King Seiko Only - Laat je King Seiko zien

Wauwie. @FRANS3 nu kappen met die mooie foto’s. Foei.

Helaas zelf (nog) geen King Seiko…

4 likes

Geen paniek, ze zijn nog te koop :rofl:

4 likes

Puur uit onwetendheid, waar moet ik King Seiko precies plaatsen t.o.v. Seiko en GS?

2 likes

Voeger waren King Seiko en Grand Seiko interne concurrenten in het topsegment van Seiko, om zo zichzelf scherp te houden en de Zwitsers te verslaan.

De kwaliteit verschillende niet heel veel, maar Grand Seiko lag net wat hoger, al waren ze conservatiever dan de koning betreffende design, waarbij de koningen wat experimenteler waren.

Grand Seiko had echter VFA (very fine adjusted). Daarnaast vol gouden exemplaren en exemplaren met wit gouden indexen.
Grand Seiko was dus de top, waarbij King Seiko niet per definitie slechter was, maar net eronder.

Tegenwoordig is dit vergelijkbaar, maar het gat tussen GS en de King Seiko lijn is groter. De afwerking van de nieuwe koningen zijn fenomenaal, maar de uurwerken komen niet in de buurt. Eveneens het handwerk, de kwaliteit van gebruikte materialen etc. Dit verschilt was vroeger weldegelijk kleiner.

De positie binnen Seiko anno 2023; ,Boven presage, aan de top (afgezien van de professionele duiker lijn). Dan, enkele duizenden euro’s later pas de eerste mechanische GS. Maar deze zijn tegenwoordig “losstaand”.

5 likes

Dat is de nieuwe versie nietwaar?
Met een geüpdatet uurwerk en datum.
Is dit ook een limited edition?
Erg mooi model!

3 likes

Yes. De nieuwe maar geen limited @Spooler.
Maatje groter ook met 39mm. Super nice met die linen plaat :heart_eyes: .

Jij komt hiermee weg :smirk:

3 likes

:rofl: nou niet gelijk gaan steuken in mijn zeer beinvloedbare harses.
Op mijn pols alleen vintage!

11 likes

Deze zijn te mooi om te dragen :sweat_smile:. Dit is museum waardig, weet je zelf ook haha.

Man wat zijn die lekker he. Echt kunst.

2 likes

Bedankt voor je uitleg.

2 likes

Inderdaad de nieuwe versie, niet limited. Verkrijgbaar in white linen (ik zeg champagne), sunburst groen en sunburst blauw.

1 like

Dat van die concurrentie is deels waar, en deels ook weer niet waar. Er vloeiden ontwerpen en afwerkingen heen en weer tussen de fabrieken van King- en Grand Seiko, destijds. De allereerste familie Grand Seiko’s hadden veel weg van de 57GS kasten waar mijn SBGW231 losjes op gebaseerd is, en ook de eerste KS horloges deden daar sterk aan denken.

De King Seiko KSK uit 1965 die in deze thread vaak voorkomt omdat de 2021 limited en de recentelijk uitgebrachte horloges van @FRANS3, @koetsjh en @WilSeiko er op gebaseerd zijn, is eigenlijk de kast die ik het meest met King Seiko associeer, maar dat is niet helemaal terecht.

In 2000 brachten ze deze re-issue uit:

Die doet angstvallig veel aan de 44GS denken, zij het wat ranker, en lijkt ook sterk op een model wat in 1964 al op de markt was:

Je ziet hier nog klassiekere lugs dan wat je op een 44GS kast zou verwachten, maar toch zie je de binnenste facetranden al langs de lug lopen, om uit te monden in een op het oog doorlopende flank.

Buiten dat werd het 44KS uurwerk naar verluid ook gebruikt in de 44GS van 1967. Die Grand Seiko en de 45KS van 1968 waren evident broertjes van elkaar:

Sterker nog, ik vind de huidige Grand Seiko 44GS kasten meer op een 45KS lijken dan op de OG 44GS. Even een foto van een ex ter illustratie:

Tja, ik kan het idee niet van me af schudden dat er over en weer gepraat werd door deze concurrerende takken.

Kortom:

13 likes

En vergeet de 56ks niet daar is ook een hele lijn met zeer experimentele ontwerpen en combinaties. Groot verschil is de overgang van handwinder naar automatisch uurwerk.
Al worden deze minder gewaardeerd dan de 44ks en 45ks vind ik ze ook erg mooi.

14 likes

Dit horloge is ongekend. Zal zeker met de wittebroodsweken te maken hebben, maar man wat een ding. Blij de trekker overgehaald te hebben.

30 likes

50 jaar oud, maar nog steeds prachtig!

13 likes

Ik wilde nog even het effect met jullie delen, wanneer daglicht aan ‘de andere kant’ valt.

Het bijzondere patroon veranderd met elk licht, maar dit is onmogelijk vast te leggen. In sommige gevallen, verdwijnt het patroon bijna helemaal en wordt het een warme bruine gloed.

Heb even dit mokka achtig effect vast proberen te leggen, waarbij ee subtiele donker bruin, overgaat in een iets lichtere tint in het center. Draai je vervolgens naar de andere kant, ontpopt het inmiddels bekende patroon zich in volle glorie.

20 likes

Ja schitterende effecten hé :ok_hand:daarom :je koopt 1 kanjer en je hebt feitelijk vele horloges ineen , afhankelijk van licht -houdings wisselingen : resultaat je blijft kijken en foto’s maken :smiley:

3 likes

Zeker weten ! :ok_hand:

Ja ,je hebt gelijk de Kings zijn allemaal met dezelfde magic saus overgoten in talrijke interessante verschijningsvormen ….heb jij toevallig ook nog een 4420 …de chronometer variant in een van je schatkistjes ,zou ook leuk zijn te laten zien in het topic :smiley:

1 like

Bedankt voor je actuele ,relevante literatuur m.b.t. dit topic ! :ok_hand:welk model Grand Seiko toonde je overigens ?

:rofl: nee sorry Harry de koek is op.
Ik heb mijn KS verzameling wel klaar.
Ik moet er nog een paar repareren en servicen.
Dat gaat ook weer een aanzienlijk bedrag zijn.
Ik heb nog 1 prachtige 4522-8000 grand seiko en 2 mooie Seikomatics waarmee ik de Seiko dress collectie afsluit.

[

14 likes