Klaauw kritiek

Hallo allemaal en voornamelijk een welkom aan de van der Klaauw bezitters,

ongetwijfeld zullen jullie allemaal wel eens commentaar hebben gekregen op jullie horloge’s als jullie een ander horloge gingen bekijken of passen bij een juwelier, dit zal denk ik meestal positief zijn… maar nu was mijn vraag dus, horen jullie (Klaauw bezitters dus) ook weleens negatief commentaar?

De reden voor mijn vraag is dat ik gisteren in Amsterdam een horloge wilde passen, een Parmigiani, prachtig horloge natuuurlijk en de verkoper had ook veel verstand van horloge’s (althans, zo kwam hij op mij over). Hij bekeek mijn horloge maar was er niet laaiend enthousiast over, nou maakt mij dit niet zo heel veel uit, ieder zo zijn smaak uiteraard, maar hoe hij het uitte leek het meer op kritiek en … afkrakerig.

Hij vond de uurwerken van Christiaan van der Klaauw maar ‘simpel’ afgewerkt, de wijzerplaten vond 'ie ook maar zo-zo en verder vond 'ie het dus allemaal maar een relatief ‘simpel’ klokje… en dat terwijl hij daar zelf ook merken als Hanhart, Oris enz. verkoopt, die in mijn ogen toch echt niet ‘beter’ of meer superieur zijn dan van der Klaauw.

Nou was ik dus benieuwd of er hier meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt of heb ik nou gewoon een negatieve man aangetroffen die heel misschien wel jaloers is dat hij het merk niet mag/kan verkopen ;).

Ik hoor graag de meningen hierover, vooral omdat ik tot nog toe op (internationale) fora alleen maar positieve reacties heb gehoord (over van der Klaauw), dus dit was totaal nieuw voor mij.

Alvast bedankt.

3 likes

De wijzerplaten vond 'ie ook maar zo-zo :S Ja, meneer Benzinger is ook maar een prutser :sunglasses:

3 likes

Dat bedoel ik dus, allemaal prachtig werk wat die man doet en heeft gedaan en deze juwlier ‘kraakte’ het hele merk en alles eromheen af. Als er dus nog van der Klaauw eigenaren naar Amsterdam gaan binnenkort dan is 't misschien leuk om langs die desbetreffende juwelier te gaan :wink:

Die man is gewoon een joker of jaloers. Naar mijn mening. Natuurlijk.

2 likes

ik vind het ook

de enige die ik ooit gezien heb is een planetarium en ik vond het een subliem horloge

Geweldig, ik zou krom liggen van het lachen! En me er zeker niet aan storen. Waar je geen verstand van hebt is makkelijk afkraken.
Er is nog niemand geweest die mijn planetarium (uitgezonder mijn vrienden die ook horlogefreaks zijn) herkend heeft.
Alleen mijn onderbuurvrouw heeft er wat van gezegd: “Wat een rare horloge heb je daar om! Wat zijn dat voor vreemde bolletjes!”
“Dat is een planetarium, mooi hè?”
“Planetarium, wat heb je daar nu aan, je kan de tijd er toch wel op zien hè?”

Tja…moet ik er dan nog aandacht aan gaan besteden :D!
Jaap, je weet nu meteen bij welke juwelier je wel of niet moet zijn!

Of…jouw v.d. Klaauw is zoooooooooo lelijk en heb jij zo’n lelijke ariadne, helemaal standaard, tja dan kan ik me voorstellen dat wanneer je een mooie Parmigiani in je handen hebt, toch wel ff vies kijkt naar een v.d. Klaauw ;)!

Hoe vond je de Parmigiani eingenlijk?

grt

Leon

1 like

Hoi Leon,

je hebt ook eigenlijk wel gelijk en ik stoor me er dus ook verder niet aan, ik vond het alleen erg vreemd en was benieuwd of er meer mensen waren met dit ‘probleem’.

Leuke onderbuurvrouw heb je trouwens, een echte horlogekenner zo te horen ;).

