Klaauw kritiek

Johan zegt dat hij een van der Gang, een niet zo erg origineel ontwerp vindt
en dat is ook wel zo denk ik.
Het is geen revolutionair ontwerp, eerder een evolutie van de Chronodato’s uit de 40 er jaren, maar wel meesterlijk gedaan.
Ik vind het een van de mooiste horloges die er de afgelopen jaren op de markt is gekomen.
waterdichtheid lijkt me tamelijk onbelangrijk bij dit soort horloges, wie gaat er nou met zo’n horloge het water in ?
en de prijs (momenteel 5900 euro) lijkt me wel gerechtvaardigd met een gelimiteerde oplage van 3 x 250 stuks, exclusiviteit gegarandeerd.
Een IWC portugieser is ongeveer net zo duur, minder exclusief, en ook minder qua design naar mijn smaak.
en het Valjoux 7751 caliber kan door iedere horlogemaker nu, en in de toekomst gerepareerd worden.

Andre

Als je van je luxe jacht afvalt… :wink:

Op een jacht draag je natuurlijk een Bell & Ross Hydromax waterdicht tot 11 kilometer diepte.
Ik denk dat de meeste gelukkige bezitters van een v.d Gang ook nog wel wat andere klokjes bezitten.

Andre,

Ik ben het met je eens. Als je Van der Gang hebt bezocht en hebt gezien hoe het horloge wordt gemaakt, is de prijs begrijpelijk. In vergelijking met een IWC Portugieser zelfs goedkoop! Een Portugieser vind ik minder byzonder (alleen het tot-stand-komingsproces van een Van der Gang spreket mij meer aan), en wat minder afgewerkt. Kwalitatief denk ik dat een Van der Gang ook beter is. Het uurwerk is er zeker niet standaard ‘in gehangen’. En ja, wellicht ben ik wat beinvloed vanwege het feit dat het in Nederland wordt gemaakt. Een beetje chauvinisme mag wel, toch?

Voor wat betreft het toegepaste uurwerk; Andere dure merken gebruiken soms nog ‘gewonere’ uurwerken en durven daar ook nog een topprijs voor te vragen. Zelfs quartz horloges van bekende, dure merken zijn stevig aan de prijs en mijns inziens niet het geld waard. Uiteraard is dat persoonlijk.

Tuurlijk, een Van der Gang blijft duur, maar wint het veelal in mijn optiek van verschillende gerenomeerde merken qua prijs-kwaliteitverhouding.

Niels

Ja, kijk, als iedereen zegt dat Euro 5900 voor een Van de Gang verantwoord is, dan geef ik mij gewonnen… Maar niemand heeft mij echt duidelijk gemaakt wat het bijzondere is, dat de prijs rechtvaardigt. En als iemand de voorkeur geeft aan een Van der Gang i.p.v. een IWC Portugieser, tja, dan geef ik het op…

DE manier om er zelf achter te komen: ga eens langs voor een rondleiding (wel vooraf even bellen)… Denk er alvast aan; Wybe van der Gang is een miere…ker (positief bedoeld), hetgeen overigens ook geldt voor Christiaan van der Klaauw. Ik denk dat je dat ook wel moet zijn, om een goed en mooi (hoewel subjectief uiteraard) horloge voort te brengen.

Niels

Ik heb VdK een jaar of twintig geleden een keer gesproken, en ik kan mj niet herinneren dat het een miere…ker was. Integendeel hij was een uiterst aimabel man, die veel wist te vertellen over zijn astronomische pendule. Hij maakte nog geen horloges, en had problemen om de pendule (die toen als ik het wel heb fl. 25.000 kostte) weg te zetten. Daarvoor had-ie Friese staartklokken gemaakt, die 't steeds minder deden, omdat ze veel werden gestolen; daardoor was de markt helemaal in elkaar gestort. Dat hij nu een vermaard horlogemaker is, en de Friese straditdie voortzet, is alleen maar te prijzen.

Dat Van der Gang kan bogen op redelijk succes (hij maakt dacht ik 100 - 120 horloges per jaar) is alleen maar lovenswaardig. Dat ik zijn horloges te duur vind, staat daar los van. Wat dit laatste betreft: voor 1 Van de Gang heb je de Tag Heuer Monaco en Carrera te samen - twee iconen in de horlogeindustrie!

Als iemand overpriced is dan vind ik het Tag Heuer.

