Klokje koffie

Ik proef een pro Franse attitude :sweat_smile:

Je hebt het over stoommachines maar ik heb het over de eerste espresso machine boven de 9 bar in 1901 door Luigi Bezzera.

De Italianen hebben het geperfectioneerd!

Maar de perfecte espresso brand je net iets verder dan medium, maal je inderdaad fijn en is een blend om tot een ultiem smaakprofiel te komen.

Het wegen van de bonen, komen tot de juiste maling. Meten van je doorlooptijd is een prachtig proces en een perfect kopje met créma de beloning!

2 likes

Klokje halve koffie.

7 likes

Of een bakje zure sloot als het even tegen zit

3 likes

Het valt voor mij just tussen filter/pour over en french press. Omdat je het laat trekken als een french press maar dan door een papierfilter duwt.

Het is wel echt een aanrader voor jou gezien je voorkeuren.

Een aeropress en een handmaler samen is ook ideaal op reis om de slechte hotelkoffie te overleven.

2 likes

Of je zoekt even een normaal hotel uit, in plaats van Best Western of Fletcher

1 like

Of je loopt je hotel uit en gaat twee straten verderop een espressobar binnen. Zelfs dure hotels hebben slechte koffie.

Net als jij in Manilla. Ik weet nog hoe je keek toen je de Beanie Bar binnenliep en er al gauw achter kwam dat die naam niet sloeg op koffiebonen.

2 likes

Ja daar was genoeg olie maar die zat niet op de koffiebonen.

Niet per se. Ik stam weliswaar van Hugenoten af, maar eigenlijk gaat het er me meer om dat ik een teringhekel heb aan geschiedvervalsing. Daarom doet Rolex het ook niet zo goed voor me.

• De claim dat ze het eerste waterdichte horloge maakten :x:
  • De claim dat ze de eerste automaat maakten :x:
  • De claim dat ze op Mount Everest gedragen werden :x:

Zo’n merk heeft genoeg coole dingen gedaan om geen onzin-marketing nodig te hebben. Datzelfde geldt voor Italië.

Ah. Ben je dan ook zo iemand die claimt dat James Watt de stoommachine uit heeft gevonden omdat hij ergens in de achttiende eeuw een extra condensator inbouwde, terwijl we negeren dat er al sinds 30 voor Christus aan gewerkt werd toen Vitruvius zijn Aeolipile beschreef?

Dat dus. Ik heb echt nog nooit, waar dan ook op de wereld, een espresso gedronken die lekker was. Ik laat me graag uitnodigen om die beleving te corrigeren, maar geef mijn portie maar aan fikkie.

En dan heb ik het over een espresso die ook gewoon zonder suiker te drinken is, of zonder 90% gestoomde melk in de mix. Want ik doe altijd van alles om die meuk enigszins drinkbaar te maken, maar ik zou graag ooit eens een zwarte bak espresso aan de mond zetten die niet goor was.

Dat lijkt me inderdaad waar. Ik ben daar ook al over aan het inlezen geslagen, een tijdje terug.

Dan ga ik liever in Manila op zoek naar saus van Samyang Gai.

1 like

Even een fotootje tussen al de koffie-apparaten-know-how in :wink:

11 likes

Geniet van jullie zondag!

6 likes

:nail_care: :wave:

5 likes

4 likes

Sunday morning perfection

8 likes

Mogguh,

5 likes

Mooie Longines Flagship Heritage :partying_face:

1 like

Morning!

7 likes

Zeker wel maar als je dat verschil niet kent.
Overigens als het al een Franse uitvinding is snappen Fransen niets van een goede koffie drinken.
In de horeca krijg je overigens voldoende hele slechte koffie.

1 like

Dus wel wat ik bedoelde

Dat je een hekel aan espresso hebt is duidelijk
Met alle Methoden is mogelijk slechte bakkies te zetten.

Zoals deze hotel prut
Persoonlijke voorkeur en aandacht voor het Proces leveren voor pourover, French press en mokka potje allemaal iets lekkers op.

Ongeacht je voorkeur zijn er zoveel factoren die de kwaliteit beïnvloeden.
Maar om een cafė in Italiaanse stijl te maken kun je niet om een espressomachine heen.
In Italië zijn deze machines verfijnd.
Maar anders dan met horloges is zo’n machine maar een van de factoren.

Ook met filterkoffie is het heel gemakkelijk iets heel smerigs te produceren.

Voor de rest is je betoog appels met peren vergelijken.

Omdat te vergelijken met

1 like