Over mijn van der Klaauw, ik heb de Ceres, er zit nu nog zo’n standaard rotor in maar over een maand of 2 zit daar hopelijk al wat anders in :D. Dit is 'm dus;

Maar zoals ik al zei, zelf verkoopt die man Locman, Oris en Longines wat (in mijn ogen) niet veel beter is (zoniet minder) is dan van der Klaauw.

En wat de Parmigiani betreft, subliem horloge… :smiley: , aanrader dus om eens een kijkje te nemen… oja, doe dan wel je van der Klaauw om :wink:

Groeten

…Maar die Parmigiani komt dan niet bij die “juwelier” vandaan he? Je koopt em dan wel bij een echte juwelier die verstand van zaken heeft. Natuurlijk mag je een Van der Klaauw niet mooi vinden. Ieder zijn smaak tenslotte. Maar zo’n afkraken is gewoon te zielig voor woorden. Trouwens, dat doe je gewoon niet als je een serieuze juwelier bent. Naar mijn mening is een Van der Klaauw toch wel een hele stap hoger dan Longines en Oris bijv. (niets ten nadele van deze merken overigens; zeker ook interessant en mooi, vooral Oris wat mij betreft). Kun je een tipje geven welke juwelier het is. Namen noemen hoeft niet perse, maar het is wel handig te weten welke '“juewlier” zo gek doet.

Niels

Tssssss… Was die juwelier net aan nieuwe pilletjes of zo?? Wat een verstand heeft die man…

Ik moest wel lachen toen ik het dit verhaal las, ongelofelijk stom van die juwelier. Ten eerste moet je nooit, maar dan ook nooit iets afkraken wat in het bezit is van een potentiele klant. Ten tweede heeft deze man absoluut geen verstand van zaken. Kijk, je vind een bepaald design mooi of niet mooi, dat is een persoonlijk iets. Maar om neerbuigend te doen over een kwaliteitsproduct als een CvdK horloge, dan heb je dus gewoon geen gevoel voor je vak. Kortom, deze man moet subiet een ander vak keizen, liefst heel ver weg.

Voor de rest, ik heb je even gemaild, Jan-Willem

gr,
Hans Mennink

Deze verkoper heeft waarschijnlijk eerst gebruikte auto’s en daarna tapijten verkocht. Nu effe klokkies… Vraag eens of ie messen kan slijpen :D:D:D

Over het algemeen is de kennis van horloges en uurwerken bij de verkopers ver beneden peil. Positieve uitzonderingen daargelaten.

Het is een juwelier die vlak naast of eigenlijk achter Madam Tussaud zit, tegenover Amsterdam Diamond Center.

Klein zaakje met voornamelijk glas als muur. :smiley:

Hallo 205,

klopt, maar dat ze daar IWC en Breitling verkopen wil nog niet zeggen dat het een ‘goede’ winkel is. :wink:

Dat is dezelfde %%%zaak waar ik naar een Oris TT1 Diver heb gekeken, wat een arrogante ongeinteresseerde lul werkt daar zeg!

###edit beheerder: dit soort taal is echt niet nodig###

Da’s duidelijke taal!

Ik vind de horloges van Van der Klauw doorgaans prachtig. Maar wat je wel kunt zeggen is dat VdK gebruikt maakt van vrij simpele ETA-uurwerken (ETA 2824 en ETA Valjoux 7750). Daar is niks op tegen, die zijn prima, maar daarin zijn ze als zodanig weinig onderscheidend. Ook de opmaak van de wijzerplaat vind ik af en toe voor verbetering vatbaar (lettertype, indeling van de wijzerplaat) en niet op het niveau van de echte topmerken. Zijn astronomische horloges zijn overigens uurwerktechnisch heel bijzonder, en uniek in de horlogewereld.

De gegraveerde ETA uurwerken & Rotors van VdK vind ik ware meesterwerkjes,in de stijl van de oude Snek/ Verge uurwerken uit de 17de en 18de eeuw.
Echt genieten op die site van 'm.
De kasten waar ze in zitten vind ik nou niet zo fraai met die dikke randen, en ook van de meeste wijzerplaten ben ik geen fan.

