Tijdens mijn vakantie heb ik zowel de moccamaster als de Grand Seiko moeten missen - dus even inhalen.
@Fate_Amenable_To_Change dat jij Grand Seikos hebt weten we allemaal, maar je hebt ook een moccamaster toch?
Tijdens mijn vakantie heb ik zowel de moccamaster als de Grand Seiko moeten missen - dus even inhalen.
@Fate_Amenable_To_Change dat jij Grand Seikos hebt weten we allemaal, maar je hebt ook een moccamaster toch?
Yup. Hier de SBGX263, de inmiddels 15 jaar oude Moccamaster, en de Eureka Mignon Brew Pro koffiemolen. Die Smeg wilde moeders de vrouw er bij hebben, en is handig voor als iemand een koffietje verkeerd wil.
Grappig, ik wist niet dat jij ook van de enig juiste koffiezetter was. ![]()
Op dit moment drink ik koffie van bonen uit Peru die een soort medium roast hebben meegemaakt, erg clean wel, maar ik heb net deze twee binnen gekregen uit Maastricht:
Maar waarom niet de GS gewoon mee genomen, joh?
Doe me dan maar een thee. Wel de betere thee.

Kijk dat is een goede investering geweest!
Die GS had mee gekund maar ik had ook een marinemaster in de doos dus die is het geworden. Maar dit gesprek hebben we ergens anders al gevoerd volgens mij ![]()
Met een ingebouwde tamper voor iets meer gemak! Nice Seiko!
Goede thee mag niet onderschat worden! Hier in Haarlem hebben we ‘the art of thea’, geweldig winkeltje met thee, bonbons en kruiden. Heb een Japanse pot en kopjes. Altijd een heel ritueel, maar absoluut waard.
Hoewel ik een espresso drinker ben, ben ik benieuwd naar die zetmethode en de smaak
leuk om te zien!
De één hoeft de ander niet uit te sluiten. Ik heb altijd een rolletje met twee a drie horloges mee. En grappig genoeg zit er altijd een GS bij, want super robuust die dingen. Maar het klopt, Moccamasters zijn onverwoestbaar.
Een vriend van me had ooit een Douwe Egberts versie van z’n moeder gekregen. Dat ding was 26 jaar oud toen hij de geest gaf. Die gast stuurde vervolgens een als grap bedoelde klachtenmail naar Douwe Egberts dat hij teleurgesteld was over de korte levensduur van die Moccamaster.
Hij kreeg een daadwerkelijke brief terug, met 250 gram gemalen Douwe Egberts koffie, waarin ze hem uitlegden dat de garantie periode helaas al 25 jaar verstreken was, hun excuses aanboden voor het voortijdig verscheiden van de machine, en hem die koffie aanboden uit colance.
We hebben smakelijk zitten lachen.
Ja. En deze berekent adhv de weerstand ook hoeveel koffie gemalen moet worden.
Maar die weeg ik wel zelf af. Nauwkeuriger en makkelijker als je van bonen wilt wisselen (vrouw drinkt bv decaf na de middag).
Ik weet uit ervaring dat als ik er meerdere meeneem ik blijf wisselen - een paar weken per jaar gewoon omdoen wat op het nachtkastje ligt is deel van de vakantie-ontspanning voor mij ![]()
Zou nog ‘n ok kleurencombo zijn voor een rolex GMT.
Die is heel erg makkelijk:
Bam. De Moccamaster is eigenlijk één van de weinige koffiezetters die een uitstroomtemperatuur van zo’n 96 graden garanderen. Als je een boon iets grover maalt dan je gewend zou zijn van standaardmaling krijg je een contacttijd van zo’n vijf a zes minuten met een mooit gelijkmatige extractie. Daarmee is het apparaat in mijn optiek zeker net zo goed als handmatig opgeschonken slow coffee.
Maar is dat nou serieus waar? Je hebt nog nooit een bak fatsoenlijke filterkoffie gehad? Amai. Hoe zit het met Arabische (geen Turkse) koffie? Ook nooit gedaan?
Nogmaals ben zeer benieuwd!
