Kleine prins of een Geckota?

Bij een hogere grade krijg je ook duurdere onderdelen en loopt het uurwerk nauwkeuriger. Onderstaand overzicht geeft al meer details over de verschillende grades vanuit ETA. De IWC ETA heeft daarbovenop nog modificaties.

Dat is ook subjectief. Bij luxe merkartikelen betaal je altijd wat extra voor de merkbeleving. Geld dat niet direct in de productiekosten is terug te vinden. Dat weet Rik ook best anders zou hij bijvoorbeeld geen Wempe kopen voor een aanzienlijk bedrag. En als je dat niet wilt dan kun je altijd terug vallen op Geckota, Steinhart etc.

En de vergelijking met Dacia/Mercedes is zelfs compleet misplaatst. Bij Mercedes krijg je naast de merkbeleving o.a. echt veel meer veiligheid, performance en luxe voor je geld (dus functionele opbrengsten voor de extra investering). Dat is bij Geckota/IWC simpelweg niet het geval :wink: Functioneel zijn het dezelfde producten. Als je functioneel de beste opbrengst van je geld zou willen zou dit het G-Shock forum zijn en zouden we allemaal met zo’n lelijk plastic ding rondlopen. Willen we dat?

Beetje non-discussie en ook al ws. 150 keer eerder gedaan op dit forum.

2 likes

Oké kappen met topics aanmaken mensen.
Dit topic forum kan gesloten worden. We zijn er uit. G-Shock!

3 likes

Dat probeerde ik nou juist te voorkomen :joy:

1 like

Nee hoor. Dat is niet gek.

Naast de Geckota heb je meer opties:

Stowa. Al vind ik 'm te blauw.

Laco. 350 ballen.

7 likes

Je kan ook eerst die Geckota kopen en kijken of die op pols net zo goed bevalt en dan eventueel voor de IWC gaan.

Oef die Laco is ook gaaf

1 like

Die blauwe laco nice

Maar waarom in 42 mm? :frowning:

Eens, een Mercedes is niet te vergelijken met een Dacia, techniek en voorzieningen zijn anders en daar kies je voor. Als het erom gaat om zo goedkoop mogelijk van A naar B te gaan, dan kun je ze vergelijken.
Op dit forum is niet zozeer de insteek om zo goedkoop mogelijk de tijd vanaf de pols af te kunnen lezen. Meer gaat het om techniek, materialen, looks of het voldoen aan percepties en gevoel. Beide horloges hebben hun specifieke eigenschappen, deels vergelijkbaar en tastbaar, deels ontastbaar.

1 like

En juist het verschil in prijs is lastig objectief te maken. Dan wordt het feitelijk een gevoelskwestie. Gebaseerd op jouw gevoel :wink:

Nog even een kleine addendum:

Ik las ergens op WUS dat de Geckota 13mm dik is bij een L2L van 49mm. Da’s vrij fors.

De LaCo is maar 11,55mm dik, de Stowa’s zijn mooi plat rond 10.5mm. Da’s een factor die je mee zou moeten nemen in het verhaal.

Al met al zou ik op dit moment een Laco 39mm variant kiezen. Da’s de exacte sweet spot qua grootte.

hqdefault

Kijk, de LaCo voor 340 ballen ex verzenden is natuurlijk simpeler. Maar het is een fijne matte kast, mooi formaat, met een meer dan fatsoenlijk en accuraat uurwerkje er in, wat tegenwoordig ook nog hackt. Ik begrijp dat IWC’s afwerking beter zal zijn, maar dat mag dan ook wel voor 15 maal de hoeveelheid doekoe.

Tussen de Stowa en de LaCo wordt het wel een geiniger vergelijk. Je hebt een Stowa voor zo’n 1100 in huis, da’s drie keer de prijs. Daarvoor krijg je een horloge wat erg mooi gesatineerd is, met ETA top grade en zeer mooie afwerking.

