Klik aan, Klik uit

Nou ben ik niet iemand die gauw wat post, maar nou wou ik jullie toch wat voorleggen.

Een horloge dat al een tijdje in mijn top 5 “must haves” stond was een MM300. Toen ik een maand geleden een zwarte Sumo kocht wist ik het zeker, de MarineMaster 300 moest er ook komen.
Laat er nou toevallig van de week een aangeboden worden in het verkoopgedeelte… “Hebbeh…” dacht ik.
Na een goed contact met de verkoper, gisteren een tripje vanuit limburg richting Den haag gemaakt en eenmaal daar na een hele prettige meeting (waarvoor dank, Floris) en al kwijlend over het horloge, want “ik heb hem”, de rit terug gemaakt.

Eenmaal thuis en de rest van de dag ben ik toch erg op zoek naar de “klik”… Mijn initiële enthousiasme was meer een van het hebben van een van horloge die hoog op de wishlist stond. Nadat dit enthousiasme eenmaal gezakt was en vervangen moest worden door de “klik” met het horloge bleef het stil…
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een prachtig horloge met een fantastische bouwkwaliteit en afwerking maar ik heb de vlinders niet in mijn buik…
Nou heb ik wel vaker dat ik wat moet wennen aan een horloge maar bij de MarineMaster stelt me dat teleur… Ik had hoge verwachtingen van ons samenzijn.

Twijfelend over de beslissing hem toch te “flippen” ga ik hem, misschien wel tegen beter weten in, vandaag nog maar eens dragen in de hoop de klik te vinden.

Is dit nog iemand gebeurd met een horloge zo hoog op je wishlist?

Met “grails” is me dat nog niet overkomen wel met goedkopere horloges.
Moet wel eerlijk zijn dat ik mijn echte grail nog niet heb bemachtigt.
Goedkopere horloges laat ik altijd toesturen en ga ik dus af van een foto.
Duurdere horloges ga ik real-life bekijken en als die verliefdheid niet meteen is of de twijfel slaat toe dan koop ik 'm niet.

Was het puur om de heb of was je echt verliefd toen je 'm bij floris ophaalde?

Ik vind de MM mooi maar ik zou er nooit 1200 aan uitgeven. Dan vind ik de Sumo van je veel mooier en dat voor 1/3 van die prijs

@Blok33

Zeker… vooral bij “online” bestellingen,
maar troost je, je schreef het zelf ook al:

Nou heb ik wel vaker dat ik wat moet wennen aan een horloge

gewoon doordragen, desnoods op de andere pols dragen een ander bandje
een schakeltje extra of minder en opeens is die klik er wel,
of anders ga je er ff een uurje mee voor de spiegel staan zodat je er aan kunt wennen
( je bent tenslotte WIS of niet soms ? )

fijne zondag !

Gerard

Soms moet je er even ingroeien. Ik heb met mijn Halios Tropik ook momenten gehad dat er even niet de klik was. Onder zware druk van mijn vriendinnetje en bepaalde forumleden (@Tempus_Fugit @Monaco etc) gehouden, en nu is de liefde er al een aantal maanden helemaal.

Wat ook wel eens wil helpen is even bij een andere outfit dragen. Succes!

Mij is hetzelfde overkomen met de MM300. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Na niet al te lange tijd dus ook geflipperd.
De redenen heb ik ergens in een ander MM300 topic al eens toegelicht!

Ja zeker een Panerai gezien en daar verlieft op nu ghihihihi :slight_smile:

1 like

Hahahaha…
Wat zal ik zeggen… Ook zo een die ik waardeer voor wat ie is maar “nog” geen klik mee heb… :wink:

1 like

Yep.
IWC Portugese.

Zoals mijn oude vader placht te zeggen: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak :smiley:

Hendrik

2 likes

Dat gevoel had ik vroeger als serial flipperaar om de paar weken. Een horloge dat er prachtig uitzag op de foto’s en op papier bleek in het echt regelmatig tegen te vallen.

Tegenwoordig denk ik veel langer na voordat ik een horloge koop. Het moet aan een aantal criteria voldoen (o.a. klassiek model, goede pasvorm op smalle pols, niet teveel overlap met iets uit de verzameling, waardevast, serviceable over 20 jaar) en als ik twijfel over een ervan (met name de pasvorm), wordt het hem niet.

