Klein zakhorloge

In de familie bevind zich dit zakhorloge of liever gezegd kettinghorloge.
Wie kan er meer zeggen over:

1. het merk
  2. het uurwerk
  3. de leeftijd
  4. waar ik het kan laten servicen
    Alle info is welkom!

Het horloge ga ik zelf niet openmaken. Het is 14k goud en erg klein. Ben bang dat ik het beschadig.
Overigens loopt het horloge wel. Draaien aan de kroon windt het horloge op. Het kleine knopje met je nagel indrukken en dan draaien aan de kroon verstelt de tijd.
Als ik het klokje (klokje is eigenlijk wel gepast in dit geval) tegen de watch accuracy app aan houdt. Zegt ie alleen dat het een tikgetal van 18000 heeft. De rest van het beeld is sneeuw.
Het kettinkje is van doublé, althans dat staat in een plat schakeltje gestanst.
Ik ben op de hoogte van het topic met horlogemakers maar vroeg me af wie ik in dit segment kan benaderen. (Mag ook via DM)

Verder vond ik nog deze link. Is volgens mij dezelfde:

1 like

Cilindergang, pin set, tweehandertje. Zonder open te maken moeilijk te zeggen maar ik zou het niet veel later dan 1920 schatten. Geen merknaam op de wijzerplaat dus waarschijnlijk ook geen effectief “echt” merk - al was het merendeel van de horloges in die tijd in die klasse te vinden.

Dat nummer 17517 is wel apart, als het een echt oplopend serienummer was dan is zeventienduizend wel een serieus grote speler. Ik zou eerder gokken dat het uit 1917 is, en dat de 517 ook eerder 17 mei is dan nummer 517 (wat vier horloges per dag zou betekenen als deze uit halfweg het jaar is). Maar het blijft gokken natuurlijk. :smile:

Dat is dan weer goed nieuws want een cilindergang herstellen, laat staan zo’n kleintje, dat zou geen sinecure zijn om een expert voor vast te krijgen. :crossed_fingers:

Het ding loopt blijkbaar gruwelijk te snel, dus misschien een verkleefde winding van de balans?

De pin zit aan de andere kant, dus sowieso al een ander binnenwerk. De kast lijkt er wel heel hard op ja, dus zou zomaar van bij dezelfde leverancier kunnen komen.

1 like

Ik verwacht niet dat dit een datum is. Is het namelijk eigenlijk nooit, dan zou je meerdere horloges met hetzelfde nummer kunnen hebben. Je hoeft niet bij 0 te beginnen met tellen. :wink:

De horlogeketting is waarschijnlijk van wat later. Eigenlijk hingen ze altijd aan een swivel clasp met daarbij een slide chain. Geen idee hoe dat op zn Nederlands heet. Bedoel dit:

2 likes