Als de Archimede Pilot 39 er in het blauw was zou dat een derde optie van formaat zijn. 9.9mm dik, wat zeer fijn draagt, met een zeer goede kastafwerking, en wel een zeer basic uurwerkje er in. Ik had de zichtbodem weg gelaten, dat doet LaCo beter voor 350 Euro. Maar die kasten zijn fantastisch.

Ik begrijp de twijfel tussen die twee keuzes, LaCo of Stowa. Maar IWC?

Als ik naar de IWC-prijzen kijk is het totale waanzin voor wat het daadwerkelijk is. Merkbeleving zal een groot deel zijn, en misschien dat fans van John Mayer het cool vinden. Ik ben heel erg geen fan van John Mayer.

Dat gevoel heb ik bij Mercedes overigens ook, als we die analogie aanhalen:

https://www.carbuyer.co.uk/tips-and-advice/167214/safest-cars-to-buy#:~:text=Euro%20NCAP%20gave%20the%20Volkswagen,it’s%20on-board%20safety%20tech.

Ziedaar. Mercedes wordt 1 keer genoemd, maar verder is het BMW, Volkswagen, Renault, Seat, Mazda, Ford en Tesla wat de klok slaat als winnaar en runner up in veel van de gevallen. Zelfs Subaru komt voorbij.

De verschillen in NCAP rating zijn zo klein dat je je overigens af kunt vragen of het het extra geld waard is. Je breekt je nek over NCAP 5-sterren auto’s:

Kijkend naar de vershillen van alle 5-sterrren NCAP auto’s, kun je net zo goed in een Clio of Corolla zitten. :slight_smile: Als ik dan weet dat beide auto’s prima infotainment hebben en lekker zitten, ja, dan vraag ik me af waar ik de Mercedes voor nodig heb.

Kortom, @GMTplus1, aangezien je een Mercedes aan gaat schaffen ben je beter af met een normaal pilotenhorloge. Wat wordt het, LaCo, Geckota of Stowa? :wink:

2 likes

Inmiddels is TS onderweg naar de Mercedes dealer om wheels te scoren met een lekker ETA motortje onder de kap. Moet wel een blauwe met een goede sunburst zijn natuurlijk, liefst handmatig opwindbaar voor noodgevallen :yum: En uitwisselbare bandjes :grimacing:

1 like

Ga dit jaar zeker naar de Mercedes dealer…

2 likes

Even mijn visie op hoe je in het (basis)onderwijs werkt aan kwaliteit.
Met een inzet van 50% bereik je al dik 80% van de kwaliteit, zeker als je veel ervaring hebt. En 80% is een norm in het onderwijs van “voldoende beheersing van de stof door leerlingen”. Voldoende is voldoende, vind ik.
Met een inzet van 80% bereik je meer dan 95% van de kwaliteit. Bijzonder hoog en meer dan toereikend om bij iedere leerling het optimale te bereiken. Goed is goed (genoeg).
De laatste 20%, de laatste moeizame en tijdrovende 20%, ja, die laat je kwaliteit stijgen tot 100%, een winst van 5%. De bergetappe aan het einde, zal ik maar zeggen. Waar je gestrest van raakt, burned out, overspannen, emotioneel uitgeput. Ik kies daar met nadruk niet voor. Zou ik schoolleider zijn, dan zou ik die laatste moeizame weg niet vergen van het personeel.
Dit beeld staat mij voor ogen bij de vergelijking tussen Geckota en IWC. Ik heb waardering voor beiden. Maar ik kies toch voor de Geckota visie. Maar thumbs up voor IWC.

1 like

De Petit Prince moet je in het echt zien, en dan ervaar je het meerdere aan kwaliteit en afwerking ten opzichte van de platte merken. Je kunt prima zelf bepalen of je dat 4 of 8 x zoveel waard vind in geld. Als het maar godverdikkeme lekker voelt toch ? YEAHHHH

Bij le Petit Prince denk ik altijd hier aan:

7661

1 like