Niet per se. Ik stam weliswaar van Hugenoten af, maar eigenlijk gaat het er me meer om dat ik een teringhekel heb aan geschiedvervalsing. Daarom doet Rolex het ook niet zo goed voor me.
De claim dat ze het eerste waterdichte horloge maakten
De claim dat ze de eerste automaat maakten
De claim dat ze op Mount Everest gedragen werden
Zo’n merk heeft genoeg coole dingen gedaan om geen onzin-marketing nodig te hebben. Datzelfde geldt voor Italië.
Ah. Ben je dan ook zo iemand die claimt dat James Watt de stoommachine uit heeft gevonden omdat hij ergens in de achttiende eeuw een extra condensator inbouwde, terwijl we negeren dat er al sinds 30 voor Christus aan gewerkt werd toen Vitruvius zijn Aeolipile beschreef?
Dat dus. Ik heb echt nog nooit, waar dan ook op de wereld, een espresso gedronken die lekker was. Ik laat me graag uitnodigen om die beleving te corrigeren, maar geef mijn portie maar aan fikkie.
En dan heb ik het over een espresso die ook gewoon zonder suiker te drinken is, of zonder 90% gestoomde melk in de mix. Want ik doe altijd van alles om die meuk enigszins drinkbaar te maken, maar ik zou graag ooit eens een zwarte bak espresso aan de mond zetten die niet goor was.
Dat lijkt me inderdaad waar. Ik ben daar ook al over aan het inlezen geslagen, een tijdje terug.
Dan ga ik liever in Manila op zoek naar saus van Samyang Gai.
Zeker wel maar als je dat verschil niet kent.
Overigens als het al een Franse uitvinding is snappen Fransen niets van een goede koffie drinken.
In de horeca krijg je overigens voldoende hele slechte koffie.
Zoals deze hotel prut
Persoonlijke voorkeur en aandacht voor het Proces leveren voor pourover, French press en mokka potje allemaal iets lekkers op.
Ongeacht je voorkeur zijn er zoveel factoren die de kwaliteit beïnvloeden.
Maar om een cafė in Italiaanse stijl te maken kun je niet om een espressomachine heen.
In Italië zijn deze machines verfijnd.
Maar anders dan met horloges is zo’n machine maar een van de factoren.
Ook met filterkoffie is het heel gemakkelijk iets heel smerigs te produceren.
Voor de rest is je betoog appels met peren vergelijken.