Vergeet ook niet dat VDG de ophanging helemaal zelf heeft bedacht. Geen enkele andere fabrikant heeft dit.
Ook heeft het gepolijste staal een soort coating gekregen waardoor haarkrassen tot de verleden tijd behoren.
Dit zie je ook niet vaak,.

Wybe van der Gang liet dit zien door met een schroevendraaier de kast te bewerken.

De TH’s gaf ik als voorbeeld, ter vergelijking, waarmee ik wilde zeggen: in vergelijking met enkele (sub)topmerken, is VdG prijzig. Die kastvastheid (73 Vickers) vind ik mooi, maar niet nodig. Voor de ophanging idem dito. Beide features behoren meer bij een outdoormodel, wat de VdG niet is. Vergelijk Sinn, die heeft ook een model met krasvaste kast; daat vind ik het weer wel bij passen.

En nu vind ik het wel voldoende over dit onderwerp… :wink:

Dan is het toch vooral een persoonlijke kwestie denk ik en is wat mij (en denk ik ook wat jouw) betreft de discussie niet wie er gelijk heeft.

Ik vind bijvoorbeeld bijna geen enkele Tag Heuer zijn prijs waard. Ook modellen van merken als Rolex (EUR. 20.000,00 voor een Daytona), Chopard, IWC (EUR 2760,00 voor een QUARTZ Portofino chronograaf, EUR 8500 voor een Spitfire double chrono met 7750 caliber!!), Ulysee Nardin (die laatste heeft een model van EUR ca. 60.000,00 met een constructiefout) zijn dit in mijn ogen niet (hoezo overpriced). Daarbij hebben ook deze merken zaken waar je als individu de vraag kunt stellen:“Is dit wel nodig?”. En is een maanfase indicatie wel nodig? Het gebruikte caliber is dan ook voor mij niet direct een argument om een horloge als overpriced te bestempelen. Het gaat meer om het geheel. Hoe komt een horloge tot stand, welk denkwerk, prototype’s etc. zijn er aan vooraf gegaan, wat is de filosofie en hoe is het productieproces. Allemaal zaken die een horloge volgens mij zijn charme geven en waar in een aantal gevallen ook de prijs wel gedeeltelijk op is gebaseerd.

M.a.w. in jouw beleving is een VdG prijzig, in de beleving van anderen niet. Het IS dus niet per definitie het geval, net als dat mensen het raar zullen vinden dat ik een IWC Portofino quartz of Spitfire double chrono veel te duur vind voor wat je krijgt. Er zijn zelfs mensen die een horloge van 10 euro al duur vinden (zeker geen liefhebbers… :wink: ).

Overigens bedoelde ik de term mieren…er positief: VdG en VdK zijn precies en vinden iets niet snel goed. Alleen het beste is goed genoeg. Voor zij tevreden zijn met een horloge, gaan er aardig wat uurtjes aan probeersels en denkwerk in zitten. Bij sommige andere gerenomeerde merken is dit niet het geval en is het puur een designafdeling die zijn kunstje doet. Vervolgens stoppen we er een uurwerkje in en kaar, weer een horloge van 2000 euro (bijvoorbeeld…).

Niels

Hartelijk dank voor je reactie. Hoewel ik had besloten het onderwerp te laten rusten, wil ik nog wel even reageren. Als ik je goed begrijp, ben je het me eens dat de prijzen af en toe nergens op slaan. De voorbeelden die je aandraagt, spreken voor zich.

Terecht stel je vraag, wat de waarde van een horloge bepaalt, en dat is meer dan de techniek alleen. Een horloge is een (vooral mannen)sieraad, dus speelt emotie een belangrijke rol. We hebben het dan over vormgeving, merkwaarde, inruilwaarde en ga zo maar verder. Dat zijn voor een belangrijk deel subjectieve zaken. Maar desondanks kunnen vaststellen dat het ene horloge beter is dan het andere – omdat het meer (objectiveerbare) waarden vertegenwoordigt. Die gezamenlijk vast te stellen, dat is de uitdaging van het forum, lijkt me.

Maar de uiteindelijke toets of iets goed of minder goed is, ligt in de vraag: is het – gezien de eigenschappen – billijk daar bedrag X voor neer te leggen? Men gaat hier in veel discussies soms gemakkelijk om heen. Ik zou veel sterker de prijscomponent een rol willen laten spelen.

