kleine maar fijne verrassing: PH. Dubois & Fils - Locle

Vorige week een lotje gekocht voor een jaren '70 Cyma Navystar


Zag tot mijn verrassing dit mooie binnenwerkje in het kleine zwarte horloge bovenaan


Is een FHF 30 waarvan ik al een mooie historiek hier op het forum heb teruggevonden van @ anon4622228HF


Foto’s zijn van na een service, want de veer was gebroken

Op de wijzerplaat staat nog amper leesbaar Dubois Antimagnetic, eveneens dubois op de achterkant van de wijzerplaat, en binnenkant deksel


Wat heb ik al ondekt: Philippe Dubois & Fils bestaat nog steeds en ze profileren zich als de oudste uurwerkfabriek: 1785

Mijn vraag: weet hier iemand meer over dit merk qua vintage polshorloges (online bijna enkel zakhorloges terug te vinden) en hoe oud schatten jullie dit horloge. Ik was verbaasd afzonderlijke bruggen te zien samen met een incabloc schokbescherming

10 likes

Midden/eind jaren '40 is mijn gok. Prachtige kwaliteit! :ok_hand: Incabloc is hier nog best bijzonder.

1 like

Da’s gewoon @SybrenAnne.

1 like

Leuk ding, maar ik huiver als ik zo’n radium plaat en wijzers open en bloot zie liggen. Doe je voorzichtig?

uiteraard (masker, onderlegger weg en handen wassen) of moet ik meer in acht nemen?
denk dat de wijzers lang geleden al eens gerelumed zijn

1 like

Zijn ze zeker volgens mij. En ik doe zelf voorzichtig met radium-horloges, maar ik weiger ze niet. Common sense en oppassen voor losse korrels - deze opdeppen met Rodico en dat stukje daarna meteen weggooien.

3 likes

merci Peter, in de video op de site van Dubois & Fils showen ze hun archief. Zal na de feesten eens vragen of ze willen kijken wat ze kunnen terugvinden :innocent:

Hier nog een van :blush:

7 likes

knap, die is beter bewaard gebleven dan de mijne

1 like

Heel totdat ik hem aan heb, doe Ik nauwelijks

Ik bedoelde “toevallig” de spellingcontrole :blush:

Wauw bruut ding! Dat geel en bruin past echt goed naast elkaar zeg, en met die band komen de kleuren heel mooi omhoog :star_struck:

Bedankt, de lume van de wijzer is uitgevallen , maar ik heb hem nog. Ik moet wel terug plakken.

1 like