King Seiko reparatie

Hallo Seiko King liefhebbers,

Ik zie regelmatig op verschillende veiling sites King Seiko’s aangeboden worden.

Nu heb ik er één gezien waar iets mis is met het mechanisme van de datum verstelling. Af en toe pakt de kroon niet goed en valt de datum terug.

Nu mijn vraag, zijn hier mensen die iemand kennen met verstand van King Seiko uurwerken. En dan met name de 5626-7000.

1 like

Het onderdeel van de dag/datum snelverzet bij deze uurwerken is van plastic gemaakt. Dit plastic is erg broos en gaat dus vaak kapot. Dat is vaak eigenlijk niet meer te repareren tenzij je een donor vind.

2 likes

@PeterLC heeft naar mijn volle tevredenheid mijn KS onder handen genomen. Dat is alleen wel een handwinder en geen automaat.

Tijd voor een 3D printer dan misschien? Vraag me af of er al iemand mee bezig is in de horlogehoek.

2 likes

Ik ken eigenlijk alleen Richard Ashkam, in de UK die o.a. King Seiko (ook de high-beats) serviced.

Nico Rijsman heeft die Seiko die ik van je had overgenomen, geserviced. Geen probleem maar de datum was bij ook nog intact.

en in oudere modellen, zou het kunnen dat dit dit kunststof tandwiel daar ook in gebruikt is?

hier het tandwiel:

Er word door verschillende mensen wel naar een oplossing gezocht. Maar volgens mij zijn er nog niet op grote schaal vervangende onderdelen beschikbaar.

Dit KS 5626 uurwerk is grotendeels gelijk aan de Lord matic 5606.
Deze horloges en uurwerken zijn als opknapper vaak goedkoop te vinden, je kunt dan de onderdelen overzetten.

Ze zijn toch wel heel verschillend. De 5606 is een 21.600 beat en de 5626 een 28.800 beat. Balans, de raderen etc zijn allemaal verschillend. Keyless is volgens mij wel grotendeels hetzelfde, daar gaat het hier om.

Ik ben er denk ik al uit, dan toch maar een goed werkende King Seiko kopen :wink:

1 like

Het klopt dat het 5626 uurwerk een hoger tikgetal heeft, maar er zijn maar een paar onderdelen anders.

In de 5626 manual staat dat het basis uurwerk de 5606 is…

En deze paar onderdelen maken van het 5606 een KS 5626 uurwerk, ook de rotor, want daar staat het kaliber op. :slight_smile:
Het mooiste is een KS 5621, die is zonder dag/datum.

Dat klopt. Maar het is dus niet dat je zomaar een 5606 kan kopen als donor en alle onderdelen zou kunnen swappen. Volgens mij is dat bij een 5646 vs 5626 wel zo.

Maar 52xx > 56xx :grin:

2 likes

Ben dan ook erg blij met mijn handopwinder KS, zonder datum enzo.

4 likes

Ik denk dat zo’n onderdeeltje wel te maken moet zijn met 3D printen. Ik heb al wel eens een kastring en een glaspakking laten printen voor een PR516: (even naar het eind van het verslag scrollen)

Je moet alleen wel een goed voorbeeld hebben om in 3D na te tekenen. Als het origineel verpulverd is moet je gaan bedenken hoe het eruit gezien heeft. :sunglasses:

1 like

Zeer mooi horloge :open_mouth: