Kleine pols. Welke maat?

Goedemiddag. Ik ben net nieuw in de horloge wereld en ga ook mijn eerste horloge kopen. Nu is mijn pols maar 15,5 cm en wil ik m’n horloge redelijk in proportie hebben. Ik ben wel begonnen met trainen en hoop dat ik wat breder kan worden ookal weet ik niet hoeveel effect dat heeft op m’n pols. Ik kwam hier om te vragen tussen welke diameters zal ik mijn horloge moeten kopen om er niet raar mee uit te zien? En welke diameter is de optimale maat voor m’n pols? Alvast Bedankt

1 like

Ik denk dat tussen 36 en 41 mm optimaal is (16 cm pols hier)

1 like

Het is natuurlijk persoonlijk…er zijn mensen met jou maat die met 44 cm rondlopen.Ik heb 18cm pols en het liefst zit ik tussen de 35-38 max 40…maar heb ze ook van 43, denk dat ik ideale maat pols heb😊
En als je een kleine maat zoekt kom je vaak bij vintage terecht…al worden de nieuwe horloges ook weer kleiner lijkt wel🤔

Ik zou zeggen vooral veel horloges passen🖒

Succes!

3 likes

Persoonlijk vind ik diameter niet alles zeggen. Ik kijk liever naar de lug-to-lug afstand en zorg dat deze niet of nauwelijks over mijn pols heen gaat hangen.
Als je platte polsen hebt kun je meer hebben dan bij ronde.
Verder is het ook een smaakkwestie welke met de tijd veranderd. Waar ik op mijn 18e graag 45mm klokken droeg zal ik dit nu niet snel doen.
Tip: proberen en passen. Als je toch diameters als indicatie wil: Tussen de 36-38mm is er nog redelijk wat keuze wat betreft nieuwe horloges. Vintage is de herenmaat 33-35mm wat je ook zeker kunt proberen.

Edit: eigenlijk zeg ik hetzelfde als hierboven, sorry had deze niet gezien voor posten.

3 likes

Niet. Die polsen heb je van je ouders gekregen. Meer dan een centimeter bij op met maximaal trainen wordt hem niet. Dus staar je niet blind op 20 setjes wristcurls, daar krijg je alleen maar blessures van.

Gewoon lekker bankdrukken, deadliften en overheadpressen, heerlijk :muscle: Voor een offerte van een Arnold Schwarzenegger statuur kun je zo bij @25tien terecht.

Gegarandeerd dat je zo op de 100kg droog zit :sunglasses:.

OT: Wat vind je tof? Als dresser is een 36mm dan zeer geschikt voor je, als duikhorloge kun je voor een SKX013 gaan om mee te beginnen.

Maar dit zul je toch wel zelf moeten bepalen. Loop een juwelier binnen, vraag om een kop koffie en ga eens een middagje wat passen.

@Slin is me net voor :smile:

4 likes

Sorry​:upside_down_face::joy:

1 like

Het trainen bepaalt wel je onder- en bovenarmen.
Als je flinke armen hebt, dan kan je naar mijn idee de grotere diameter toch beter hebben, ondanks de kleine polsen…Soort popeye!

3 likes

Mijn polsen waren ook een stuk gegroeid toen ik ging trainen maar vooral doordat ik veel meer ging eten en 15kg aangekomen was :pig2:

5 likes

Vooral gaan passen! , dat is het beste advies.
Daarna gewoon een Rolex O.P in 36MM kopen :wink:

3 likes

Polsen wijzigen inderdaad weinig door training. Ondanks langs trainen (en 15 kg extra) bleef mijn pols op 16,5cm. Met mijn, gelukkig, platte pols ga ik meestal voor 38 tot maximaal 42mm. Maar de ene horloge toont al groter als de andere, dus vooral véél uitproberen!

1 like

probleem opgelost :slight_smile:

Als al gezegd, veel passen. Iedere pols is anders, dus gewoon voelen en kijken.
En als je het passen combineerd met een forum meeting nog erg gezellig ook :+1:

Lekker proberen inderdaad. Of anders een populair modelletje tweedehands kopen wat je zonder veel verlies weer snel kwijt bent.

En let op dat kast grootte niet alles zegt. Vooral hoe de diameter van de dial zich verhoudt tot de kast is ook belangrijk. Vooral bepaalde dressers kunnen praktisch helemaal dial zijn.

Ook kleine vlakke polsen hier en mijn huidige favoriete horloges varieren van 36 naar 41 mm.

2 likes

Ik weet niet hoe oud je bent? Mijn vermoeden is dat mannen met dikke polsen een onstuimige puberteit hebben gehad (niet met de handen boven de dekens geslapen). Mss is dat nog een optie?

Zonder gekheid: polsomvang is grotendeels genetisch bepaald. Als je op het moment van ontwikkeling -zeg tussen 12 en 16 jaar- zware arbeid of topsport verricht, heeft dat zeker een grote invloed op je bouw. Ook de voeding zal in die periode van belang zijn. Zo ben ik in elk geval aan mijn 19,3 cm polsen gekomen. In mijn familie allemaal fijn van bouw, terwijl ik dikkere onderarmen en stevige handen heb.

Proberen is eigenlijk het enige antwoord op de vraag.
De diameter an sich zegt helemaal niets, iets waar ik ook proefondervindelijk achter ben gekomen.

De Ball die ik heb is geloof ik 42 mm. maar lijkt op de pols behoorlijk groot. De Breitling die ik heb is 44 mm. maar valt eigenlijk best wel mee qua grootte.
En uiteindelijk, waar hebben we het over. Over 1, 2 of 3 millimeter gaan lopen discuteren. Pak er eens een meetlat bij en kijk eens wat nou zo’n millimetertje uitmaakt.
Het gaat niet alleen om de maat maar om hoe de kast en de lugs zijn opgebouwd.

L2L-maat is the keyword in deze. Staar je niet blind op diametermaat alleen.
Ik heb een 17-17.5cm pols, afhankelijk van hoe warm het is.

Paar vergelijkingsfoto’s vanuit eigen ervaring.

SKX013

37mm Seiko Dresswatch

46mm Oriënt Nami duiker met geïntegreerde band en aflopende lugs.

47mm Quartz Tuna met geïntegreerde lugs.

40mm Ball Marvelight

1 like

Pols is wel degelijk te trainen. Al moet je inderdaad niet aan cm’s denken. Het gaat veel langzamer dan spieren.

Buiten dat, smalle polsen is juist geen probleem en je hebt ongelofelijk veel keuze tot 40 mm.

hmm… (ook) in die levensperiode zwaar “boerenwerk” gedaan, maar toch ben ik “tenger gebouwd” , dus zegt ook niet zo veel.

1 like

Mensen blijven verschillen, en gelukkig maar.

1 like

alhoewel ik toch graag een cm of 10 groter was geweest… :stuck_out_tongue_winking_eye: