KkK

Ok mijn eerste horloge maand op onderzoek geweest om informatie te achterhalen🥸 Onbekend Zwitsers merk ‘K K K’ – blijkt van Buser Frères (met Buser 30-uurwerk)

De afgelopen tijd heb ik een klein, onbekend Zwitsers horloge onderzocht dat op het eerste gezicht deed denken aan een militair uitgiftehorloge uit de jaren ’40–’50.
De wijzerplaat draagt een opvallende ruitmarkering met de letters k–K–k, zonder merknaam, wat eerst de indruk wekte van een korps- of dienstlogo.

Na onderzoek blijkt het echter te gaan om een submerk van Buser Frères & Cie. uit Niederdorf (Zwitserland).
Het merk “K K K” werd officieel geregistreerd op 9 januari 1939 door Buser Frères & Cie., en dook in Nederland ook op bij M. Koster & Zonen (Amsterdam) als handelsmerk.

Ik heb mijn exemplaar geopend en vastgesteld dat het is uitgerust met een Buser 30-kaliber — een klein, rond cilinderuurwerk van circa 8¾’’’, gebruikt in de late jaren ’30 tot vroege jaren ’50.
Dat maakt dit, voor zover ik kon achterhalen, het eerste gedocumenteerde KKK-horloge waarvan het uurwerk bekend is.

Kenmerken van dit exemplaar
• Kast: klein formaat (ca. 28–30 mm), Fond Métal
• Wijzerplaat: ruitlogo k–K–k, zonder verdere tekst
• Uurwerk: Buser 30 (cilinder-echappement, onvolledig – bij opwinden loopt de veer direct af)
• Etui: origineel leren beschermhoesje
• Datering: circa 1940–1950

11 likes

Ziet er nog mooi uit, ff donor regelen.

https://ebay.us/m/qoJwqa

Die kastvorm oogt in eerste instantie heel erg seventies, ware het niet dat ik in je verhaal al las dat het ouder is. En na een korte verbazing zie ik ook wel de kenmerken van de jaren 30-50.

Er zijn wat mensen hier die meer weten over M. Koster, waaronder @basvg.

Ik vind het een geweldig gaaf horloge. Leuk ook dat je er meteen induikt. Begrijp ik dat dit jouw eerste horloge is? Hoe kom je dan bij deze, minder voor de hand liggende keuze, uit?

1 like

Goed dat je erin bent gedoken :+1: Ik heb ook ergens nog een KKK horloge liggen die ik na moet kijken. Dit helpt mij ook weer verder, dank!

3 likes

7 likes

Meer informatie over het uurwerk, op ons eigen forum.

Dat was ook een beetje mijn zorg bij het lezen van de topic-naam.

2 likes

Nee is niet mijn eerste horloge wat ik heb maar wel erg interessant vandaar dat ik dit deel.

2 likes

Dank je! Meteen gedaan

1 like