Ik zal maar even “grumpy old man” spelen: Dit is een non-discussie.
Over smaak kun je niet discussiëren. Wat maakt het voor mij voor verschil wat een ander denkt van iets wat ik mooi vind? En wat maakt het voor een ander voor verschil wat ik denk van iets wat hij mooi vindt?
Inderdaad niets. We zijn zelfstandige mensen met een eigen smaak.
En als je geen eigen smaak hebt en moet doen en laten wat je peer group doet en laat, tsja …
En nu nog even "technisch"
Vroeger waren de mensen kleiner en zaten de manchetten strakker, dus was een groot horloge zinloos.
Nu zijn - vooral in NL - de mensen groter en groffer gebouwd en ze dragen lossere kleding, dus is er plaats voor een groter horloge.
En in tegenstelling tot vroeger heeft men vaak meer dan één horloge.
De grote horloges waren oorspronkelijk hulpmiddelen, die goed leesbaar moesten zijn.
Zoals een Speedmaster of een duikhorloge.
En op een gegeven moment zijn de mensen - misschien beinvloed door marketingpraatjes - dat soort grotere horloges in het dagelijkse leven gaan gebruiken.
En de “gewone” horloges zijn na verloop van tijd meegegaan in het formaat.
En niet alleen bij de heren. Mijn moeder en mijn schoonmoeder hadden allebei horloges met een diameter van zo’n 15 mm. (Tot ze met toenemende jaren de tijd niet meer konden aflezen). Mijn vrouw draagt o.a. een roze quartz chronograaf met diameter 38mm, waarvan ze de chrono-functie nog nooit heeft gebruikt, maar ze kan er op zien hoe laat het is en ze vindt hem mooi/leuk, net als haar Reverso, haar Movado en de andere horloges, die ze heeft.
En mijn horloges zijn bijna allemaal kleiner dan haar chrono.
Het is lastig. Ik heb ook wel even gedacht dat horloges onder de 43 mm. niks voor me waren. Terwijl ik 30 jaar geleden een 35 mm. klokkie had dat ik dagelijks droeg. Toen was ik ook 195. mtr. /+ 100 KG en had ik een pols van 21 cm. Dus ik durf niet te stellen hoe het heurt, maar weet zeker dat het relatief is (en desondanks voor sommigen heel absoluut lijkt).
Dat hangt helemaal af van de stijl van de persoon. Sommige mannen kunnen hele kleine elegante horloges dragen wanneer het past bij de persoonlijke stijl en voorkomen. Andere mannen kunnen dan weer meer robuust ogende horloges dragen zonder dat het er gek uit ziet. Persoonlijk vind ik veel kleinere horloges eleganter en mooier dan de stationsklokken waar veel mannen tegenwoordig mee om hun pols lopen.
Dit is wat nu zo een beetje normaal lijkt te zijn. Het oogt voor mij niet in proportie.
Dan zie ik veel liever dit (Een Zenith El primero 38mm. In mijn ogen met perfecte proporties voor de drager)
Maar ook dit vind ik persoonlijk niet gedateerd, maar cool (34mm Timex Marlin).
Met mijn ca 19cm polsen is voor mij 38-40 mm de “sweet spot” voor horloges. Enigszins afhankelijk van de stijl en het ontwerp van het horloge natuurlijk. Maar dat is gewoon een persoonlijke voorkeur. Want 41-44mm passen ook gewoon nog prima. Ik vind het zelf alleen minder mooi. Veel mensen zien dat echter als een moderne maat en dat heeft hun voorkeur.
Maar net als dat “te groot” er bijna komisch uit kan gaan zien, kan dat ook bij te kleine horloges. Een enorme kerel met een petite Cartier tank zal er in de meeste gevallen uit zien of hij het horloge van zijn dochter draagt.
Ik merk dat ook steeds kleiner ga, maar dat heeft meer te maken met de dikte van het horloge. Verder moet iedereen doen wat ie zelf wil natuurlijk maar ik vind klein (momenteel) fijn op mijn 18cm pols.
34mm
De 34mm van een Omega 600 of Constellation kan (bijna) iedereen prima hebben. Dat zijn ontwerpen met dunne kastjes en ‘grote’ wijzerplaten.
Ik bedoel maar dat de kast diameter lang niet alles zegt. Gaat eigenlijk vooral over de verhouding glas/plaat diameter versus bezeldikte. Ook de lengtemaat aka lug2lug is belangrijk.
Ook de dikte speelt een rol. Een dik klompje ligt bovenop de pols en oogt snel kleiner dan een slank horloge.
Zo draagt een dik vintage duikertje met brede bezel van 36mm bvb een stuk kleiner dan een slanke vintage bauhaus dresser van 36mm.
Zelf ben ik een liefhebber van horloges in de maten 39mm tot en met 47mm. Liever draag ik groot, ook omdat mijn ogen achteruitgaan.
De rage van dun en plat vind ik zelf vreemd. Een horloge mag voor mij best kloek zijn. Het mag gezien worden. Geen bescheiden toestanden, gewoon laten zien dat jij pegels hebt en het leven neemt bij de horens.
De fixatie met diameter begrijp ik net als septentrio niet zo… Kastvorm en verhoudingen tov de dial kunnen een horloge vele milimeters groter of kleiner doen lijken…ook lug2lug en de de vorm van de lugs doen veel.
Ik draag met veel plezier een shturmanski gagarin type 2 van volgens mij krap 32mm, maar die oogt zekers niet ielig… Ook een marvin flying dutchman met 32mm oogt zeker niet klein/vrouwelijk door zn kastvorm.
Persoonlijk vind ik het bv jammer dat ook vierkante kastvormen zijn meegegroeid met de horloge trend van groter groter…hieedoor in idd voor mij niet meer te dragen…gelukkig is er vintage
Mijn ‘kleintjes’. - ik vind een klein horloge prettig dragen en ik schud soms mijn hoofd als iemand een compleet draaiorgel om de pols heeftmet de dikte en omvang van een sjoelschijf