King Seiko 2022

Nee.

En ik heb inderdaad grote polsen, daarom is voor mij 41mm t/m 45mm perfect. Ieder z’n ding toch.

2 likes

Ding laat me compleet koud. En 1,7k voor zo’n modern uurwerkje dat een halve minuut afwijkt per dag? No thanks.

Dat dacht m’n neef met z’n 21cm polsen ook. Nu zijn z’n favoriete horloges een 40mm SPB143 en een 36mm Seiko 5 dress horloge.

De notie dat je een tegelsteen om moet hebben omdat je polsen groter zijn dan 14cm is ook maar van de laatste 20 jaar. Merk op dat 37,7mm altijd de Jumbo maat was, zeker tot 1955.

Ik geef de uitvinding van het duikhorloge en het concept van toxic masculinity de schuld van die grootheidswaanzin. :rofl::rofl::rofl:

2 likes

Ik denk dat sinds horloges eigenlijk nutteloos zijn geworden ze moeten opvallen.

3 likes

Vaak wel een minuut :joy:

Mijn SPB143 krijgt een heel nieuw uurwerk erin, ze nemen niet eens de moeite hem goed af te regelen…

1 like

Eerlijk gezegd: Mijn ervaring met de 6R35 is kut. Ik heb er één in de SPB153, en die had een tikkie gehad voor ik er achter kwam dat ie -40 liep, maar Seiko kwam toch tot de conclusie dat ie vervangen moest worden. Nu zul je zeggen, schade van die stoot.

Maar mijn SPB197 Alpinist heeft een luizenleventje gehad in de afgelopen zes maanden. toen ik een kop koffie bij @PowerReserveFan deed kwam ik er achter dat ie erg, erg grote positionele variatie vertoonde, een amplitude had die suggereerde dat ie met moeite überhaupt liep, en een beat error van 1,3ms. Het was sneeuw over de display dat het een lieve lust was.

Opgestuurd. Nieuw uurwerk nummer 2.

Dus achter de afwijking per dag kan ook gewoon een rotte veer of een ander probleem schuil gaan. Ik vermoed dat er redelijk snel een nieuwe generatie van de 6R35 gaat komen, want de eerste was matig OK.

Niks mis mee. Ik vind de alpinist beter met dan zonder die PS. Want het is geen X. :slight_smile:

Mijn ervaringen met de vervangings-6r35 in de SPB153 zijn meer in lijn met m’n ervaringen met de 6r15 van weleer. De specificatie mag dan -15 tot +25 zeggen, in de praktijk doet ie -4. Ik zou 'm een tikkie sneller afregelen, maar vind het prima zo.

En ja, ik heb maar eens een timegrapher gekocht. Een 1900. :slight_smile:

2 likes

De officiële lezing bij mij was dat er “een onderdeel vervangen moest worden”, maar op de bestelbon stond “U6R3522” als artikel, oftewel een compleet uurwerk. Of dit nu was omdat ze uit gemak het compleet vervangen of dat ze daadwerkelijk het uurwerk bekeken hebben en een gebrek geconstateerd hebben weet ik niet.

2 likes

Als de kostprijs van zo’n uurwerk 50 Euro is om te maken, en ze spenderen twee uur aan het trouble-shooten, uit mekaar schroeven, onderdelen vervangen en weer in elkaar zetten na olie… Ja, dan heeft het weinig economische zin om te repareren.

Jammer. Want in ecologische zin is menselijke tijd goedkoper dan een nieuw uurwerk.

2 likes

Mooi! Het is een leuk ding. Nog eentje in Europa kunnen scoren?

1 like

Nja… Ali met verschepen via Tsjechië. :slight_smile: Ging redelijk snel.

Maar tof om te hebben, daar had je zeker gelijk in. De Alpinist ligt dan ook direct bij Seiko voor een vervanging van het uurwerk. :+1:

1 like

Eens! De Sarb lijn blijft een pareltje in die prijsklasse. Heb de mijne nooit onder een macro gehad, maar de Dauphine wijzers op de 031 zijn echt ongelofelijk strak voor dat bedrag.

True!

Denk dat het met een leuke korting een prima deal kan worden voor de liefhebbers.

4 likes

Jammer weer dit. Er zijn meer horloges voor kolenscheppen dan de kleine polsmaatjes. Laat ons ook eens iets hebben

5 likes

Mooi! Het is dan wel weer jammer dat je Alpinist zo door de mand viel. Je mag toch van Seiko wel verwachten dat ze de uurwerken die in grotere aantallen verkocht worden goed op orde hebben, anders lopen de garantiekosten wel lekker op.
Er staat nog een mooie Aplinist in het blauw, en laatst ook nog een SPB149, die ik ook erg gaaf vind, maar dat gedoe met die 6R35’s houd me wel tegen. Net alle horloges weer fris qua service, geen zin in gedoe. (En ik heb me voorgenomen weer eens te gaan sparen voor een grotere aankoop, al weet ik nog niet welke, een kijken hoe lang ik dat volhoud).

2 likes

Inderdaad niet het beste uurwerk. Hier ook veel dagelijks verschil

1 like

Ik zou 'm op een timegrapher leggen als dat kon, en er mee terug gaan naar de AD. Seiko doet hier absoluut niet moeilijk over.

1 like

Al gedaan en vooral veel positionele verschillen idd. Binnenkort maar naar de seiko boutique :+1:t4:

1 like

Onze man in Emmen kan die dingen ook gewoon leveren, en als je het lief vraagt nog scherp ook, dus ik zou geen FOMO krijgen omdat er een tijdslimiet aan verbonden is. :slight_smile:

1 like

Ik gun iedereen zijn of haar pleziertje, als er een mooi model van 44mm uitkomt krijg je ook de reacties dat hij te groot is en liever kleiner had gezien.

41+ mm is voor een dress watch komisch groot.

Deze problemen zijn er al lange tijden met de 6r15’s. Dus het is niet iets dat zomaar opgelost is door Seiko. Van wat ik las komt het door slechte smering bij sommige exeplaren. Daardoor lopen sommige prima en andere dramatisch. En dan kan je ze afregelen maar blijven ze onregelmatig lopen. Dus moet er een nieuw uurwerk in.

4 likes

Ho ho. Voor een Panerai is het een mooie maat. En voor een Tuna. :slight_smile: Als er daarentegen ooit een 44mm Calatrava uit komt, denk ik dat internet stuk gaat.

1 like