet worden vraag ik jullie hulp. Voor mij is het belangrijkste dat er een mechanisch uurwerk in moet zitten.

Goedemorgen Hans,

Je moet natuurlijk het horloge kiezen die jij zelf het mooist vind. Uit deze twee zou ik de Tissot kiezen. Ze hebben allebei een ETA uurwerk, alleen bij Certina hebben ze de frequentie aangepast van 28.800 naar 21.600 bph om aan de 80 uur reserve te komen.

Een gewone ETA tikt 8 keer per seconde, en de Certina 6 keer per seconde. Hierdoor heeft de secondewijzer een iets minder slepende beweging en dat is juist het mooie van een automatisch horloge. Maar qua looks heeft de Certina bij mij weer een streepje voor. Haha, een antwoord waar je niks aan hebt dus.

Zoals ik al zei, koop wat je wil! Je haalt sws kwaliteit in huis :sunglasses:.

2 likes

Dank je wel, ook voor jou een goede morgen en heb er toch wel iets aan hoor!:smile:

Ik zou mij niet storen aan het verschil in beats. Ik vind je gekozen beelden niet zoveel zeggend, dus heb ik even gegoocheld. Ik zeg de Certina, vanwege de geweldige sunburst;

Ik zie nu dat mijn plaatje een iets ander model is…

Maar ik vind de Certina een mooiere band hebben, en ik vind een dagaanduiding altijd onnodig en de wijzerplaat “vervuilen”. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk…

4 likes

Dank je wel en een mooie afbeelding, als ik hier naar kijk ziet de Certina er wel heel mooi uit! (Idd. uitvoering met minder streepjes)

1 like

Of, ik weet niet wat je budget is en of je “pre-loved” wilt kopen, de Seiko SDGM003;

2 likes

Als model ga ik voor de tissot.
Maar…

De Tissot is sportief en kan niet overal bij gedragen worden

De Certina is wat meer dressy. Kan altijd en overal bij.

Als je al een dresswatch hebt dan maakt dat niet uit en heb je aan de Tissot echt een gaaf sportief horloge.

1 like

Beide zijn mooi, maar als je op den duur een speedmaster gaat kopen. Zal je dan niet een andere kleur wijzerplaat overwegen? Voor de afwisseling. De viscodate van Tissot is ook niet verkeerd

1 like

De Prs 516 heeft ook sunburst:

Verder beide mooie klokken al zou ik denk ik voor de Tissot gaan omdat die wat meer body heeft door de bezel, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Succes met kiezen!

2 likes

Doe mij maar de Certina ! :hugs:

1 like

Ik had ooit eens de keuze voor deze:

De toch wel gelijkenis met een Tag Heuer Carrera weerhield mij er toen een beetje van. Beetje nonsens op zich , maar dat maakte ik mijzelf toen wijs.

Maar een prachtig horloge!!
Vind ik eigenlijk nog steeds… mooie lijn in de kast en prachtig gesatineerd.

Ik ben zeker ook aardig Tissot-minded , maar van deze twee zeker de Certina.:slight_smile:

Heeft wat meer warmte & karakter.

Succes.:blush:

4 likes

Enkel ervaring met de Tissot. Was mijn eerste ‘Swiss made’ en verschoot hoe degelijk deze is…
Ook de doorkijk bodem is een leuke extra bij de Tissot (weet niet of dit bij de certina ook is?).

1 like

Poeh, wat een lastige keuze. Dit omdat het allebei gewoon goede horloges zijn, met een nette afwerking en een mooie uitstraling.
Ik vrees dat het puur en alleen op je eigen smaak gaat uitkomen. Daarbij kun je jezelf natuurlijk nog allerlei overwegingen voorleggen, zoals de vraag of je vaker een dresser nodig hebt of juist niet bijvoorbeeld. De Tissot knalt iets meer van je pols met zo’n sportief design, terwijl de Certina iets meer low-key is. En daar is allebei iets voor te zeggen.

1 like

De maat is ook belangrijk , de tissot is 42mm en de certina is 40mm , een wereld van verschil rondom de pols. Ik zou persoonlijk gaan voor de tissot.

1 like

Dan gooi ik deze nog even in de strijd!

4 likes

Prachtige foto’s, overigens heeft de Certina ook een doorkijk bodem

1 like

Dank je wel, Seiko is idd. ook erg mooi, maar ik heb besloten om dit keer eens niet voor iets Japans te gaan (ik heb o.a. 2 Yamaha piano’s😄voor m’n werk en 3 horloges met Japanse quartz-uurwerkjes).

De Certina. Ook diegene die @Atemporal voorstelt is een beauty mss zelfs nog mooier dan diegene die je voorstelt.

2 likes

Dat is ook zo ongeveer mijn dilemma😄

1 like

Inderdaad vind ik bijvoorbeeld een lichte wijzerplaat bij de Certina ook mooi.