Oh dat zal vast. ik heb persoonlijk ook een soortgelijk verhaal helaas.
ik weet ook van mijzelf en mijn vrienden dat een stofje op de wijzerplaat genoeg is om over te klagen, maar daar betaal je met duizenden euros voor een horloge mijns inziens ook voor.
En inderdaad, ik doe tegenwoordig nagenoeg alles zelf! Niemand is zo zuinig op je spullen als dat je dat zelf bent…
Eens. Maar vreemd genoeg voeren we in ons kikkerlandje de boventoon.
Toch kan ik mij slecht voorstellen dat de gemiddelde Portugees of Duitser wel akkoord gaat met een dergelijk stofje. Toch blijkt het zo te zijn.
Eensch. Misschien gaat het bij een deel van de mensen ook om het merk, en niet zozeer om het product? Ik speculeer maar, toch denk ik dat het een rol speelt. Persoonlijk kan ik wegdromen bij de functies/bijzonderheden en precisie van een uurwerk. Dan doet een stofje of 2, laat staan een krasje of 3, enorm af aan de illusie…
Misschien ben ik wat kort door de bocht, maar alle foutjes samen is toch gewoon k*t.
Dat het gebeurt is 1, maar het afleveren aan de klant heb ik precies geen begrip voor.
Als ik de horlogemaker in kwestie was, zou ik met schaamrood op mijn wangen overleggen met de klant meteen nadat ik uitgeschoten was bij het openen van het horloge. Vervangen of polijsten? Ligt voor mij aan de diepte van de kras.
Al met al mis ik een bepaalde trots in het ambacht wat deze vakman heeft geleverd.
Ik krijg hier geregeld “stofje op plaat” forumleden. Die zijn dan vaak eerder bij een pro horlogemaker weggestuurd, soms letterlijk met de toevoeging dat ze een “zeikerd” zijn. Ik zou ZO GRAAG de naam van deze horlogemaker delen, maar ja… Ik zit op de golflengte van de zeikerds en daarom krijg ik deze klusjes regelmatig. All too glad to help.
mooi! misschien gaat wat ik nu ga zeggen een hoop haat krijgen maar ik heb tegenwoordig het idee dat een hoop “hobbyisten” op dit moment een veel hogere kwaliteitsnorm aanhouden dan een hoop van de “professionals”… Ik zie regelmatig videos langskomen van blote vingers op uurwerken, wijzerafnemers op naakte wijzerplaten en ga zo maar door…
De tijd kunnen nemen voor een uurwerk is ook een luxe, een luxe dat voor professionals vaak onbetaalbaar is vrees ik.
Dat kan zijn, dat tijd geld is. Maar deze horlogemakers - ik gebruik nog net geen aanhalingstekens - hanteren dan niet de norm die ik hanteer: Behandel het horloge alsof het van jezelf is.
En inderdaad, een Presto koud op de wijzerplaat zetten. OMG. Paar decennia terug ook al eens meegemaakt; kon toen zelf nog niks - plaat naar de galemiezen. Was een vintage Speedmaster MK IV.
Dat is een norm die heden ten dagen helaas bijna volledig uit de samenleving is verdwenen, al gaat ht maar om een boodschappenwagentje… Maar een speedmaster MK IV plaat naar de galemiezen helpen zou mij tot m’n pensioen nachtmerries bezorgen. En dat is nog best lang hoop ik…
De makers van dat soort YouTube filmpjes zijn voor het grootste deel geen professionals.
Heb hier, zelf als professioneel horlogemaker, helemaal de tijd niet voor en denk de meeste collega’s ook niet.
De klachten over stofjes op de wijzerplaat ontstaan over het algemeen doordat men tegenwoordig met een mobieltje flink kan inzoomen en macro foto’s kan maken.
De stofjes waren er vroeger ook wel maar voor de meeste klanten niet zichtbaar. De controle in de fabriek is kijken op 30 cm afstand door een getraind oog met goede verlichting, dan mag er niets zichtbaar zijn.
Heftig. Misschien moet ik toch maar eens de buidel trekken en de professionele tour gaan bewandelen. Als je dit soort termen richting je klanten durft te werpen, moet je toch wel zoveel werk hebben dat je jezelf ontastbaar waant .
Grapje. Ik vind het prettig als hobbyist (althans voor zover ik er nu in sta, niets staat in steen gebeiteld). Maar ik verbaas me ontzettend dat je als bedrijf dergelijke taal richting je klanten gebruikt. Je vraagt je af hoe iemand zolang kan blijven bestaan.
Och, je hebt het netjes gedaan. Geen namen genoemd, geen scheldpartijen of verdere speculaties vanuit jouw kant.
Ik denk een prima topic geworden, met een goed beeld voor nieuwe leden/liefhebbers wat de “te verwachten standaard” hoort te zijn of althans de standaard is van enkele professionals hier.