Kleiner formaat dress watch: Ervaringen met Claude Bernard

Na aankoop van mijn eerste ‘echt mooie’ horloge een aantal maanden geleden ben ik besmet geraakt met het welbekende virus. Helaas ben ik niet gezegend met een gemiddelde polsmaat maar slechts een tengere +/- 15.5 cm. Horloges boven de 38cm zijn naar mijn smaak al snel te bulky. Ik draag nu dagelijks met veel plezier mijn Certina DS Action Diver in 38mm met zwarte wijzerplaat.

Ik zou graag binnenkort met een dress watch aan willen schaffen. Ik zat te denken aan de welbekende Orient Bambino in 38mm. Er is ook een variant in 36mm die naar mijn smaak misschien nog beter zou passen op mijn pols, echter is hier niet aan te komen.

Nou kwam ik vandaag in mijn zoektocht onderstaand horloge van Claude Bernard tegen in 35mm. Hoewel ik nog wat twijfel heb of dit niet te klein wordt, vroeg ik me vooral af wat jullie ervaringen zijn met dit merk. Ik kan er niet gek veel over vinden maar zover ik lees is het een zuster merk van het Zwitserse Edox. Alternatieven tot 500 euro zijn overigens ook meer dan welkom :smirk:

1 like

Voor dat geld kun je volgens mij beter kijken bij Citizen, Seiko, Certina, Hamilton of Timex

6 likes

Ik sluit me graag aan bij @APMV.

Verder vind ik goedkope open hart horloges nooit aan te raden. De beginnende hobbyist kan het spannend vinden om zo’n uurwerk te zien tikken, maar het is een gimmick die vaak kut is. Zelfs bij OK afgewerkte Seikootjes met een open hartje ga je in no time zien dat het skere instap-uurwerkjes zijn, en dat een open hart gewoon een poor man’s tourbillon is.

Je bent beter af met een gewoon horloge met dichte wijzerplaat en dan eventueel een zichtbodem.

De Baltic HMS.

5 likes

Thanks voor de tip! Die Baltic ziet er serieus goed uit. Overigens is die open heart voor mij zeker geen vereiste. De dichte dial van de Orient en deze Baltic is stijlvol genoeg! Veel merken bieden weinig mogelijkheden voor kleinere dress watches tot 38mm.

2 likes

Kijk anders ook eens hier naar:

SRPE45J1 (groen) en SRPE43J1 (blauw)

38mm dress watches van Seiko.

8 likes

Helemaal mee eens. Ziet er lullig uit.

4 likes

Seiko maakt echt de beste dials in t goedkopere segment.

Maar… 34mm is niet perse te klein. Vroeger was 31-33 ook best gebruikelijk als herenmaat. Zeker bij kleinere dressers die meer plaat zijn kom je ermee weg

2 likes

Op 15,5 cm zou ik echt niet groter gaan dan 36mm. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar je kan 33-36 waarschijnlijk heerlijk dragen. Is misschien even wennen als je nu groter draagt, maar na een paar maanden wil je niet meer terug.

Je kan niet echt de fout in gaan met de merken die APMV noemt.

3 likes

Astu👌

4 likes

Zal niet te klein zijn :slight_smile: , zeker niet bij een dress watch. Vergeet niet dat deze geen brede bezel hebben, dus 35mm als dress watch (zeker met een lichte wijzerplaat) zal groter dragen dan de diameter doet vermoeden.

Dit is bv een foto van een 34mm vintage Omega Seamaster op een mannenpols. De omtrek van de pols ken ik niet, maar ik vermoed dat deze niet (veel) kleiner zal zijn dan 15,5 cm :wink:

Deze horloges hebben vaak ook wat langere lugs, waardoor deze ook wat groter dragen op de pols.

2 likes

36 mm, dun en dressy, er staat een leuke te koop hier in het blauwe gedeelte!

2 likes

Ik weet niet of het nieuw moet zijn maar in die maat en prijsklasse zou een mooie vintage Zenith of Omega (f300?) ook een goede optie zijn.
Komen hier in het blauw ook regelmatig voorbij.

1 like

Ach, niks mis met Claude Bernard. :wink:

Ooit had ik deze. Ik heb destijds met Edox contact gehad. Wellicht helpt het om wat waardering voor het merk te krijgen.

Niks mis mee en niet zo “chinees” als men wil doen voor komen. :slight_smile:

Open Heart is dan wel een dingetje. Ik mag het wel.

Hier zit overigens “gewoon” een ETA of Selita uurwerk in.

1 like

@koetsjh was met net voor.
Vroeger verkocht een juwelier bij mij in de buurt CB en ik heb dus begrepen dat dit een sub-brand is van

Dus ik denk kwalitatief weinig mis mee.
Of het dan een mooi horloge is, is natuurlijk een tweede. Op zich ziet het er wel netjes uit. Maar dat ‘open heart’ vind ik echt vreselijk. Maar ja, dat ben ik. Wat betreft de maat: 35mm is niet heel groot. Maar voor een dresser eigenlijk wel beter dan bijvoorbeeld 40mm. Temeer omdat dit horloge relatief veel wijzerplaat/glas heeft en een smalle ‘bezel’. Dus toont sowieso iets groter. Nou ja, succes met het vinden van jouw perfecte horloge!

2 likes

Over dat open hart is genoeg gezegd , daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Met 18/18,5 cm polsen draag ik met plezier een paar 34mm horloges waaronder de Seiko van mijn vader die gezegend was met ongeveer 22cm polsen

2 likes

2 likes