Persoonlijk ben ik niet op zoek naar “het beste”. Een Lange bijvoorbeeld of Jaeger le Coultre erken ik als “het mooiste wat er op dit terrein is te vinden”. Alleen: ik heb het geld er niet voor, dus dat is voor mij virtueel terrein. Ik ben EIGENLIJK op zoek naar een horloge dat veel van de kernwaarden vertegenwoordigt, dus alle kwaliteiten die een horloge moet hebben, in zich heeft en toch voor mij betaalbaar is. Als mensen suggesties hebben, dan hoor ik dat graag.

Als je het echt hebt over een prijs/-kwaliteitsverhouding dan vind ik dat bv. Oris en Fortis heel goed werk afleveren.
Ze hebben genoeg mooie modellen met bekende/beproefde uurwerken voor een nette prijs.

Hi Johan,

Die vergelijking van 1 van der Gang = 2x een Tag Heuer lijkt meer op een soort wisselkoers,
1 Tag Heuer = 10x Seiko = 100 Hema horloges
1 Porsche= 10x Opel Corsa

Met je laatste bericht sla je de spijker meer op z’n kop (1x Spijker = 2,5x Porsche.)

Een horloge is vaak het enige sieraad wat mannen dragen,daarom is het voor aardig wat mannen belangrijk om iets speciaals aan te schaffen.
en het liefst meerdere ,voor iedere gelegenheid een gepast exemplaar.

Als het alleen aan zou laten komen op ““preiswert”” zoals die Duitsers dat zo mooi zeggen, zou iedereen een Seiko dragen, genoeg keus,niet duur, degelijk,goede garantie enz enz heb zelf een Seiko cal 7T 62 een stalen Chronograph met stalen band met een perfecte sluiting, met Alarm en Datum en waterdicht tot 100 meter.en voor een Seiko ziet hij der ook nog aardig uit,en hij is praktisch onverwoestbaar.maar je ziet dit model op iedere hoek van de straat.(en hij kost slechts 100 euro op eBay)
daarom heb ik nog een aantal andere horloges zie o.a. Angelus verzameling onderaan deze pagina.

er is een paar jaar geleden een 2de handsje nl. een Patek Philippe Worldtime platina polshorloge uit 1940 verkocht voor ruim 4 miljoen dollar op een veiling.
hoeveel van der Gang horloges kun je daar voor kopen ?
antwoord : de hele maximale produktie in alle uitvoeringen

een gloednieuwe PP Worldtime platina kost vandaag de dag $ 30.000,-
misschien wel een betere belegging dan een pensioen plan.

en wat mij betreft mag dit onderwerp nog wel even doorgaan,
mis nog een reactie van Paul K. en Freddy.

Andre

Hallo Andre,

Dank voor je reactie. Mijn vergelijking van 1 VdG met 2 TH’s was bedoeld om de prijs van een VdG te relateren aan andere horloges. Maar deze theoretische rekentruc kan natuurlijk in de praktijk ook werken, en wel als volgt. Stel dat je inderdaad beschikt over 2 TH’s. Als je die inruilt, kun je van de opbrengst 1 VdG kopen. Omdat ik wed dat je dat niet zou doen, betekent dit dat de VdG te duur is. ;-).

De relatie tussen prijs en kwaliteit is inderdaad niet rechtlijnig, maar je mag verwachten dat als je meer uitgeeft, je ook meer waar voor je geld krijgt. Daar gaat het om. Soms is dat niet het geval. Je betaalt meer, maar krijgt niet meer. Dan word je dus eigenlijk “bij de neus genomen”.

Je voorbeeld van de Seiko spreekt me erg aan. Zelf heb ik onlangs een Seiko SKX007K gekocht. De beste Poor Men’s Diver’s Watch die er bestaat. Ik stel voor dat iedere horloge liefhebber in ieder geval een Seiko Diver’s 200m aanschaft, bijvoorbeeld The Black Monster. Dan roepen we die als referentie uit; als “de maat der dingen”.

Tenslotte: ik bezit pakweg 60 horloges. Dus voor elke stemming en gelegenheid is er wel wat. De grap is dat ik goedkopere soms met net zoveel plezier draag als duurdere. Die PP Wordtime Platina draag ik overigens niet. Die ligt in de kluis…

Hi Johan,

Seiko’s zijn wat mij betreft al de maat der dingen, behalve op ontwerp-design
gebied,de meeste zijn gewoon spuug lelijk wat mij betreft.