                                         bijvoorbeeld een van der Gang vind ik wel heel geslaagd qua wijzerplaat en kast , maar dat Valjoux werk wat er in zit weer niet,wat mij betreft hoeft er geen glasbodem in deze horloges,

Een van der Gang met een Valjoux Van der Klaauw gegraveerd uurwerk : best of both worlds wat mij betreft.

Andre

Het is haast niet te doen om een geheel eigen uurwerk te ontwikkelen en toe te passen (wordt zeeeer kostbaar). Daarom gebruikt Van der Klaauw standaard uurwerken waar hij modules voor ontwikkelt en toepast (waardoor de uurwerken uiteindelijk dus helemaal niet standaard meer zijn). Verder is de keuze van indeling van de wijzerplaat, gebruikte lettertype e.d. nogal subjectief. Zo vind ik dit van ANDERE topmerken soms zelf maar matig (soms ronduit slecht/ goedkoop aandoend). Ik ben dan ook van mening dat Van der Klaauw zich prima kan meten met diverse topmerken, zeker met de topmerken die zelf ook standaard uurwerken gebruiken (inkopen) en hier zelfs soms erg weinig aan veranderen. Veelal heb je met een Van der Klaauw iets veel exclusievers dan met een ander topmerk. Da’s toch best een pre c.q. leuk idee!

Niels

1 like

Als ik een VdK zou kunnen betalen, dan zou ik zeker een bezoekje brengen aan zijn atelier. Maar ja, dan zou ik ook vergelijkingen maken met andere (top)merken, en dan is er natuurlijk nog veel meer fraais op de markt… In ieder geval biedt VdK een aantal zeer onderscheidende modellen. Als astronomisch horlogemaker is hij ongeevenaard.

Maar het gaat natuurlijk niet zo zeer om de vraag of een horloge mooi is, maar ook wat je ervoor moet neerleggen. Een Van der Gang (eerder door iemand aangehaald) bijvoorbeeld vind ik (Euro 5500!!) VEEL te duur. Met een Valjoux 7750 dat niet bijzonder is afgewerkt. Het ontwerp is consequent, maar niet eens ZO origineel; de minutenwijzer te kort. De waterdichtheid is minimaal, de nachtzichtbaarheid nul. De kroon is inderdaad aansprekend…

Maar beiden zijn Friezen, dus dat spreekt wat mij betreft in hun voordeel :wink:

Johan Haringsma Schreef:

Een Van der Gang (eerder door
iemand aangehaald) bijvoorbeeld vind ik (Euro
5500!!) VEEL te duur. Met een Valjoux 7750 dat
niet bijzonder is afgewerkt. Het ontwerp is
consequent, maar niet eens ZO origineel; de
minutenwijzer te kort. De waterdichtheid is
minimaal, de nachtzichtbaarheid nul. De kroon is
inderdaad aansprekend…

Hoezo minutenwijzer te kort? Staat precies tegen zo’n minutenstreepje aan.
En zover ik weet hebben alleen duikers nachtzichtbaarheid, en dat zoek je ook echt niet op een van der Gang, Klaauw, Breguet enzv.

(en ja deze van der Gang is van mij ;))

Helaas kan ik de foto niet lezen. Omdat het in dit soort beschouwingen om persoonlijke voorkeuren gaat, moeten mjn opmerkingen als zodanig worden gelezen. Wel vind ik dat je – juist op horlogeforum – door vergelijkingen te maken kunt komen tot een bepaald oordeel. En dan blijf ik een Van der Gang duur vinden.

Wat de nachtzichtbaarheid betreft heb je gelijk, die tref je niet op alle topuurwerken aan. Zelfs niet op een IWC Portugieser Chono, waar de Van der Gang op lijkt. Dus dat is op zich geen criterium voor de kwaliteit. Maar zelf zou ik dat (op een sportief horloge dat de Van der Gang naar mijn mening is) prettig vinden. Zoals een soortgelijke Hacher, die er ook op lijkt, en die je voor Euro 750 kunt kopen…

Tenslotte: iemand gaf aan dat de combinatie Van de Gang/Van der Klauw een goede zou zijn. Daar ben ik het van harte mee eens. VdK is een op-en-top uurwerkmaker, VdG een fijninstrumentenmaker. Nu nog een Friese vormgever…