Ik heb een vraagje. Ik heb net een King Seiko met een 6R31 uurwerk binnen uit 2023. Uiterlijk perfect, dus weinig gedragen (of zeer voorzichtig) maar het horloge loopt tussen de 40 en de 70 seconden per dag vóór met een amplitude van rond de 260 en een beat error van ca. 4 (ik heb gemeten na een halve dag dragen, en na 16 uur niet dragen, met de wp naar boven en met de kroon naar boven en met de kroon naar beneden: zelfde resultaat).
Een eenvoudig gevalletje demagnetiseren, of zou er iets anders (ernstigers) aan de hand kunnen zijn?
De amplitude is goed, die beat error veel te hoog. En 70 per dag is natuurlijk te snel, maar niet snel genoeg voor magnetisme te vermoeden.
Die zal dus opnieuw gereguleerd moeten worden verwacht ik. De 6R serie van Seiko zijn helaas geen hoogvliegers wat betreft accuratesse.
Heb je de papieren erbij?
Kan wel hoor.
Zou gewoon beginnen met demagnetiseren.
Is het horloge wel goed opgewonden/ gedragen? Een horloge dat op t eind van zn gangreserve loopt wil nog wel ns raar doen.
Beat error van 4 is wel shit.
Maar wisselt sterk
Ja, dat denk ik dan maar, ik heb er zo’n 70 slagen opzitten (6R31 is beveiligd tegen “overdraaien”)
Want?
2023 + 2 jaar garantie…
Papieren zitten er idd bij (of course): juni 2023…dus garantie
Gewoon bellen en lief doen. Vaak wil men zo kort na verloop vam garantie wel eens coulant zijn.
Mits je het zelf aangeschaft hebt, heb je daar kans op. In dit geval gaat het om een tweedehands horloge. Dan wordt de kans op coulance bij een 3de partij wel erg klein.
Bummer. Misschien ook de reden dat de vorige eigenaar hem de deur uit heeft gedaan. Je kunt altijd even contact opnemen en proberen. Misschien dat ze wat uit coulance willen doen aangezien hij vlak na verlopen garantie +70 loopt.
En anders een service beurtje, lost veel op
Stud carrier verschoven door een schok of gemagnetiseerd
Easy fix. Ff open maken en pielen met die stud carrier
Welkom bij de Seiko 6r uurwerken. Niet betrouwbaar en gaan vaak na korte tijd al flink uit de pas lopen. Er zijn veel exemplaren die vanuit de fabriek erg slecht gesmeerd blijken te zijn. Een service lost dat op maar wel een hard gelach dat zo iets al na 2 jaar moet.
Kom anders even langs omgeving Amsterdam dan zal ik hem netjes afregelen met de Timegrapher.
Een beurtje lijkt me overbodig bij een Seiko van deze leeftijd.
Seiko uurwerken staan er om bekend dat ze een groot serviceinterval hebben. Mede door de lage amplitude.
Daar dacht ik ook al aan. Ben in oktober een weekje aan zee in Bergen, wellicht dan een keertje afspreken als het probleem dan nog niet verholpen is. (Dank voor het aanbod!)
het gaat om een 6r uurwerk
Is dat een probleem?
Afregelen zal toch wel mogelijk zijn met dit uurwerk.
Er is al veel geschreven over dit uurwerk. Afregelen is niet mogelijk als het uurwerk slecht gesmeerd is. Vaak bij deze uurwerken is het niet af te regelen als ze slecht lopen.
Dat zien we dan wel, proberen kan geen kwaad.
Maar beurtje en smeren kan ik ook hoor.
Dat is maar de vraag. Een vraag die @vouwfietser snel kan beantwoorden als die eenmaal open is.
Ik gok dat het met reguleren prima op te lossen is. Daar is namelijk ook genoeg over geschreven en anekdotisch bewijs voor.
Het komt zover ik weet juist vaker voor dat reguleren prima oplossing biedt bij een maandag morgen 6R. Maar er zijn inderdaad ook gevallen die slecht gesmeerd zijn… dat klopt.
Ik heb er zo’n 4 gehad met 6r. Liepen allemaal prima, enkel de spb147 heb ik zelf nog afgeregeld om gemiddeld +2 daar die ook wat afweek. Hierna liep die gewoon prima.
Aanvulling; mocht een onderhoudsbeurt nodig zijn (zuur na twee jaar) dan is het eigenlijk ook geen ramp. Na een service van kwaliteit krijg je die 6r uurwerken zelfs cosc of beter gereguleerd uit eigen ervaring. Dus geen ramp allemaal. Seiko had wel even een iets betere CQ kunnen doen voor de king Seiko lijn. Dat wel…