Ik inmiddels ook zo’n 60 klokkies,en draag ze ook met evenveel plezier, zitten nogal wat oudjes bij,vooral chronodato’s van diverse merken.
is waarschijnlijk ook de reden dat ik een van der Gang zo mooi vind.
en ik durf ook nog wel beweren dat het geen slechte investering is om er een aan te schaffen.

Die PP Worldtime is wel een functioneel horloge, maar hij staat niet op mijn verlanglijstje.
Die TH Carrera chronograph racing version vind ik wel een mooi ding,zeker voor die prijs van 2500,- euro.

Andre

Johan,

Draag je die PP gewoon he-le-maal niet? Of alleen op (zeer) speciale gelegenheden? Vind je het dan niet zonde als je zo een bedrag aan een horloge uitgeeft en hem niet draagt?

Ik vind nog altijd dat een horloge gedragen moet worden, ok als je er érg veel hebt en je sommige wat meer draagt dan andere, dat is logisch, maar vind het zonde om zoiets in een kluis te hebben en alleen te hebben “om te hebben”. Of “omdat het uurwerk zo mooi is”. Draag hem dan! Zonde om hem in de kluis te laten liggen!

Just my €0,02

Ieder koopt een horloge volgens zijn portemonee.
Is een IWC met een Valjouxcaliber die prijs waard ???
Het is natuurlijk niet alleen het caliber die een prijs bepaald, de kast kost ook geld. Een kleine oplage brengt automatisch een hogere prijs met zich mee doordat de kosten van ontwikkeling moet verrekend worden over het aantal gemaakte stuks.
Als de oplage vergroot wordt tot een paar miljoen stuks, zal de prijs ook maar 1/10 meer zijn en valt de status en originaliteit weg.
Wie graag een horloge ziet en het geld heeft, betaald graag voor dat horloge en DAAR REKENEN DE FABRIKANTEN OP .
Zo is dat ook met wagens.

Is die prijs voor dit of dat het waard ???

Halle Andre,

Wat Seiko betreft, is het meeste niet om aan te zien. Maar de vormgeving gaat zeker vooruit. En de duikers vind ik niet bepaald lelijk. Ik noem de SKX007 of “the Black Monster”.

Groet,

Johan

Hallo,

Ik moet bekennen: ik HEB helemaal geen PP*… Het was een reactie op iemands mail. Ik ben het volledig met je eens: een horloge moet gedragen worden. Doe je dat niet, dan is het EIGENLIJK geen horloge, maar een beleggingsobject. Ik draag al mijn horloges dus. Duurdere en goedkopere.

*Wel kwam ik een keer langs een zaakje in tweede-hands artikelen, en wat zag ik in de etalage ligggen? Een Patek!! Gewoon tussen de rommeltjes. Ik dacht: NU gaat 't gebeuren. NU word ik eigenaar van een echte PP. Helaas was de winkel gesloten, en slechts op enkele middagen geopend. Maar als ik in de stad kwam, liep ik er even langs. Ja, hij lag er nog. Op zekere dag was-ie geopend, en ik ging binnen… Achteloos vroeg ik “wat dat horloge daar in de etalage kostte”. De man nam haalde het horloge, maar proefde waarschijnlijk mijn gretigheid. “Daar moet ik nog 's even over nadenken”. “Maar ik betaal je 200 gulden handje-contantje…”. “Nee, kom later maar 's terug”. Naderhand was het horloge uit de etalage verdwenen. Toen ik nog 's binnenliep en informeerde, reageerde hij met: “'t Was een dure. Een echte. Die houd ik toch liever voor mezelf”.

Groet,

Johan

… in het kort… wat een gelul van die verkoper!

Bijna alle kwaliteitshorloges gebruiken eta, unitas, valjoux of zenith uurwerken al dan niet met een module (depraz) erop. Ik weet nog dat dit mijn grote ontgocheling was toen ik net met horloges begon.

Ook van der Klaauw gebruikt eta uurwerken als basis. En dat zijn echt hele goede uurwerken. Of ze nu bewerkt zijn door merk X of niet. Van der Klaauw maakt geweldig mooie horloges met prachtige complicaties. De meeste merken zoals bij die juwelier verkocht worden zijn niets beter of slechter. Alleen complicaties van van der Klaauw zijn zeer bijzonder en daarom alleen al zijn het begerenswaardige horloges :slight_smile:

cheers, Frank