Ik heb het nog even gehad met het enige horloge dat ik met twijfel over de pasvorm heb gekocht, de Pelagos. Na de honeymoon periode vond ik toch dat het horloge eigenlijk te groot was voor me. Ik heb het horloge toen een maand in een la gelegd en elke keer dat ik er even naar keek, was de vonk er weer. Ik heb andere straps gekocht om af te wisselen (Isofrane en wat leer) en heb sindsdien geen spijt meer gehad.

Ik heb het in het verleden eens in m’n signature gezet:
“The depreciation of a watch is inversely proportional to the intelligence applied when buying it.”

1 like

Ja dat is een herkenbaar fenomeen.
Bij mij is vaak de zoektocht iets dat me veel plezier geeft. Dat komt omdat er in situaties als deze dopamine vrij komt in de hersenen. Dat geeft een prettig gevoel. Vergelijkbaar met verliefd zijn, of je mail checken. Er komt overal dopamine vrij en dat is dan ook verslavend.

Nu is mij dit bekend (psycholoog), maar het is zo leuk een zoektocht.

Ik heb het recent meegemaakt bij de aanschaf van mijn Zenith el Primero Rainbow. Eindelijk binnen, na heel lang op mijn verlanglijstje te hebben gestaan. En nu is hij er, en… Geen klik. Hij staat inmiddels te koop.
Aan de andere kant herken ik het ook dat een horloge kan groeien. Stiekem draag ik hem vaker en vaker, zo ook vandaag. Dus heel misschien komt het toch nog goed!

1 like

Meerdere keren, sterker nog, trap er ook meerdere keren dubbel in.

1 like

Helaas beperkt dit fenomeen zich niet alleen tot horloges :wink:

1 like

Klopt. Die Russische bruidjes zien er vaak ook beter uit op de foto.

4 likes

@Igor ja ik was echt verliefd… helaas vanaf de foto’s… Over de waarde van de MM, hmm ik vind het hem wel waard… zelfs nu de klik er niet is.

@Carpe_tempus Voor de spiegel gaan staan gaat me wat ver, ik kijk er liever van “boven” naar… wel heel vaak… :wink:

@watchagain Ik had het zelfs gelezen maar ik had ook nog een heleboel andere gelezen…

@Alle: Ik heb het vaker gehad met een horloge, zo kocht ik een keer om mijn horloge-honger te stillen een Certina action diver. Ik vond het een net horloge maar had er, in de winkel al, geen klik mee. Ik zocht een goede toolwatch en besloot rationeel de Certina te kopen. Na 2 dagen dragen… Helemaal in love… tot op de dag van vandaag een van mijn favorieten…

@Monaco Is inderdaad een goede tip… Alleen balen dat je nou net mijn nummer 1 weer noemt… Pelagos… dat word weer brainstormen…

@RobinH Ik hoop er ook nog op, dat groeien. Ja ik ben ook gek op de zoektocht, lezen, foto’s kijken en vergelijken. Maar dat was ik voor de MM al een jaartje aan het doen…

Ik heb er normaal geen moeite mee als de klik er niet is, zo heb ik de klik met de apple watch (ja, naast WIS ook gadget freak) ook niet maar dat had ik min of meer al voorzien… Maar hier had ik hogere verwachtingen van… Weer wat geleerd…
Thanx allemaal voor jullie reacties, ik ga eens een blouse met lange mouwen aantrekken misschien maakt dat wat uit… al zullen ze me raar aankijken met dit weer.

Ik ken het…

Heel herkenbaar, zeker als je een horloge alleen maar kent van foto’s en/of video’s van internet. Ik heb het zelf ook vaak genoeg gehad.

Maar let op: soms kun je een horloge ook weer te snel van de hand doen. Geef het even tijd. Soms moet het groeien. Niets zo irritant als een grailtje bemachtigen, deze weer van de hand te doen en later denken: damn, had ik 'm nog maar

En ze blijken heel vaak gelijk te hebben hé, die vaders…

Hier heb je een punt…

Soms zijn dingen ook heel raar.
Als ik mn rolexen neem daarvan draag ik de explorer veel meer dan de sub terwijl ik die eigenlijk veel mooier vond…
Maar de klik met dragen van de explorer is groter dan met de sub.
Maar ik doe ze beide voor geen goud weg.
grtz Leon