King Seiko 2022

Fokking lelijk bro.

Ik houd er dus wel van.

8 likes

Verdorie. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer dingen me tegenstaan. Uurwerk, lugs, dikke case, prijs.

Ik zou eerder voor de SJE083J1 gaan dan 2e hands voor iets van €500 meer. Wellicht is hij gebruikt nog eens leuk om op te pikken, maar hij is niet 1700,- leuk. In dat segment is de keuze zo groot…

2 likes

Hier hetzelfde. Vanochtend razend enthousiast, maar naar mate de dag vorderde, werd dat gevoel steeds minder. Leuk om eens op te pikken, maar niet nu, niet voor €1700,-.

Bij Seiko zou het anders werken. De gradatie van het uurwerk wordt door het derde getal betaald. Zo is de 6r35 een geupgrade versie van de 6r15. Dus dan kan je ook nog een 6r55 ofzo hebben, dat zou kunnen. Maar ik vind zo’n 6r uurwerkje geen KS waardig uurwerk. Van oudsher zaten er namelijk top uurwerken in de KS.

Deze horloges zijn natuurlijk ook nieuw met 10 a 20% korting te koop. En gaan gebruikt waarschijnlijk ook voor een euro of 1000 of zelfs minder.

3 likes

:point_up_2:t2:
Dit dus, en niet te vergeten: no date :partying_face: prijs is dan de afknapper

1 like

Ik ben al een tijdje op de uitkijk naar een echte goede vintage 44-9990 maar dit zou wel eens goed alternatief kunnen zijn (tweedehands). Het zou mooi zijn als ze de zilveren sunburst ook gewoon op leer aanbieden. Ik vind die metalen band namelijk geen meerwaarde.

Kan iemand aub de rode kopen? Neem ik hem wel over met de kop eraf…:crazy_face:

Zonder dollen is 1,7k natuurlijk te prijzig ten opzichte van de specs die je ervoor terug krijgt. Wel nice dat ze gewoon de 37mm maatvoering hebben aangehouden, moderne maatvoering in een vintage jasje komt er altijd net niet zo lekker uit.

deze combi vond ik toch wel erg geslaagd en ja uurwerk is matig te noemen voor de naam King Seiko maar vind het zo wel gaaf horloge.

Oh sorry ik was in de war met een ander topic. Nee deze is wel nice.

1700€ :hear_no_evil:

Dan liever mijn recente vondst voor nog geen 20% daarvan

Ok, quartz en Seiko ipv KS, maar

-case and sunburst dail van KS
-net zo mint uit 1975 dat het ook 2022 kan zijn

1700€ :hear_no_evil:

2 likes

Prachtig model (maatvoering en toch het stoere met de scherpe randen en band), uurwerk had inderdaad beter gekund.

Hopelijk wordt het een knallend succes en dan pik ik er straks in het blauw graag eentje mee voor < €1.000,-. :wink:

Vokking barbaar bennegij, G. Die tekst is goed.

Ik doe mee.

Nou, er is een 6L75 die voor Credor gebruikt wordt. Als ze dan de 6L75 met chronometer spec hadden gemaakt voor de LE King Seiko, dan zitten ze niet in het vaarwater van de GS uurwerken, maar hebben ze toch een upgrade, en dan kunnen ze zonder gewetenswroeging een 6L35 in zo’n KS van 1700 ballen plempen.

Dan heb je hetzelfde bereikt.

No date is toch juist goed? Of begrijp ik je verkeerd?

Tja. Leg 'm eens naast een Longines Flagship Siver Arrow. Want dat is de concurrent.

Dan heb je het tenslotte over een A31 van ETA met een tikgetal van, eh, ik vergeet het altijd, even googlen, het was een raar getal… juist. 25000 of zo. Die Longines is weer niet waterdicht, 1950 Euro duur, en heeft ook een standaard 2892 aan boord die wat tweaks heeft gehad qua tikgetal om de power reserve wat op te rekken. Zelfde uurwerk lag ook in m’n Hamilton Navy Pioneer van 700 ballen, om maar een zijstraat te noemen.

Maar je hoort op Longines forums dit soort vage half-technische discussies niet om de prijs af te kraken.

Seiko fans zijn Seiko’s grootste vijanden, denk ik wel eens.

4 likes

Haha daar heb je wel een beetje gelijk in. Moet eigenlijk zelf ook niet te veel commentaar hebben, aangezien mijn Kurono van dezelfde prijsklasse een Miyota uurwerk heeft…:see_no_evil:

Ten opzichte van Longines heeft Seiko natuurlijk ook de uitdaging dat een heleboel van de fans in de prijsklasse <500 euro zit. Wanneer je op een KS (zoals het er nu uit ziet) bijna dezelfde wijzers erop zet als een Presage van pak en beet 600 euro. Is dat voor dat voor de Seiko fans lastig uit te leggen.

Bij een SKX of Mini Turtle zijn het grofgeborstelde platen, die wijzers:

Bij een SARB, Presage of Prospex van tussen de vier en zeshonderd Euro zie je dit soort randen ook nog op de wijzers:

Nog steeds vrij grof gestanst en een soort van OK afgewerkt.

De SARB035 leek wel multi-facet:

Maar het blijkt gewoon een twee-dimensionaal gepolijst vlak te zijn met een plastieken inlay er over heen:

Met op de SARB033 exact die wijzer, maar dan met een wit plastieken inlay:

Toegegeven, voor 400-500 ballen RRP was de SARB03x wel direct de strakste die ik ooit onder macro heb gehad uit die prijsklasse.

Evengoed, bij een Presage of Prospex van 800-1200 ballen wordt het al interessanter met een gepolijst en een geborsteld vlak op de wijzer:

Bij de King Seiko LE krijg je moeilijkere vormen. Een 30 graden hoek aan de rand, en alle vlakken gepolijst:

En als je dan richting Grand Seiko gaat wordt het waanzinnig. Geborstelde en gepolijste vlakken wisselen elkaar af, de hoeken worden nog scherper en per kleur wijzerplaat is er een andere polijst/borstel strategie:

Boom goes the dynamite.

Dus dat

zou ik even afwachten tot ik iemand met een macrolens bezig heb gezien met zo’n ding. Wellicht kunnen we dan meer zeggen dan nu met die crappy renders en die half gare shots van Fratello.

14 likes

Dat. En de modders/rommelaars met al dan niet originele seiko onderdelen.

Ach. We doen nu allemaal alsof die seiko dat retail gaat kosten. Binnen no time zakt dit naar rond de 1000 euro… en dan is t een prima deal.

Zie de KSK, of de SPB14X.

2 likes

Mag ik nog even meedoen met Vintage Seiko wijzers?

Eerlijk is eerlijk. De moderne KS is strakker. Ook al heeft de Silverwave een verdacht cool setje wijzers, en met dop.

Ik denk dat de voorzichtige conclusie mag zijn dat er gewoon veel erg mooie Seiko’s zijn, waren en zullen komen.

7 likes

37mm, zo jammer weer.
Worden die horloges in Madurodam gemaakt ofzo?

Wel leuk maar niet voor een dat geld en die maat. Zonde.

Bro ik wil redemption. Ik dacht dat ik in de nieuwe Seiko met klote x op de dial topic zat. Nee de tekst op deze Seikos zijn heet.

Barbaar. 37mm is DE maat. Als je zulke grote polsen hebt ga je maar lekker g-shocks dragen.

5 likes