Turks, Grieks en Arabisch gehad ja. Maar echt goede filter of pour over niet.
Al moet ik wel zeggen toen ik koffie leerde drinken op werk, uit een bravilor bonomat heb ik filter koffie even gewaardeerd. Maar dit sloeg snel om in haat en afschuw. Toch de Italiaanse roots gevolgd en bij Ristretto/Espresso doppio gebleven.
En bij een klassieke stijl hoort een klassiek klokje ![]()
De enige… Opgegroeid met de moccamaster zoals bijna half Nederland door hulp van De.
Maar toch hoe goed dat ook is vergeleken met de gemiddelde kantoor koffie.
Een goede espresso…
Door omstandigheden (te laat bedacht dat na de vakantie er nieuwe bonen moesten komen) nu even bonen - standaard product uit supermarkt - waarvan de branddatum onbekend is… Dan merk je meteen hoe belangrijk verse bonen zijn.
Ik heb ook een moccamaster staan voor als ik wat meer mensen koffie moet geven (voor mezelf doe ik opgieten of de aeropress.). Zelfs mijn vrouw krijgt er fatsoenlijke koffie uit.
Ding is echt super makkelijk en ook heel snel.
Anyway koffie?
Das toch zo’n hand espresso ding?
Nee.
Of om precies te zijn de earopress is een soort reis-frenchpress met papierfilter voor 1 persoon en wat makkelijker schoon te maken.
Om espresso te maken heb je een betere puck nodig en veel meer druk.
Gaat een wereld voor je open! Hier ook een moccamaster/pour over gebruiker. Super fijn apparaat, je krijgt een lekkere schone heldere kop koffie. Er komen zoveel smaken en tonen vrij mits je goede verse koffiebonen hebt en vers maalt uiteraard.
Je kan altijd een keer bij een specialty koffiezaak naar binnen wandelen, vaak hebben ze daar wel een batch brew staan waar je dan een even kan proeven.
Mag ik opmerken dat Espresso een Franse uitvinding is? Mogelijk een Duitse, afhankelijk van het patent of de beschrijving die je aanhangt heb je de keuze uit:
Wikipedia heeft dit dus gewoon fout. De benaming espresso is door Italianen gepopulariseerd, en ze hebben innovaties gepleegd. Maar de Fransen noemden dit soort massa productie van koffie dus al jaren lang express koffie, en de Italianen hebben dat verbasterd. Zij gingen pas rond 1870-1880 serieus aan de bak met een methode die toen al 50 a 60 jaar bon ton was.
Dat de Fransen dit dus verbasterd hebben naar Expresso is de ultieme ironie.
No such thing.
De techniek is uitgevonden om snel en efficiënt koffie te zetten, maar niet per se de beste manier van extractie, omdat het toch aan de contacttijd schort, en je de oliën onder druk zet.
Voorts moet je, om een zeer, zeer fijne maling te bekomen de bonen dus ook te hard branden, tenzij je wel heel erg goede grinders hebt die ook sterk genoeg zijn om een iets milder gebrande boon fatsoenlijk fijn te malen.
Daar valt zelfs een puntje van kritiek op Arabische koffie te bedenken, dus, ook al maken de juiste Libanezen, Palestijnen, Syriërs en Arabieren dat vaak goed door vers te branden en dan nog wat kardamom toe te voegen voor een rijkere smaak.
Dat klopt. Daarom stel ik de Blanche Dael op prijs. Daar staat inderdaad een branddatum op, en die is altijd dichtbij de dag van vandaag.
Daar ben ik nieuwsgierig naar. Mijn huidige ranglijst van brouw-methodes is:
Ik vermoed dat Aeropress wel eens tussen Arabisch en Filter zou kunnen belanden. @Blufkakel zou kunnen opperen dat ik veel cappucino drink voor iemand die espresso haat, maar dat is puur omdat fatsoenlijke koffie gewoon niet te vinden is in restaurants, en ik dan maar uit arren moede gestoomde melk met koffiesmaak drink.
Ook omdat de kwaliteit van thee in de horeca vaak om te huil0n is.
En veel bier voor iemand die zegt bier te haten. ![]()